Selasa, 22 Mei 2007

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah
(Siri - 5)

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah “جلاء القلوب بذكر الله” oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani رحمه الله تعالى atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal.(Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab ini, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan yang sebenar. Sekian.)


(Hai saudaraku, tiliklah olehmu) kepada hatimu iaitu baitullah, jika ada kasih kepada ma-siwallah seperti harta punya [harta yang dimiliki] dan anak isteri [tulisan kitab rujukan saya agak kabur, manakala saya pula tidak membuat sebarang cacatan sewaktu mempelajarinya – pent] dan segala perhiasan dunia dan kemegahannya dan lainnya, maka hendaklah kamu usaha menghilangkan dia dengan banyak dhikrullah dan banyak berfikir.

(Dan jika menahan [menghalang] kamu) oleh nafsu amarah daripada banyak berzikir maka kamu perangkan dia serta kamu pelapar [berlapar – mengurangkan makan] penjaga [berjaga malam - tidak/kurang tidur] kan dia hingga kamu dapat lazat kasih rindu kepada Allah. Maka hilanglah segala kasihkan ma-siwallah dan jadilah engkau setengah daripada ahlullah yang sangat tinggi martabatnya.

(Maka jika tiada engkau mengusahakan) pada menghilangkan kasih ma-siwallah itu, maka [d]ia lah membimbangkan kamu daripada dhikrullah dan hubbullah [menyintai Allah] dan [d]ialah yang yang memutus kamu daripada wushul kepada Allah. Maka sangatlah rugi kamu. (Dan jadilah kamu) daripada ahlid-dunya yang haram atas mereka itu akhirat dan wushul kepada Allah.

(Hai saudaraku) janganlah kamu jadi daripada ahlid-dunya dan hendaklah banyakkan berfikir dan berdhikrullah. Wallahu a’lam.

Siri seterusnya insyaAllah …. (Fashal) pada menyatakan tawajuh kepada Allah ….

0 komen:

Related Posts with Thumbnails