Khamis, 24 Mei 2007

Semak Arah Kiblat Anda

Tadi ada terbaca disatu ruangan yang mengatakan bahwa pada 28 Mei 2007 pada jam 5.16 petang (Waktu Malaysia). Ini adalah kerana pada waktu tersebut berlakunya fenomena istiwa matahari bertepatan diatas Ka’bah. Fenomena ini boleh dimanfaatkan untuk menyemak dan menentukan arah kiblat dari tempat-tempat lain di muka bumi. Ia merupakan kaedah tradisional falak untuk menyemak dan menentukan arah kiblat dari tempat-tempat lain di muka bumi. Yang utamanya pastikan masa itu tepat. Aku dah check tahun 2001 dulu. Ni saja nak habaq mai , kut-kut sapa yang ada masa maka bolehlah buat. Tapi pastikan tarikh dan masanya tepat dulu nooo!

Kalau dapat hubungilah mana-mana pejabat agama atau pejabat mufti untuk mengesahkan tarikh dan masa diatas tuh. Aku Cuma ada terbaca dalam internet ni saja. Mana tau kut-kut silap. InsyaAllah bahagian falak jabatan agama atau jabatan mufti ada maklumat yang tepat. Kalau kat Selangor bolehlah hubungi Bahagian Falak Syarie, Jabatan Mufti Selangor, No talipon nya 03 - 55143716, 3717, 3718 ,3720




Bagaimanakah caranya untuk menentukan arah kiblat ?

Dari tempat anda pada tarikh dan masa yang dinyatakan di atas:
  1. Pacakkan satu tiang di kawasan yang hendak di semak arah kiblatnya.
  2. Pastikan tiang tersebut tegak dan lurus. Anda boleh menyemak ketegakannya dengan menggunakan sebarang pemberat yang diikat di hujung tiang berkenaan.
  3. Tempat yang anda pilih untuk tujuan ini hendaklah tidak terlindung dari sinaran matahari.

Tepat pada masanya pada 28hb Mei 2007, jam 5.16 petang, bayang yang ditunjukkan oleh tiang tegak berkenaan, adalah bersamaan dengan arah kiblat. Oleh kerana matahari berada di langit barat, bayang tiang akan jatuh ke arah timur, arah kiblat ialah yang mengadap ke barat. Selain dari tiang yang anda pacakkan, anda juga boleh menggunakan tiang-tiang bendera, tiang-tiang lampu atau sisi- sisi rumah yang tegak untuk menyemak arah kiblat ketika itu.








Aku minta maaflah kalau ada kesilapan dalam menyampaikan maklumat niii ....

0 komen:

Related Posts with Thumbnails