Isnin, 21 Mei 2007

Jatuh

Pagi tadi aku terjatuh didalam bilik ayaq. Tergelinciaq. Masyaallah! Sakitnya masih terasa, especially dibahagian tulang belakang dan kaki. Bengkak tak surut lagi.Pulak tu tak dak sapa dirumah melainkan anak bungsu yang baru nak masuk 3 tahun, umuqnya. Maka gagah sorang-soranglah. ‘Ala kulli hal … aku bersyukur, kerana insiden ini membuat aku tahu diri …

Kejadian pagi ini membuat aku teringat perbualan aku dan beberapa orang rakan pada hari Sabtu (kemarin dulu) sewaktu habis makan malam setelah kuliah Shaikh Nuruddin di Masjid al-Falah. Kami bersembang pasai umur yang sudah melebihi 40 tahun dan berkenaan kederat yang tak serupa waktu umuq 20an dan 30an. Apa daknya ….. buat kerja berat sikit, sakit habih satu badan. Pendekata macam-macam lagilah. Maka dalam kerancakan berbual itu, Imam 3 Masjid al-Falah [maaf tok Imam, ana lupa nama ente …] mencelah, membacakan sepotong ayat ….. ini untung dok dengan orang yang hapai al-Quran …

Ayatnya berbunyi:

ٱللَّهُ ٱلَّذِي خَلَقَكُمْ مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَشَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَهُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْقَدِيرُ

Artinya: Allah yang menciptkan kamu bermula dari keadaan lemah, selepas berkeadaan lemah itu ia menjadikam kamu kuat. Setelah itu menjadikan kamu lemah pula serta tua beruban. Ia menciptakan apa yang dikehendakinya dan Dialah jua yang Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa (Surah ar-Rum:54)

MasyaAllah ….. kini aku didalam proses untuk kembali ke fasa ‘lemah’ setelah dikurniakan fasa ‘kuat’. Sayangnya tidakku pergunakan ‘fasa’ kuat itu untuk berbakti kepadanya.

Peristiwa pagi ini menyedaqkan aku … aku dalam proses untuk ke umur tua. Tu pun kalau dan … kalau dak … tak dan tua … jalan dulu. Kan ada firmanNya:

ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَـبْلُغُوۤاْ أَشُدَّكُـمْ ثُمَّ لِتَكُـونُواْ شُيُوخاً وَمِنكُمْ مَّن يُتَوَفَّىٰ مِن قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوۤاْ أَجَلاً مُّسَمًّى وَلَعَلَّـكُمْ تَعْقِلُونَ

Artinya: “….. kemudian Dia mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian kamu (dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; kemudian kamu (dipanjangkan umur) hingga sampai menjadi tua. Dan (dalam pada itu) ada yang dimatikan sebelum itu. (Allah melakukan kejadian yang demikian) supaya kamu sampai ke masa yang ditentukan (untuk menerima balasan); dan supaya kamu memahami (hikmah-hikmah kejadian itu dan kekuasaan Tuhan)” – (Surah al-Mu’min/al-Ghafir:67)

Teringat masa dok ngaji kitab Risalah Sabil al-Adkar wa al-I’tibar karangan Imam al-Habib Abdullah al-Haddad dulu …. Ada disebut di dalam kitab tu, kata-kata Shaikh Abdul Wahab asy-Sya’rani ….

Ikatkanlah janji dengan dirimu bahwa apabila engkau berumur 40 tahun, hendaklah kamu lipat tikar bantal segera dan ingatkanlah diri engkau bahwa engkau sekarang sedang dalam perjalanan keakhirat, dan bahwa setiap nafas yang engkau sedut itu itu tiada lagi dipergunakan kepentingan dunia samasekali …..


Allahu Allah ….. Lupa! Lupa! Ralit dengan dunia! Ya hidup ini adalah satu perjalanan. Perjalanan untuk kembali kepadaNYA. Lani umoq aku sudah lebih 40 tahun. Makna kata sudah lebih 40 tahun umoq aku dah berlalu ….. kalau pada ghalibnya umoq umat Rasulullah صلى الله عليه والسلام lebih kurang 65 tahun (ambil saja pertengahan diantara 60 – 70) maka, aku sudah melepasi 2/3 perjalanan. Tinggal 1/3 lagi sisanya untuk aku manfaatkan … Tapi kalau dijemput lebih awal?????? Alhamdulillah kerana DIA mengingatkan aku! Tidak sia-sia aku jatuh pagi tadi …. Penuh dengan hikmah!

Bila diingatkan begini baru teringat sabdaan Rasulullah صلى الله عليه والسلام antaraya:


Rebut 5 sebelum 5 perkara. Masa muda sebelum tiba masa tua; masa sihat sebelum tiba masa sakit; masa lapang sebelum tiba masa sibuk; masa kaya sebelum tiba masa miskin papa; dan masa hidup sebelum masa mati

Kedua kaki anak Adam itu akan tetap berdiri dihadapan Tuhannya pada Hari Qiamat, sehingga selesai di tanya tentang 4 perkara; tentang UMURnya untuk apa dihabiskan; tentang masa MUDAnya, untuk apa dipergunakan; tentang hartanya, dari mana diperolehi dan kemana dibelanjakan; tentang ilmu, apa yang sudah dibuat dengannya


Sesungguhnya aku lalai. Aku leka. Aku alpa. Aku tenggelam dengan kilauan dunia ….. hingga lupa padaNYA. Pelbagai tanda yang datang padaku…. Namun aku lupa! Endah tak endah …. Uban dah berteraboq dikepala … penglihatan koi dok rabun (dulu rabun jauh, sekarang sudah rabun dekat juga) pendengaran pun koi kurang … qudrat koi dok lemah. … Aduhhhh 1001 tanda …. Tapi aku mudah lupa!

0 komen:

Related Posts with Thumbnails