Khamis, 17 Mei 2007

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah
(Siri - 4)

Transliterasi Kitab Jala-ul Qulub bi-Zikrillah “جلاء القلوب بذكر الله” oleh Shaikh Abdusshamad bin Wan Muhammad Shalih bin Wan Abdul Lathif al-Fathani رحمه الله تعالى عنه atau lebih dikenali dengan nama Tuan Tabal.(Penyebar Thariqat Ahmadiyyah Pertama di Nusantara)


(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab ini, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan yang sebenar. Sekian.)


Fashal (فصل) pada menyatakan kasih kepada Allah

Hai saudaraku! Sucikan olehmu akan hatimu daripada kasihkan ma-siwallah (ما سوى الله) (barang yang lain daripada Allah) dan engkau hiasi akan dia dengan segala permata kasihkan Allah. Jangan engkau kasih ma-siwallah kerana kasih itu permata yang sangat indah, maka janganlah engkau taruhkan dia kepada tempat yang kotor lagi cemar iaitu ma-siwallah. Maka jangan engkau kasih kepada yang lain daripada Allah. (Maka hendaklah engkau) kasihkan dia [ma-siwallah] kerana Allah supaya tiada dibalakan kamu oleh Allah dengan sebab dia (ma-siwallah). Maka jadi sakit hatimu dan merasailah engkau akan pahit bercerai dengan dia. Maka janganlah engkau kasih dengan sebenar-benar melainkan Allah kerana [D]ialah taulan engkau yang menolongkan kamu dan tiada bercerai daripada engkau sekejip mata daripada dunia hingga akhirat. Dan [D]ialah yang memberi rahsiaNya kepada engkau dan mengampunkan dosa kamu.


(Dan hatimu itu) cermin bagi jamaal Allah dan tempat berkhalwat berjumpa dengan Allah dan [D]ialah serta engkau barang dimana engkau. (Dan ma-siwallah) itu tiada kekal baginya, hanya ghaib ia dengan bercerai dengan tinggal dan mati. Maka keluh-kesahlah engkau dan merasalah engkau dengan pahit bercerai dengan kekasih. (Maka hendaklah engkau berpaling) daripada sekalian yang lain, dan hampakan [kosongkan] hatimu bagi kasihkan Allah jua. Dan tiap-tiap saat engkau sebutkan Allah, hingga jadilah engkau daripada ahlullah dan masuklah kedalam syurga Allah iaitu hatimu dan kamu dapat padanya hudhur serta Allah dan mabuklah engkau dengan minum arak berjinak-jinak dengan Allah.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails