Jumaat, 18 Mei 2007

Syarah Hikam Ibn Atho'illah oleh Tok Pulau Manis
(Siri – 6a)

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Ibn Athoillah al-Sakandari oleh Shaikh Abdul Malik bin Abdullah bin Abdul Qahhar bin Syarif Muhammad al-Baghdadi @ Tok Pulau Manis

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab hikam, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan maksud penulis kitab. Adapun syarah Tok Pulau Manis ini juga memerlukan penjelasan yang halus lagi untuk memahaminya. Sekian.)

لا يكن تأخر أمد الطاء مع الا لحاح في الدعاء موجباليأسك

Artinya: Jangan ada kiranya lambat masa kurniaNya serta bersungguh-sungguh dalam minta doa itu mewajibkan bagi putus harapnya.

(Yakni) jangan engkau putuskan dalam minta doa serta bersungguh-sungguh kerana lambat masa kurnia telah diakui dalam firmanNya Ta’ala: Pinta oleh kamu akan Aku maka Kuperkenankan bagi kamu(1), ada kalanya dalam dunia dan ada kalanya dalam akhirat dengan keadaan yang ditentu atau dengan gantian dan engkau baiki akan sangka kepada Tuhanmu yang tiada sekali-kali menyalahi akan janjiNya.(2)

______________________________________________

Notakaki:

(1) Surah al-Mu’min : 60 - ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ

(2) Sepotong hadits yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya’la dan al-Hakim daripada Abu Said al-Khudri رضي الله عنه:

مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَدْعُو بِدَعْوَةِ لَيْسَ فِيْهَا إِثْمٌ وَلاَ قَطِيْعَةُ رَحِمَ إِلاَّ أَعْطَاهُ الله بِهَا إحْدَى ثَلاَثٍ: إمَّا أنْ يُعَجِّلَ لَهُ دَعْوَتَهُ، وَإمَّا أنْ يُدَخِّرَهَا لَهُ فِيْ الآخِرَةِ، وَإمَا أنْ يَصْرِفَ عَنْهُ من السُّوْء مِثْلَهَا

Maksudnya (lebihkurang): Tiada seseorang dari seorang Muslim berdoa dengan doa [yang] tiada pada (doa)nya itu (perkara yang) durhaka/dosa dan tiada memutuskan hubungan silaturrahmi melainkan dikurniakan Allah akan dia dengan salah satu daripada 3 perkara:

  • samada disegerakan baginya permintaannya itu; atau
  • samada disimpan baginya diakhirat (diberi ganjaran/balasannya diakhirat); atau
  • samada ditolak dengannya dari kejahatan (atau atau keburukan atau bala) yang seumpama/setara dengan yang dimohon.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails