Sabtu, 21 November 2009

Waktu Terkena Ataih Batang Hidung .....

Apabila mantan mufti Perlis ditahan dan dihadapkan ke mahkamah syariah atas tuduhan mengajar agama tanpa tauliah atau kebenaran, maka ramailah penyokong-penyokong mantan mufti tersebut yang melenting. Mereka kecam JAIS. Mereka kata menghalang dakwahlah. Mereka kata undang-undang warisan lapuk penjajahlah. Macam-macamlah komennya .....

Tapi tahukah anda di negeri Perlis Indera Kayangan dimana Dr Asri pernah menjadi mufti dan Menteri Besarnya ketika itu Dato' Seri Shahidan Kassim, Enakmen Jenayah Syariah Negeri Perlis 1991 telah memperuntukkan:

Bil. 29 - SEKSYEN 33: MENGAJAR AGAMA TANPA KEBENARAN: Denda RM 1,000 @ Penjara 6 bulan @ Kedua-duanya.

Bil. 30 - SEKSYEN 34*: MENGAJAR @ MENJALANKAN SESUATU ISTIADAT YANG BERTENTANGAN DENGAN HUKUM SYARAK YANG DIAMALKAN DI NEGERI PERLIS: Denda RM5,000 @ Penjara 3 tahun @ kedua-duanya

Bil. 40 - SEKSYEN 45: TIDAK PATUH PERINTAH RAJA PEMERINTAH SELAKU KETUA AGAMA NEGERI YANG MENGELUARKAN APA-APA PERINTAH DARI MASA KE SEMASA: Denda RM2,000 @ Penjara 1 tahun @ kedua-duanya


* Boleh tangkap tanpa waran

Sila rujuk sini untuk kepastian.


Tu diaaaa ..... rupanya depa pun ada peruntukan undang-undang seropa tuuuu. Awat bila kena ataih batang hidung kalian, kalian melenting???? Mengapa kecam itu ... kecam ini???? Mengapa komen sana, komen sini???? Kecoh sana, kecoh sini????

Kalian kata, undang-undang lapuk warisan penjajah ... halang usaha dakwah ..... kononnya. Tapi kenapa sewaktu kalian jadi mufti dan MB dahulu, kalian tidak hapuskan undang-undang lapuk warisan penjajah yang menghalang usaha dakwah sebagaimana yang kalian dakwa itu?
??????!!!!!!

Fikir-fikirkan lah!


Abu Zahrah
Taman Seri Gombak
4 Dhulhijjah 1430



2 komen:

Muhammad Syahmi berkata...

salam...

xmenyokong mana2 pihak, cuma nak bgtau saje.nk terima atau tidak, terpulanglah.

dr asri sebelum ini pernah menegaskan, walaupun enakmen tersebut ada dalam undang2 di perlis, tetapi beliau tidak pernah menguatkuasakannya.

dalam soal pemansuhan enakmen2 tersebut, seorang mufti tiada kuasa utk berbuat demikian. yg ada kuasa, tu shahidan kasim kat sebelah. dia sebagai seorg ahli DUN di perlis mmpunyai kuasa untuk menggubal enakmen.

klu dlm soal memansuhkan, mb dan adun berkuasa, mufti xboleh buat apa2 melainkan tidak menguatkuasakannya.dn dr asri sndiri pernah menegaskn yg dia xpernah mnggunakan enakmen tersebut ketika menjadi mufti.
http://www.malaysiakini.com/news/116699

والله أعلــــم بالصـــــواب

al-fagir abu zahrah berkata...

Terimakasih diatas komen saudara.

Berkenaan dengan anekmen tersebut, benarkah ianya tidak dikuatkuasakan? Bagaimana dengan insiden yang berlaku tatkala Habib Munzir al-Musawa dihalang dari menyampaikan ceramahnya di Perlis pada November 2007? Bukankah arahan dari pihak berkuasa agama Perlis, atas arahan 'orang tertentu'?

Memang tidak dinafikan sewaktu mufti sebelumnya iaitu Dato' Mat Jahaya Hussin yang menjadi mufti perlis lebih dari 20 tahun, penguatkuasaan tidak pernah berlaku. Bahkan terdapat guru agama/pondok dari Kedah yang mengajar disana seperti Syaikhuna Tuan Guru Haji Ahmad Hutan Palas. Dan kebanyakkan iman-iman di masjid di Perlis juga bebas mengamalkan sepertimana yang diamalkan dinegeri lain. Luahan ini saya dengar sendiri dari beberapa iman yang saya kenali dan saudaramara sebelah ibu saya di Perlis.

Tetapi lain pula halnya tatkala Dr. MAZA menjadi mufti.

Tiada kuasa memansukhkan? Ya, mufti tiada bidang kuasa. Tetapi bukankah penyokong kuat yang membawa Dr MAZA menjadi mufti di Perlis, merupakan MB Perlis ketika itu dan sangat berpengaruh di dalam DUN Perlis? Kenapa mufti tidak meminta MB ketika itu memansukhkan?

Seumpama menafikan 'saya bukan Wahabi' tetapi disana diadakan wacana pemikiran Syaikh MAW. 'Ajib!!!

Wallahu a'lam.

Related Posts with Thumbnails