Kebinasaan Lidah atau Bencana Lisan - 1
Segala kebinasaan lidah itu iaitu duapuluh (20) perkara.
Kebinasaan Pertama:
الآفة الأولى الكلام فيما لا يعني
Kebinasaan yang pertama itu iaitu berkata-kata di dalam barang yang tiada memberi faedah di dalam akhirat.
Ketahui olehmu bahawasanya apabila engkau berkata-kata akan sesuatu yang sia-sia yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat maka sesungguhnya telah engkau sia-siakan akan waktumu itu dan engkau datangkan dengan dia akan beberapa hisab di dalam hari akhirat.
Penawarnya: Dan jikalau engkau gantikan akan perkataan yang sia-sia itu dengan dhikrullah ta’ala dan dengan membaca al-Quran atau dengan mengucapkan tasbih atau dengan mengucapkan istighfar atau dengan mengucapkan solawat keatas Nabi صلى عليه وسلم atau dengan engkau diam jua, nescaya engkau dapat dengan yang demikan itu akan beberapa pahala di dalam akhirat dan dapat beberapa darjat yang tinggi disisi Allah Ta’ala di dalam dunia dan di dalam akhirat.
Ketahui olehmu bahawasanya apabila engkau berkata-kata akan sesuatu yang sia-sia yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat maka sesungguhnya telah engkau sia-siakan akan waktumu itu dan engkau datangkan dengan dia akan beberapa hisab di dalam hari akhirat.
Penawarnya: Dan jikalau engkau gantikan akan perkataan yang sia-sia itu dengan dhikrullah ta’ala dan dengan membaca al-Quran atau dengan mengucapkan tasbih atau dengan mengucapkan istighfar atau dengan mengucapkan solawat keatas Nabi صلى عليه وسلم atau dengan engkau diam jua, nescaya engkau dapat dengan yang demikan itu akan beberapa pahala di dalam akhirat dan dapat beberapa darjat yang tinggi disisi Allah Ta’ala di dalam dunia dan di dalam akhirat.
Sabda Nabi صلى عليه وسلم
من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه - رواه أحمد و الترمذي و ابن ماجه
Ertinya: Setengah daripada sebaik-baik Islam seseorang manusia itu iaitu meninggalakan ia akan barang yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat.
Dan kata Sayyidina Anas رضى الله عنه : Mati syahid seorang yang muda daripada kami pada hari perang di Bukit uhud, maka didapat di atas perutnya itu batu yang terikat daripada menahan lapar. Maka menyapu oleh ibunya kepada mukanya akan debu dan berkata ia: Dapatlah kesenangan bagimu di dalam syurga hai anakku! Maka sabda Nabi صلى عليه وسلم : Dan apakah engkau ketahui, barangkali ada ia berkata di dalam barang yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat dan barangkali ia menahan akan barang yang tiada memberi mudharat akan dia. (Diriwayatkan oleh at-Tirmizi dari Anas)
Dan kata Sayyidina Anas رضى الله عنه : Mati syahid seorang yang muda daripada kami pada hari perang di Bukit uhud, maka didapat di atas perutnya itu batu yang terikat daripada menahan lapar. Maka menyapu oleh ibunya kepada mukanya akan debu dan berkata ia: Dapatlah kesenangan bagimu di dalam syurga hai anakku! Maka sabda Nabi صلى عليه وسلم : Dan apakah engkau ketahui, barangkali ada ia berkata di dalam barang yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat dan barangkali ia menahan akan barang yang tiada memberi mudharat akan dia. (Diriwayatkan oleh at-Tirmizi dari Anas)
Dan kata Imam al-Ghazali رحمه الله تعلى
واعلم أن حد الكلام فيما لا يعنيه أن تجلس فتحكي من أحوالك في أسفارك من الجبال والبراري والبحار التي رأيتها مالا كذب فيه
Ertinya: Dan ketahui olehmu bahawa had perkataan pada barang yang tiada memberi faedah di dalam akhirat itu iaitu bahawa engkau duduk dengan seseorang maka engkau berhikayat daripada kelakuanmu di dalam pelayaranmu daripada bukit dan daripada daratan dan lautan dan barang sebagainya yang engkau lihat akan dia di dalamnya.
Dan kata lagi Imam al-Ghazali رحمه الله تعلى di dalam kitab Usuluddin: “Dan setengah daripada perhimpunan perkataan yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat itu iaitu berhikayat kelakuan pelayaran dan kelakuan makan yang di dalam negeri itu dan menghikayatkan akan adat mereka itu dan menghikayatkan segala kelakuan manusia dan menghikayatkan segala kepandaian manusia dan menghikayatkan segala perniagaan manusai iaitu segala perkara yang engkau lihat akan kebanyakkan manusia masuk membicarakan di dalamnya.
Rujukan hadith:
Rujukan hadith:
حدثنا هشام بن عمار حدثنا محمد بن شعيب بن شابور حدثنا الأوزاعي عن قرة بن عبد الرحمن بن حيوئيل عن الزهري عن أبي سلمة عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه - سنن ابن ماجه
حدثنا قتيبة حدثنا مالك بن أنس عن الزهري عن علي بن حسين قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه قال أبو عيسى وهكذا روى غير واحد من أصحاب الزهري عن الزهري عن علي بن حسين عن النبي صلى الله عليه وسلم نحو حديث مالك مرسلا وهذا عندنا أصح من حديث أبي سلمة عن أبي هريرة وعلي بن حسين لم يدرك علي بن أبي طالب - سنن الترمذي
و حدثني عن مالك عن ابن شهاب عن علي بن حسين بن علي بن أبي طالب أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه - موطأ مالك
حدثنا قتيبة حدثنا مالك بن أنس عن الزهري عن علي بن حسين قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه قال أبو عيسى وهكذا روى غير واحد من أصحاب الزهري عن الزهري عن علي بن حسين عن النبي صلى الله عليه وسلم نحو حديث مالك مرسلا وهذا عندنا أصح من حديث أبي سلمة عن أبي هريرة وعلي بن حسين لم يدرك علي بن أبي طالب - سنن الترمذي
و حدثني عن مالك عن ابن شهاب عن علي بن حسين بن علي بن أبي طالب أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه - موطأ مالك
2 komen:
Minta di hindarkan kita dari sifat Syaitaniah, Sifat Bahimiah dan sifat Sabi'ah yang mungkin bermula dari LIDAH yang maksiat.
Assalamualaikum w.b.t... Mohon share untuk kebaikan Dunia dan Akhirat...
Semoga usaha tuan mendapat keberkatan dan keredhaan Allah... Berkebetulan saya juga ingin menulis perkara yang sama... Insyallah saya akan link kan blog tuan sebagai rujukan...
Sila lawati blog saya http://rosnizajusoh.blogspot.com
Wassalam...
Catat Ulasan