Selasa, 24 Mac 2009

Hikmah di timpa sakit ….

Sepekan sudah al-Faqir tidak sihat. Demam, selsema, hidung tersumbat, sakit dalam telinga, sakit rahang mulut, sakit sendi-sendi, batuk, gastrik ..… Allahu Allah … Walaupun begitu alhamdulillah, masih boleh bergerak walaupun tidak begitu cergas, masih boleh makan walaupun selera tumpul, masih boleh melelapkan mata walaupun tidak jerab, masih mampu tersenyum walaupun tawar, masih mampu menulis walaupun terhegeh-hegeh ….

Dan dalam masa yang sama al-Faqir mendapat khabar saudara al-Faqir juga diuji dengan kesakitan, namun lebih parah … beliau mengalami ‘Stevens-Johnson Syndrome’. Menurut khabar mereka yang menziarahi beliau, keadaan beliau sungguh menyedihkan. Tubuh terlantar tidak bermaya, kulitnya bersalin (mengelupas) sehingga nampak kesan darah pada selimutnya, makan pun tidak lalu. Lisan lemah berbicara, hanya sekadar isyarat sahaja. Allahu Allah … Hanya yang menanggungnya sajalah yang mengetahuinya. Kalau dibandingkan dengan sakit yang al-Faqir tanggung … jauh .. jauh sekali. Ujiannya lebih berat. Mungkin tidak tertanggung dek al-Faqir yang hatinya diselaputi karat mazmumah yang tebal. Bagaimana rasanya mau bersabar dan redha dengan ujian sebegitu. Allahu Allah.

Jauh disudut hati, al-Faqir bercadang untuk menziarahinya bersama isteri, tapi nun jauh di Pantai Timur. Maka hanya doa sahajalah yang dapat al-Faqir kirimkan buat saudaraku itu. Semoga Allah lembutkan ujian yang ditimpa atasnya dan semoga beliau sabar dan redha diatas ujian tersebut. Semoga hati beliau tetap zikrullah. Dan semoga beliau cepat sembuh. Marilah kita bacakan al-Fatihah dengan niat kesembuhan untuk beliau dan mendoakan beliau …


Sungguh sakit ini adalah satu ujian yang mana didalamnya tersirat pelbagai hikmah. Sebuah buku yang al-Faqir pernah baca berjudul Rasail an-Nur - Risalah Kepada Pesakit yang ditulis oleh Badiuzzaman Said Nursi, membantu al-Faqir mencungkil hikmah disebalik derita sakit. Sungguh terkesan hati al-Faqir yang keras lagi degil ini apabila mencerna isikandung buku tersebut. Lantaran itu buku tersebut akan sentiasa al-Faqir baca tatkala ditimpa sakit.

Al-Faqir ingin berkongsi beberapa rawatan yang tersebut didalam risalah tersebut. Yang akan al-Faqir paparkan hanyalah 3 dari 25 ubat atau rawatan jiwa yang diberikan oleh Badiuzzaman Said Nursi. Dapatkanlah risalah ini [boleh hubungi al-Bazrah] … sungguh mujarab!

Risalah ini adalah penyembuh, penenang,penghibur dan preskripsi ubatan maknawi buat para pesakit. Ia ditulis berdasarkan ungkapan lama “Derita telah pergi dan segala puji bagi Allah Ta’ala atas keselamatan dan keafiatan”

Risalah ini menjelaskan secara ringkas dua puluh lima rawatan atau ubat yang dapat menjadi penghibur hakiki dan menjadi balsam yang sejati kepada mereka orang yang ditimpa bala dan musibah serta para pesakit yang merupakan satu persepuluh daripada jumlah manusia.

Ubat pertama


Wahai yang sedang sakit dan lemah! Janganlah engkau gelisah. Bersabarlah! Sesungguhnya deritamu itu bukanlah suatu penyakit, tetapi ia adalah sejenis ubat, kerana sakit itu dapat memberikan keuntungan yang sangat besar terhadap pesakit dan orang lain untuk kembali ingat akan maut. Sesungguhnya umur manusia adalah modal dalam mengisi hidup yang berkurangan sedikit demi sedikit. Jika tidak dilaburkan, ia pasti akan kehabisan juga satu hari nanti, terutamanya jika ia dihabiskan dengan kerehatan dan kealpaan, tiba-tiba seseorang itu telah tiba di penghujung jalan (kematian). Jadi sakit akan memberikan keuntungan yang besar kepada modal yang dimiliki oleh seseorang dan tidak akan membenarkan umurnya dihabiskan dengan segera. Sakit akan melambatkan perjalanan langkah kehidupan, menahannya, memanjangkan umur dan akhirnya berhenti setelah membuahkan hasil. Kemudian selepas sakit hilang, seseorang akan itu dapat meneruskan perjalanan kehidupannya. Oleh itu, masa menjadi panjang disebabkan penyakit sehingga dikatakan: “Aduhai alangkah panjangnya masa musibah (penderitaan) dan alangkah pendeknya masa kelapangan (kesenangan)

Ubat Kedua

Wahai yang sedang sakit yang kehilangan kesabaran! Berusahalah untuk tetap sabar sabar! Dan berhiasi ia dengan sifat syukur, kerana deritamu itu dapat menjadikan detik-detik umurmu dalam bentuk ibadah yang berjam-jam, hal itu terjadi kerana sesungguhnya ibadah itu tebagi menjadi dua :

Pertama: Ibadah ijabiah (dengan anggota tubuh) yang tampak dalam pelaksanaan shalat, doa dan lainnya.

Kedua: Ibadah salbiah (dengan hati) yang mana orang yang terkena musibah selalu merasa khusyu’ dan kembali menyerahkan diri kepada Sang Pencipta Yang Maha Penyayang, serta memohon perlindungan dan bersujud kepadaNya, didasari dengan perasaan yang mengingatkan ketidakberdayaan dan kelemahannya dihadapan penyakit-penyakit dan musibah-musibah tersebut, sehingga ia mendapatkan ibadah ma`nawiah yang suci, jauh dari segala bentuk riya`. Memang benar jika terdapat berbagai riwayat yang menyatakan bahwa umur yang disertai derita sakit dianggap ibadah bagi orang mu`min [1], dengan syarat, tidak mengeluh dan putus asa, bahkan telah tsabit (tetap) dalam riwayat-riwayat dan kasyaf-kasyaf tentang derita satu minit yang dijalani oleh orang yang bersyukur dan sabar dianggap satu jam ibadah yang sempurna untuk mereka, dan sebagian Ahlullah al-Kaamilin dianggap satu hari ibadah penuh, maka janganlah kamu meragukan – wahai saudaraku – penyakit yang menjadikan derita satu minitmu ke seribu minit sekaligus memberikanmu umur yang panjang!. Maka bersyukurlan atasnya.

[1] – Rasululah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, maksudnya: Jika allah menguji seorang hamba yang muslim dengan musibah di badannya, Allah azza wa Jalla berfirman: Tuliskan amal sholeh untuknya. Jika sembuh, Allah membersihkan dan mensucikannya, sementara jika meninggal dunia, Allah mengampuni dan memberikan rahmat padanya – Hadits hasan diriwayatkan oleh Ahmad (Shahih al-Jami ash-Shaghir)

Ubat ke tiga

Wahai yang sedang sakit tidak mampu bersabar! Sesungguhnya manusia tidak datang ke dunia untuk bersenang-senang. Bukti atas hal itu adalah kepergian orang yang datang, berubannya (menjadi tua) para pemuda, setiap orang pasti akan merasakan kehilangan dan perpisahan dengan orang yang tersayang. Engkau menyaksikan manusia sebagai ciptaan yang paling sempurna, paling mulia, dan paling lengkap, bahkan manusia sebagai tuan atau penghulu semua ciptaan, tiba-tiba jatuh sakit dan hidup menderita kerana memikirkan kesenangan masa lalu dan musibah yang akan datang, akhirnya menjalani hidup dengan susah dan penuh derita sembari menjatuhkan diri ke dalam tingkatan yang lebih hina dari binatang.

Jadi manusia tidak datang ke dunia ini hanya untuk menjalani hidup yang indah dan nyaman, yang dihiasi dengan ketenangan dan kejernihan, melainkan ia datang untuk mendapatkan kebahagiaan hidup abadi selamanya dengan perdagangan yang menggembirakan dengan modal umur. Maka jika dalam keadaan sihat, manusia itu lupa akan Tuhan dan dunia nampak manis dan indah di kelopak matanya, ketika itu ia ditimpa dengan penyakit lupa akhirat, ia tidak mau mengingat mati dan kubur, lalu hidupnya diharungi dengan sia-sia, namun pada ketika yang sama ,derita sakit itu tiba-tiba membangunkanya dengan mata yang terbelalak, seraya penyakit itu berkata: “Kamu tidak abadi dan tidak dibiarkan begitu saja, bahkan kamu mempunyai tugas, tinggalkan sifat sombongmu, ingat Tuhan yang menciptakanmu dan ingat bahwa kamu akan masuk KUBUR, maka siapkanlah dirimu …”

Olehnya itu, derita sakit mengambil peranan sebagai mursyid yang rajin memberikan nasihat dan peringatan. Oleh itu tidak perlu mengeluh apabila ditimpa sakit, bahkan bernaunglah dibawah naungan syukur. Dan jika rasa sakit semakin menjadi-jadi maka milikilah rasa sabar yang cantik itu…..


coretan abuzahrah
gombak, sabtu, 24 Rabiulawwal 1430/21 Mac 2009, 10.30 malam.


0 komen:

Related Posts with Thumbnails