Isnin, 23 Mac 2009

Blog Baru: Al-Fanshuri – Kenali Ulama Kita

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

Abu Zahrah telah membuka sebuah blog baru “al-Fanshuri – Kenali Ulama Kita”, khusus memaparkan biografi para ulama tempatan dan luar negara. Dan insyaAllah, melalui blog ini Abu Zahrah akan berkongsi maklumat dan pengetahuan mengenai para ‘ulama kita’ dengan para pengunjung al-Fanshuri. Maka al-haqir abu zahrah dengan besar hati menjemput para pengunjung al-Fanshuri untuk melawat blog al-Fanshuri – Kenali Ulama Kita.

InsyaAllah, biografi/manaqib ulama yang terdapat di blog al-Fanshuri juga akan dipindahkan ke blog al-Fanshuri – Kenali Ulama Kita.

Moga-moga usaha yang kerdil untuk memperkenalkan ulama ini akan mendekatkan para pengunjung al-Fanshuri dengan para ulama. Dan seterusnya menghormati, mendampingi dan menyintai para ulama, samada mereka yang telah mati atau yang masih hidup. آمين. Adapun segala kekurangan, kesilapan dan sebagainya yang terdapat di al-Fanshuri - Kenali Ulama Kita, maka terlebih dahulu abuzahrah memohon jutaan kemaafan.

Di dalam sepotong hadits disebutkan:

ذكر الأنبياء من العبادة وذكر الصالحين كفارة وذكر الموت صدقة وذكر القبر يقربكم من الجنة

Maksudnya : Mengingati para Nabi adalah ibadah, mengingati orang-orang sholeh adalah kafaarah dan mengingati mati adalah sedekah dan mengingati qubur mendekatkan kalian semua kesyurga (Hadith riwayat ad-Dailami didalam Musnad al-Firdaus. Menurut Imam asy-Sayuthi didalam al-Jami’ asy-Shoghir, hadith ini dhoif)

وقال سفيان بن عيينة رحمه الله تعالى – عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة

Maksudnya: Telah berkata Sufyan bin Uyainah رحمه الله تعالى - Tatkala menyebut kisah orang-orang sholeh, rahmat turun bercucuran.

Muhammad bin Yunus رحمه الله تعالى berkata: Tiada melihat aku akan seuatu yang terlebih manfaat bagi hati daripada mengingati riwayat hidup orang-orang sholeh.

Imam Junaid al-Baghdadi رحمه الله تعالى pula berkata, hikayat (kisah orang-orang sholeh) itu adalah merupakan tentera dari tentera-tentera Allah Ta’ala dimana Allah menetapkan hati para auliyaNya dengan kisah-kisah tersebut. Maka ditanyai oleh orang kepada Imam Junaid: Apakah engkau mempunyai asas menyokong katamu itu? Maka beliau menjawab: Dalil atau penyokong bagi kenyataannya itu adalah firman Allah [bermaksud]: Dan semua kisah-kisah Rasul-rasul itu, kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), yang dengannya Kami teguhkan hatimu. (Surah Hud:120). Moga-moga dengan menyebut kisah-kisah mereka, akan menambah kecintaan kita kepada mereka. آمين

Didalam sebuah hadits riwayat daripada Abu Dzar رضي الله عنه, dimana beliau berkata: Wahai Rasulullah! Seorang lelaki mengasihi suatu kaum sedangkan ia tidak mampu ber’amal dengan ‘amalan mereka? Maka baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: Engkau, wahai Abu Dzar bersama sesiapa yang engkau kasihi. Mudah-mudahkan kita digolongkan kedalam golongan auliyaNYA lantaran kerna cinta kita kepada mereka. آمين.

Asy-Syaikh Nawawi al-Bantani رحمه الله تعالى عنه menyebut sepotong hadits di dalam kitabnya Nashoihul 'Ibad:

سيأتي زمان أمتي يفرون من العلماء والفقهاء فيبتليهم الله بثلاث بليات: أولاها يرفع الله البركة من كسبهم، والثانية يسلط الله تعالى عليهم سلطان ظالما، والثالثة يخرجون من الدنيا بغير ايمان

Artinya: Akan datang satu zaman atas umatku dimana mereka lari (menjauhkan diri) daripada (ajaran dan nasihat) ulama' dan fuqaha', maka (akibatnya) Allah Ta’ala menimpakan tiga (3) bencana atas mereka iaitu yang pertama, Allah mengangkat (menghilangkan) keberkatan dari usaha mereka, kedua, dikuasakan penguasa yang dzalim atas mereka dan ketiga, mereka keluar dari dunia (mati) tanpa membawa iman. - Semoga kita tidak tergolong didalam kaum yang disebut diatas.



~ Sekian ~
al-haqir abu zahrah
gombak selangor darulehsan
itsnin, 6.30 petang, 26 Rabiul Awwal 1430 / 23 Mac 2009



0 komen:

Related Posts with Thumbnails