Khamis, 12 Julai 2007

Membaca أقامها الله وادامها selepas muazzin membaca قدقامت الصلاة sewaktu iqamat.

Semalam aku menerima satu sms dari seorang rakan menanyakan soalan, apakah boleh membaca أقامها الله وادامها selepas muazzin membaca قدقامت الصلاة sewaktu iqamat? Kalau boleh, apa dalilnya, kerana katanya ada seorang rakannya mengatakan tidak boleh.

Maka spontan aku menjawab smsnya dengan jawapan bahwa BOLEH. TIDAK BID’AH - nanti aku jawab soalan hang dalam blog aku. Maka untuk menunaikan janji pada rakanku ini, terhasillah tulisan yang tidak seberapa ini. Semoga jawapan ini sedikit sebanyak menjawab persoalan rakan aku tu. Dan setakat ni yang termampu aku lakukan pasai aku bukannya orang ‘alim, tapi cuma sekadar seorang penuntut ilmu sahaja. Maka terlebih dulu aku pohon ampun dan maaf sekiranya tersalah dan tersilap. Kalau mau jawapan yang ‘kau-kau’ maka hang pi lah tanya kepada para tok mufti KECUALI mufti indera kayangan. :)

Kupetik daripada kitab fiqh manhaji, jilid 1, halaman 121, cetakan Dar al-Qalam:
Dan disunatkan bagi yang mendengar [seruan iqamat] menyebut أقامها الله وادامها (hadits riwayat Abu Daud: 528)


Tersebut didalam kitab Sabil al-Muhtadin karangan Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari, halaman 174:

(Dan disunatkan) bagi orang yang mendengar akan orang bang [azan] dan iqamat bahwa menyahut ia seperti lafaz yang dikatakan oleh keduanya dan jika ada ia junub dan haidh sekalipun dan makhruh baginya meninggalkan menyahut dia …….. [aku tinggalkan, sebab panjang, nak tau sila baca sendiri :)] …..(dan melainkan) pada lafaz قد قامت الصلاة maka disahutnya akan dia dengan– أقامها الله وادامها وجعلني من صالحي اهلها

Di dalam kitab Umdah as-Saalik pada bab azan dan iqamah:

Disunatkan bagi yang mendengar [azan dan iqamat] walaupun ia berkeadaan junub atau haid atau ketika membaca [al-Quran], menyahut sepertimana kalimah-kalimah atau ungkapan yang dilaungkan oleh orang yang azan dan iqamah itu, dan pada kalimah hai’alatan [حي على الصلاة – حي علي الفلاح ] dijawab لا حول ولا قوة إلا بالله dan pada الصلاة خير من النوم [dijawab] صدقت وبررت dan pada dua kalimah iqamah [قد قامت الصلاة]:
أقامها الله وأدامها ما دامت السموات والأرض وجعلني من صالحي أهلها
Sekiranya [ketika mendengar azan itu] ketika dalam keadaan berjimak [bersetubuh] atau didalam qada hajat atau sedang bersholat [maka] dijawab sesudah selesai perbuatan tersebut.

Seterusnya aku menemui jawaban yang cukup bagus pada persoalan yang sama dalam sebuah kitab bertajuk Sinar Matahari oleh al-‘Alim al-‘Allamah Syaikh Abdul Qadir bin Abdul Muthallib al-Indonisi al-Mandili. Kitab ini beliau susun khusus untuk menjawab buku tulisan Ustaz Abu Bakar al-Asy’ari yang bertajuk Ibadat Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

Kemudian berkata ia [Ustaz Abu Bakar al-Asy’ari] pada muka 19: (8) Dan tidak ada bacaan أقامها الله وادامها sesudah iqamat atau pada ketika membaca pada قدقامت الصلاة

Berkata aku [Syaikh Abdul Qadir al-Mandili]: Ini perkataan tiada betul, bahkan ada padanya bacaan أقامها الله وادامها pada ketika berkata orang yang iqamat itu akan قد قامت الصلاة .Telah menceritakan oleh Abu Daud didalam sunannya daripada Abi Umamah رضي الله عنه atau daripada setengah daripada shahabat Nabi صلى الله عليه وسلم :
إن بلال أخذ في الإقامة، فلما أن قال: قد قامت الصلاة، قال النبي صلى الله عليه وسلم: أقامها الله وأدامها

Artinya: Bahwasanya Bilal رضي الله عنه masuk ia pada iqamat, maka tatkala berkata Bilal: قدقامت الصلاة . Berkata Nabi صلى الله عليه وسلم
أقامها الله وادامها – artinya: Mudah-mudahan mendirikan dia oleh Allah Ta’ala dan mengekalkan akan dia. Sempurnakan olehmu akan hadits.


[Pada catatan notakaki, disebutkan: Ini hadits didalam Sunan Abi Daud, hadits nombor 528 pada halaman 209 daripada juz awal cetakan Mustafa Muhammad. Dan di dalam Adzkar an-Nawawi pada halaman 50 didalam bab ما يقول من سمع الؤذن والمقيم ]

Tiada dikatakan: Bahwasanya ini hadits dhoif, kerana kami berkata: Tiada mendhoifkan akan dia oleh Abu Daud. Berkata al-Imam Nawawi di dalam al-Adzkar: Bahwasanya barang yang menceritakan dia oleh Abu Daud di dalam sunannya dan tiada menyebut ia akan dhoifnya maka ia (hadits) pada sisinya shohih atau hasan. Dan tiap-tiap daripada keduanya dibuat hujjah dengan dia pada segala hukum, maka lebih lagi pada segala kelebihan.

Berkata Abu Daud kerana menjawab pertanyaan orang Mekah [artinya]:Menyebut aku di dalam kitabku (as-Sunan) akan hadits yang shohih dan akan barang yang menyerupai ia akan dia dan menghampiri ia akan dia. Dan barang yang ada padanya dhoif yang bersangatan nescaya aku terangkan akan dia, dan barang yang tiada menyebut aku padanya akan sesuatu maka ia sholeh (patut dibuat hujjah) dan setengahnya lebih shohih daripada setengah, dan berkata al-Hafidz Ibn Sholah: Bahwasanya hadits yang di dalam Sunan Abi Daud yang tiada mendhoifkan ia akan dia dan tiada ada ia shohih pada sisi orang yang lain daripadanya maka hadits itu hadits hasan…. [demikian petikan dari kitab Sinar Matahari oleh Syaikh Abdul Qadir al-Mandili, halaman 21- 22]


Begitulah adanya.والله أعلم






Kob, aku harap hang puas hati! Toksah dok layan sangat kawan hang tuh. Puak tu memang lagu tu ... sikit-sikit dalil... sikit-sikit dalil. Hehehe. Ada masa kita jumpa di KL.



0 komen:

Related Posts with Thumbnails