Jumaat, 13 April 2007

Tuan Guru Hj Wan Muhammad Saghir – Hilangnya Sebutir Permata

Khamis, 24 Rabi`ul Awwal 1428 bersamaan 12 April 2007, kita dikejutkan dengan berita sedih, pergi buat selamanya tokoh ilmuwan, iahli tarikh ulama Nusantara dan karya-karya mereka iaitu Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir bin Haji Wan Abdullah bin Haji Wan Abdurrahman bin Wan Abu Bakar bin Haji Taksim. Beliau adalah merupakan cucu kepada seorang ulama besar Melayu dan tersohor di Makkah iaitu al-‘Alim al-‘Allamah Shaikh Wan Ahmad bin Wan Muhammad Zain bin Wan Musthafa al-Fathoni. Ibundanya Hajjah Wan Zainab adalah merupakan anakanda kepada al-‘Alim al-‘Allamah Shaikh Wan Ahmad al-Fathoni.


Atas pemintaan beliau sendiri, jenazahnya telah dikebumikan di Pondok Pak Chu Him Gajah Mati, Kedah iaitu bersebelahan dengan kubur datuk saudara sepupunya iaitu Tuan Guru Wan Ibrahim @ Pak Chu Him. Ada sepotong hadits berbunyi:

ادفنوا موتاكم وسط قوم صالحين فإن الميت يتأذي بالجار السوء

“Kebumikanlah simati dari kalangan kamu ditengah-tengah kaum yang sholeh, kerana sesungguhnya mayat itu merasai sakit disebabkan jirannya (jiran kuburan) yang jahat.” – Hadits riwayat Abu Nuaim daripada Malik bin Anas daripada Nafi’ bin Malik daripada ayahnya daripada Abu Hurairah رضي الله عنه .

Tuan Guru Shaikh Wan Ibrahim adalah merupakan saudara sepupu dengan datuk beliau Shaikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain. Shaikh Wan Ibrahim bin Wan Abdul Qadir bin Wan Musthafa al-Fathoni atau lebih mesra dengan panggilan Pak Chu Him adalah merupakan adik kepada seorang ulama yang terkenal dibumi Makkah iaiiu Shaikh Wan Ismail atau dikenali dengan Pak Da El.


Jasa besar Tuan Guru Hj Wan Muhammad Saghir kepada umat Islam di alam Melayu ini adalah meneruskan perjuangan datuknya Shaikh Wan Ahmad untuk memperkenal dan menerbitkan kitab-kitab karangan ulama alam Melayu. Usaha memperkenal dan memertabatkan ulama alam Melayu serta kitab-kitab karangan mereka sangat memberi manfaat kepada umat islam diMalaysia khususnya dan alam melayu amnya. Dan adanya usaha murni ini, generasi kini kita dapat terus menghargai dan menghayati jasa-jasa yang ditaburkan oleh ulama alam melayu dalam menyebarkan agama Islam. Beliau melakukan semua ini dengan penuh keikhlasan tanpa mengharapkan habuan keduniaan. Beliau sangat gigih untuk memperkenalkan jasa para ulama alam Melayu, hinggakan walaupun beliau uzur, terpaksa dipapah, beliau tetap akan datang apabila dijemput untuk membentangkan kertaskerja mengenai ulama Melayu.

Semoga hasrat beliau agar genarasi kini dan akan datang mengenali khazanah ulama silam akan tercapai. InsyaAllah.

Sesungguhnya pemergian beliau sangat terasa, terutama bagi mereka yang menadah kitab kepadanya, yang sering berbual berbincang dengannya, yang sering mengikuti karya-karya serta tulisan beliau ….
Sesungguhnya padaku, hilangnya susah dicari ganti …….. al-Faatihah buat Tuan Guru. Semoga tuan ditempatkan bersama-sama dengan para kekasihNya dari kalangan para anbiya’ dan shiddiqin dan syuhada’ dan sholihin. آمين

اللهم اغفر له و ارحمه و اجعل قبره روضة من رياض الجنة

1 komen:

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum
Berita kewafatan Tuan Haji Wan Shaqir Abdul(Allah Yarham) sangatlah mengejutkan saya, sangat bersedig dan sangat terharu. Walau saya tidak pernah berjumpa tapi saya merasa kehilangan seorang yang sangat saya kagumi dan banggakan.Gaya tulisan-tulisan beliau telah memberikan inspirasi yang baik bagi saya. Terima kasih guruku, walau kita tidak pernah berjumpa, tapi aku sudah menjadi murid-mu. Ridhakan daku untuk mengikut gaya bahasa-mu. Doaku selalu menyertaim-mu. Murid-mu ini yakin, Allah telah menempatkan-mu di tempat yang terbaik di sisi-Nya.Amin........Zikmal Fuad, Putra Melayu Besilam Langkat Sumatera Utara Indonesia.

Related Posts with Thumbnails