Selasa, 3 April 2007

Ghurur



Imam Ghazali رحمه الله تعالى menyebutkan didalam ihya: “ … dan suatu firqah yang tertipu, mereka yang bersungguh-sungguh mengerjakan yang nawafil dan tidak berapa hirau akan yang fardhu, maka kau lihat mereka ini bergembira dengan shalat dhuha dan tahajjud, dan mereka tiada merasa kelazatan sholat fardhu dan tiada bersungguh untuk mengerjakannya di awal waktu, dan mereka ini lupa sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم dalam satu hadits Qudsi:
وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضته عليه
“… dan tiadalah mendekati hambaKu kepadaKu dengan sesuatu pekerjaan yang lebih AKU sukai dari mengerjakan apa yang AKU telah fardhukan keatasnya …”



Shaikh Ibnu ‘Atho’illah رحمه الله تعالى menyebut didalam hikamnya:

مِنْ عَلاماتِ اتِّباعِِ الهَوى المُسارَعَةُ إلى نَوافِلِ الخَيْراتِ، وَالتَّكاسُلُ عَنِ القِيامِ بِالواجِباتِ

“setengah daripada ‘alamat orang yang mengikut hawa nafsunya itu, bersegera ia kepada mengerjakan segala kebajikan yang sunat dan segan [malas] ia daripada mendirikan segala hak yang wajib.


Shaikh Shaikh Abdul Malik bin Abdullah @ Tok Pulau Manis رحمه الله تعالى menjelaskan: “…. (dan) inilah hal gholib segala makhluk melainkan yang telah dipelihara akan Allah Ta’ala dan engkau lihat seorang daripada mereka mendirikan pada segala wirid yang banyak dan segala sunat yang beradat yang berat dan tiada mendirikan pada satu fardhu atas kerana Allah. (Dan kata) Muhammad bin al-Ward رضي الله عنه , bermula binasa manusia itu didalam perkara pertama istighal pada sunat dan meninggalkan fardhu dan kedua mengerjakan amal jawarih dengan tiada muwafaqat hati. (Dan) hanya sanya ditegahkan mereka itu akan wusul kerana meninggalkan mereka itu akan segala usul …….”





0 komen:

Related Posts with Thumbnails