Isnin, 9 April 2007

Siri Syarah Hikam oleh Tok Pulau Manis : Siri ke-3




Transliterasi Kitab Syarah Hikam Ibn Athoillah al-Sakandari oleh Shaikh Abdul Malik bin Abdullah bin Abdul Qahhar bin Syarif Muhammad al-Baghdadi @ Tok Pulau Manis

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab hikam, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan maksud penulis kitab. Sekian.)


سوابق الهمم لا تحرق اسوار الاقدار
Artinya: Mendahulu-dahulukan segala cita-cita itu tiada mencarikkan ia akan segala kota taqdir.

(Yakni) tiada baginya yang berbuat, tetapi yang perbuat itu Allah Ta’ala jua dengan sendiriNya. Maka tiada memberi bekas baginya pada barang yang telah ditaqdirkan dalam azali.

(Bermula) himmah itu iaitu kuat nafsu berbuat dalam wujud dengan izin Allah Ta’ala (dan) menamai orang yang ahli sufi akan dia himmah seperti yang ada daripada wali kuat yaqinnya (dan) daripada orang yang bertapa daripada kuat nafsunya (dan) daripada orang yang ahlul ‘aain(1) (اهل العائن) daripada jahatnya (dan) daripada orang yang ahli sihir daripada tipunya (Dan) adalah himmah itu dua bahagi suatu kubra(2) dan kedua sughra(3). Maka yang sughra itu iaitu taaluq(4) hati pada suatu yang dicita padanya dan yang kubra itu iaitu ittishol(5) hati pada Allah dengan tiada infishol(6). Dan apabila tiada ada iradat daripada Allah yang mendahului bagi hamba itu nescaya tiada memberi manfaat ‘amal itu akan dia.

(Dan) adalah muallif (رحمه الله تعالى) mendatangkan kepada masalah ini antara segala kalamnya dalam tadbir kerana meninggal ia akan dikau daripada demikian itu, bahawa wujud tadbir itu tiada diperoleh baginya dan tiada faedah, kerana bahawasanya himmah berbuat itu apabila tiada memberi faedah ia kepada suatu dalam mencarikkan ia akan segala kota taqdir, maka betapa memberi faedah didalam demikan itu tadbir dan tiadalah faedah dalamnya dan kerana demikan itu kata muallif, ….. (bersambung - kalam seterusnya, insyaAllah)

__________________________________


Notakaki:-
(1) Ahli sihir yang mengunakan kekuatan himmah sihir matanya yakni dengan renungan tajam matanya untuk memukau atau mengenakan penyakit kepada mangsa sasarannya.
(2) Besar
(3) Kecil
(4) Bergantung atau berkait
(5) Ittisol bermaksud berhubung atau bersambung.
(6) Infisol bermaksud berpisah atau bercerai. Adapun maksudnya ‘iaitu ittisol hati pada Allah dengan tiada infisol’ adalah hati itu sentiasa ingat dengan muraqabah serta musyahadah kepada Allah tanpa lalai walaupun sedetik, seolah-olah terikat dan terhubung yang tiada dapat dipisah-pisahkan.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails