Khamis, 17 Januari 2008

Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” - Penyakit 37 – 39

Penyakit Ketigapuluh Tujuh: Nafsu dan kecenderungannya kepada kejahatan serta syahwat yang ditaati akan mematikan hati dan jiwa. Hal ini adalah kerana sekiranya jiwa itu berjaya dikalahkan bererti ia akan mati serta tidak mampu lagi melaksanakan segala ketaatan serta kecenderungan kepada Allah.

Rawatannya: Ialah setiap individu hendaklah sentiasa berhati-hati serta menolak segala pengaruh kejahatan nafsu itu. Disamping itu ia perlu dikekang serta dipaksa melaksanakan perintah Allah. Hal ini adalah kerana tabiat nafsu itu sentiasa bertentangan dengan hukuman Allah Ta’ala. Apabila nafsu dapat ditundukkan dengan melakukan amal ketaatan bererti ia telah berjaya dikalahkan serta dimatikan.

Abu Hafs telah ditanya, “Bagaimana seseorang itu dapat membentuk jiwa yang suci dan sejahtera?” Dia menjawab: “Lawanlah kehendak nafsu itu kerana ia adalah sumber segala kejahatan dan kerosakan.”


Penyakit Ketigapuluh Lapan: Merasa selamat daripada pujukan serta tipu daya syaitan.

Rawatannya: Ialah memperbetulkan hakikat pengabdian diri kepada Allah Ta’ala dengan menyempurnakan segala tuntutan dan syarat-syaratnya serta merendah dan menghina diri kepadaNya, semoga Allah Ta’ala akan menganugerahkan pemeliharaan daripada kejahatan syaitan sepertimana firmanNya:

إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ.

Maksudnya: “Sesungguhnya hamba-hambakKu tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka …..” (Surah al-Hijr:42)

Penyakit Ketigapuluh Sembilan: Mempamerkan gaya seperti orang-orang sholeh sedangkan hati tidak dibentuk untuk berlaku ikhlas. Adapun keikhlasan itu adalah merupakan ciri yang penting bagi orang-orang yang sholeh.

Rawatannya: Ialah tidak memberi perhatian kepada lakonan kepura-puraan untuk bergaya seperti orang sholeh. Sebaliknya mengembelingkan usaha untuk menghasilkan khusyuk yang haqiqi di dalam bathin dan didalam rahsia (سر). Hal ini disebut oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم dalam hadith:
إن النبي صلى الله عليه وسلم قال التشبع بما لم يعط كلابس ثوب زور

Maksudnya: “Orang yang kenyang daripada sumber yang tidak halal samalah seperti memakai baju yang dicuri.”(1)


__________________________________________________________________

Notakaki:-
(1) Tidak ditemui asalnya. Tetapi dalam riwayat ada menyebutkan:
من تحلى يما لم يعط كان كلابس ثوب زور
Kata Tirmizi, hadith ini hasan gharib, didalam Tuhfah al-Ahwazi 6/183, 184. Ia juga dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam bab al-Adab al-Mufrad, Abu Daud dan Ibn Hibban. Kata Imam al-Munawi hadith ini isnadnya shohih.





0 komen:

Related Posts with Thumbnails