Rabu, 26 Disember 2007

Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Ruslan - 1

Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Ruslan
(Siri – 1)

Transliterasi Kitab Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Ruslan oleh al-‘Alim al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan di dalam transliterasi ini mohon dimaafkan. Segala pembetulan, teguran serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab hikam ini. Janganlah dibaca sendirian tanpa merujuk kepada guru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan maksud penulis kitab. Kitab ini ditransliterasi berdasarkan kepada kitab Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Ruslan oleh al-‘Alim al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari, terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 2006M/1427H. Sekian.)


Pengenalan

Kitab Risalah al-Wali ar-Raslan adalah sebuah kitab berbahasa arab karangan Syaikh Raslan ibn Ya’qub ibn Abdurrahman ibn Abdullah ad-Dimasyqi. Nasabnya bersambung dengan seorang shahabat Rasulullah صلى الله عليه وسلم iaitu Sayyiduna Jabir bin ‘Abdullah al-Anshori رضي الله عنه. Beliau adalah seorang ulama bermazhab Syafie. Perkataan Raslan adalah berasal dari perkataan Turki ‘Arsalan’ yang bermaksud singa iaitu melambangkan keberanian. Syaikh Raslan berkerja sebagai seorang pedagang kayu di Damsyiq. Ma’ruf sebagai seorang ahli ‘ibadah dan seorang yang dikurniakan berbagai karamah. Beliau juga seorang penyair yang hebat. Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani menyebut didalam kitabnya Jami’ Karamaatil Auliya’: Beliau merupakan salah seorang daripada rijal yang unggul, imam ahli ‘arifin, khawas para wali dan insan pilihan dari kalangan insan-insan pilihan Allah. Beliau ditarbiah oleh gurunya iaitu Syaikh Abu ‘Aamir al-Muaddib. Syaikh Raslan wafat pada tahun 541H, ada ada pendapat lain pada 560H (menurut Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani) di Damsyiq.

Untuk pengetahuan, Syaikh Raslan ini bukannya Ibn Ruslan pengarang kitab matan zubad. Pengarang matan zubad adalah Abu Abbas Ahmad bin Hussein bin Arsalan ar-Ramli. Beliau wafat pada tahun 841H di Baitulmaqdis dan dikebumikan disana. [Jami’ Karamaatil Auliya’]

Kitab Risalah al-Wali ar-Raslan ini telah disyarahkan oleh seorang ulama yang faqih lagi shufi bernama Syaikh Abu Yahya Zakaria ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Zakaria al-Anshari al-Misri. Kitab syarah ini diberi nama Fath ar-Rahman. Syaikh Zakaria al-Anshari dilahirkan pada tahun 823H di Sanikah, Syarqiyah Mesir dan wafat pada tahun 926H. Beliau merupakan ulama besar di dalam mazhab Syafie dan digelar Syaikhul Islam. Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani menyebutkan bahwa beliau adalah Syaikhul Islam, salah seorang ketua ulama ‘amilin, auliya ‘arifin dan ulama besar yang menjadi pegangan umat Islam dalam ilmu fiqh dan tasawuf.

Beliau menulis:
“…..Adapun kemudian daripada itu, maka bahwasanya ilmu tauhid itu terlebih mulia daripada segala ilmu. Diantara kitab karangan paling mulia yang menyentuh mengenainya ialah ar-Risalah ar-Raslaniyah karangan ‘arifbilLahi Ta’ala Syaikh Raslan yang berasal dari Damsyiq. Semoga Allah Ta’ala memperelokkan quburnya dan menjadikan syurga akan tempat kembalinya

Seterusnya kitab Fath ar-Rahman ini disyarahkan pula oleh Syaikh ‘Ali ibn ‘Atiyyah ‘Alawaan al-Hamawi.

Selain itu kitab Risalah at-Tauhid Shaikh Raslan juga disyarahkan oleh Syaikh Abdul Ghani bin Ismail an-Nablusi di dalam kitabnya Khamratul Haan wa Rannatul Alhaan.

Adapun dialam Melayu, kitab ini lebih dikenali dengan nama kitab Hikam Ibn Raslan. Kitab ini adalah diantara salah sebuah kitab hikam yang tersohor di Alam Melayu selain dari kitab Hikam Ibn Athoillah yang diterjemah dari bahasa arab ke bahasa melayu dan diberi syarah oleh Tok Pulau Manis[1]. Sebuah lagi adalah dan juga Hikam Abu Madyan yang diterjemah dan diberi syarah oleh al-‘Alim al-‘Allamah al-‘Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni. Menurut Tuan Guru Haji Wan Muhammad Shaghir, kitab hikam ini juga disalin oleh al-‘Alim al-‘Allamah al-‘Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni dan juga disyarahkan oleh al-‘Arifbillah Syaikh Yusuf Tajul Khalwati. Namun keduanya masih didalam bentuk manuskrip.

Mengenai penterjemah kitab ini iaitu al-‘Alim al-‘Allamah al-‘Arifbillah Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdulah al-Banjari, akan kami paparkan biografinya sedikit masa lagi. InsyaAllah.



Notakaki:-

(1) Menurut Tuan Guru Syaikh Haji Wan Muhammad Shagir, kitab hikam Ibn Athoillah ini juga ada disyarahkan oleh al-‘Alim al-‘Allamah al-‘Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni dan ianya di dalam bentuk manuskrip.

1 komen:

Tanpa Nama berkata...

salam, tuan abu zahrah
bila sambungnya tranliterasi ke rumi risalah fath ar rahman ini... lama dah menanti
wassalam,
abimirza

Related Posts with Thumbnails