Isnin, 18 Januari 2010

Kunjungan Dakwah Habib Umar Ke Malaysia, Januari 2010 - Bhg. 1

Kunjungan al-Allamah al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz ibn Syeikh Abu Bakar bin Salim ke Malaysia – Muharram 1431/Januari 2010

Alhamdulillah, akhirnya kerinduan para muhibbin di Malaysia terubat apabila Guru Mulia al-Habib Umar bin Hafidz mengunjungi bumi Malaysia pada 10 Januari – 12 Januari 2010. Walaupun singkat namun sungguh bermakna. Kali terakhir Guru Mulia mengunjungi Malaysia adalah pada Februari 2008. Lawatan yang dijadualkan pada bulan Mei 2009 telah dibatalkan. Sejak itulah para muhibbin ternanti-nanti kunjungan Guru Mulia Habib Umar dengan penuh kerinduaan. Dan akhirnya penantian ini berakhir apabila Guru Mulia Habib Umar sampai ke bumi Malaysia pada pagi 10 Januari 2010.

Untuk teman-teman yang berada di luar negeri, khususnya Ustaz Adnan, Ustaz Fitri, Ustaz Asyraf dan lain-lain di Darul Musthafa, Tarim, Ustaz Nizam dan Ustazah Noor Azma di Sudan, yang ingin tahu serba sedikit mengenai kunjungan Habib Umar kali ni, maka ambo bawakan sedikit gambaran ringkas program-program yang diadakan sepanjangan kunjungan tersebut.

Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, Universiti Isalm Antarabangsa Malaysia

Guru Mulia al-Habib Umar bin Hafidz sampai di Malaysia pada pagi Ahad, 10 Januari, kira jam 1 pagi. Acara pertama yang beliau hadiri adalah perhimpunan bersama mahasiswa di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, UIAM. Alhamdulillah kehadiran memberangsangkan. Majlis di UIAM, di dahului dengan progam qiyamullail yang di pimpin oleh Ustaz Sufyan Nur al-Banjari, iaitu adinda kepada Syaikhuna Muhammad Nuruddin al-Banjari. Beliau merupakan rombongan yang mengikuti Habib Umar dari Indonesia. Setelah usai sholat Shubuh maka Guru Mulia, Habib Umar memberi kuliah shubuhnya dan diterjemahkan oleh Syaikhuna al-Habib ‘Ali Zainal ‘Abidin al-Hamid.


Setelah tamat program di UIAM, Guru Mulia Habib Umar berangkat ke tanah perkuburan Jalan Ipoh untuk menziarahi paman beliau, iaitu pengasas kepada Syarikat Ben Hafidz yang terletak di Wisma Yaqin, Jalan Masjid India, Kuala Lumpur. Setelahnya, Guru Mulia kembali ke rumah saudara beliau untuk berehat.


Madrasah an-Nur

Madrasah an-Nur ini ditubuhkan oleh Guru Mulia Habib Umar sewaktu kunjungan beliau pada tahun 2007. Beliau sendiri yang menamakan ianya sebagai Madras an-Nur. Pengajian sulung diadakan pada Ahad 7 Rajab 1428H, bertepatan dengan 22 Julai 2007. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Madras an-Nur, silalah kesini. Setelah memberi nasihatnya, beliau telah meluangkan masa untuk mentahnik beberapa orang bayi. Setelahnya Habib Umar terus ke Kompleks Tabung Haji di Kelana Jaya.







bersambung .......



0 komen:

Related Posts with Thumbnails