Isnin, 20 Oktober 2008

CATATAN PERJALANAN KE TARIM HADRAMAUT YAMAN - 14

Sambung dari siri terdahulu … masih mengenai al-Imam al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim رضي الله عنه.

Sambungan Manaqib al-Imam al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim رضي الله عنه

Sedikit sedutan dari kitabnya Miftahus Sarair wa Kanz adz-Dzakhair iaitu sebuah kitab kecil yang beliau tulis sewaktu umurnya belumpun mengjangkau 17 tahun.

Pada bahagian muqaddimahnya beliau رضي الله عنه menyebutkan:
Ketahuilah semoga Allah memberi kita taufiq kaum sholihin, tulisan ini adalah ikhtisar yang ringkas dan berharga. Didalamnya kusebutkan hal-hal yang sederhana. Meskipun demikian, aku berharap semoga Allah Ta’ala menjadikannya sebagai karya yang penuh makna walaupun hanya menggunakan sedikit kata-kata. Wabillahittaufiq. …… Ketahuilah! Semoga Allah memberi kita taufiq kaum sholihin, hendaklah kamu taat kepada Allah kerana taat adalah sumber keselamatan dan dengan taat kamu akan meraih jannah. Tinggalkan perbuatan dosa (besar maupun kecil) kerana perbuatan itu merupakan sumber kekecewaan dan penyebab kerugian …….

Perbaharuilah pakaian ketaatan, tetapkan niat untuk melakukan kebajikan siang dan malam kerana menundakan ketaatan dan panjang angan-angan dapat menimbulkan kemurkaan Tuhan.

Seterusnya beliau رضي الله عنه menyebut sebuah syairnya yang sungguh bermakna:

ولاترج فعل الصالحات الى غد – لعل غدا يأتي وأنت في اللحد
وتبلى عظامك في النراب وتبتلى – بتنعيم روح أو عذاب بحفرة

Dan jangan kau tangguh perbuatan kebajikan kepada esok hari, mungkin esok tiba sedangkan engkau terbujur diliang lahad

Tulang-temulangmu hancur dalam tanah dan engkaupun diuji denganazab kubur atau keni’matan ruhani

Mengenai dunia, beliau رضي الله عنه berkata:
Wahai saudaraku, tinggalkan dunia lahiriah maupun batiniah kerana sesungguhnya cinta dunia adalah kepala segala kesalahan. Singkirkan benih cinta dunia dari lubuk hatimu, kerana kecintaan kepada dunia dan kecintaan kepada Allah tidak mungkin berhimpun dalam satu hati sebagaimana mustahilnya air dan api bercampur dalam satu wadah …… Wahai saudaraku! Aku berwasiat kepadamu agar tidak menyintai dunia, kosongkan hatimu darinya dan dermakan (keuntungan dunia) yang kamu peroleh, kerana sesungguhnya kecintaan pada dunia dapat membutakan bashirah (mata hati). Kami berlindung kepada Allah dari cinta dunia. Daya sihir dunia terlebih kuat daripada kekuatan sihir Harut dan Marut…….

Mengenai ruh dan waridat
…… ketahuilah wahai hamba sekelian, sesungguhnya ruh itu setiap saat rindu kepada Allah. Ia sangat merindukan kanpung halamannya. Namun, banyak hijab yang menghalangnya. Barangsiapa ditajamkan oleh Allah bashirah nya (matahatinya), maka hijab-hijab itu akan tersingkap. …..

……. Setiap orang memperoleh kurnia (madad) sesuai dengan keadaannya. Dan setiap orang memperoleh pertolongan (imdad) sesuai dengan persiapannya. Oleh kerana itu, persiapkanlah dirimu untuk meperoleh imdad, jangan meremehkannya. Jadikan dirimu layak untuk memperoleh waridat dengan cara mengosongkan hatimu dari segala sesuatu selain Allah, dan bebaskannya dari segala hal yang diinginkan dan disukai nafsu. Waridat tidak dapat dipastikan saat kemunculannya, oleh itu berusahalah setiap saat untuk meraihnya, terutama di dalam shalat, zikir dan pada ketika mendengarkan ceramah orang-orang sholeh……….

Demikianlah petikan ringkas dari kitab Miftahus Sarair wa Kanz adz-Dzakhair iaitu sebuah kitab kecil yang al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim رضي الله عنه tulis sewaktu umurnya belumpun menjangkau 17 tahun. Allahu Allah.

Masjid al-Imam al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim

Antara Untaian Kata Hikmah al-Imam al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim


  • Paling bernilainya saat-saat dalam hidup adalah ketika kamu tidak lagi menemukan dirimu. Sebaliknya adalah ketika kamu masih menemukan dirimu. Ketahuilah wahai hamba Allah, bahwa engkau tidak akan mencapai Allah sampai kau fanakan dirimu dan kau hapuskan inderamu. Barang siapa yang mengenal dirinya , tidak akan melihat kecuali Allah; dan barang siapa tidak mengenal dirinya maka tidak akan melihat Allah.
  • Setiap wadah memercikan apa yang ditampngnya (apa yang di dalamnya).
  • Siapa yang tidak bersungguh di awal (bidayah) perjalanannya tidak akan sampai garis akhir (nihayah). Dan orang yang tidak mujahadah, tidak akan mencapai musyahadah. Allah Ta’ala berfirman: “Barangsiapa yang bermujahadah di jalan Kami, maka akan Kami tunjukkan kepadanya jalan-jalan Kami” – (al-Ankabut:69). Siapa pun yang tidak memelihara awqat (waktu-waktu) tidak akan selamat dari berbagai afat (malapetaka).
  • Tentang persahabatan: "Siapa yang bergaul bersama orang baik-baik (akhyar), dia akan meperoleh pelbagai pengetahuan dan asrar. Dan mereka yang bergaul dengan orang jahat, dia akan memperoleh ‘aib dan siksa api neraka.
  • Penafsirannya atas sabdaan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم yang bermaksud: “Aku tidaklah seperti kalian, aku selalu dalam naungan Tuhanku yang memberiku makan dan minum”. Makanan dan minuman itu, menurutnya, adalah yang bersifat keruhanian yang datang dari haribaan Yang Maha Suci".
  • Engkau tidak akan mendapatkan berbagai hakikat, jika engkau belum meninggalkan benda-benda yang kau cintai ('ala'iq). Orang yang qanaah pemberian Allah, akan mendapat ketenteraman dan keselamatan. Sebaliknya, orang yang tamak, akan menjadi hina dan menyesal. Orang arif adalah orang yang memandang aib-aib dirinya, sedangkan orang lalai adalah orang yang melihat keaiban-keaiban orang lain. Banyaklah diam maka kamu akan selamat. Orang yang banyak bicara akan banyak menyesal.
  • Orang yang bahagia (sa’id) adalah orang yang dibahagiakan Allah tanpa sebab. Ini dalam bahasa hakikat. Adapun dalam bahasa syari'at, orang bahagia adalah orang yang Allah bahagiakan mereka dengan amal-amal shaleh, sedangkan orang yang celaka (syaqi), adalah orang yang Allah celakakan mereka dengan meninggalkan amal-amal shaleh serta merusak syariat - kami berharap ampunan dan pengampunan dari Allah.
  • Orang celaka adalah yang mengikuti diri dan hawa nafsunya. Dan orang yang bahagia adalah orang yang menentang diri dan hawa nafsunya, berpaling dari selainNya untuk menghadap kepadaNya dan meneladani sunnah-sunnah Nabi صلى الله عليه وآله وسلم.
  • Hendaklah kamu bersifat tawadhu dan tidak menonjulkan diri. Jauhi sikap takabbur dan cinta kepada kedudukan.
  • Kemenanganmu adalah ketika engkau membenci nafsumu dan sebaliknya kehancuranmu adalah ketika kamu meredhai nafsumu. Kerana itu bencilah nafsumu dan jangan meredhainya, nescaya engkau akan berhasil meraih segala cita-citamu, insyaAllah.
  • Orang yang ‘arif adalah orang yang mengenal dirinya, sedangkan orang yang jahil adalah orang yang tidak mengenal dirinya.
  • Alangkah mudah bagi seorang ‘arifbillah untuk membimbing orang jahil, kadang kala kebahagian abadi dapat diraih hanya melalui sekilas pandangnya.
  • Redhalah atas maqam yang telah Allah tetapkan padamu. Seorang shufi berkata: “Selama lebih 40 tahun lamanya aku tidak pernah rasa benci pada maqam yang Allah berikan kepadaku.”
  • Berbaik sangkalah kepada sesama hamba-hamba Allah. Kerana bersangka buruk itu timbul kerana tiada taufik. Redhalah pada qadha' walaupun musibah besar menimpamu. Tanamkanlah kesabaran yang indah (ash-Shabr al-Jamil) dalam dirimu. Allah berfirman: "Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada orang-orang yang sabar itu tanpa perhitungan (bi ghairi hisab).
  • Dunia ini adalah anak perempuan akhirat. Oleh karena itu, siapa yang telah menikahi (dunia), haramlah atasnya meperisteri ibunya (akhirat).
  • Berbagai hakikat terhijab dari hati (hati) karena perhatian kepada selain Allah.
  • Waktumu yang paling bermanfaat adalah di saat kamu fana’ dan waktumu yang paling sia-sia adalah di saat kamu menyedari dirimu.

Sekian. InsyaAllah …. ziarah seterusnya ke makam Imam Ahamd al-Muhajir, Hauthoh Sultanah (Rabi’atul Adawiyah nya bumi Hadramaut), makam al-Habib ‘Ali al-Habsyi …….



Makam al-Habib Ahmad bin Muhammad al-Habsyi. Kubah dan makam beliau terletak di bahagian bawah bukit dimana terletaknya makam Sayidina Ahmad al-Muhajir. Beliau adalah murid kesayangan al-Imam al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim



Makam salah seorang murid kesayangan al-Imam al-Habib Syaikh Abu Bakar bin Salim iaitu al-Habib 'Abdurrahman bin 'Abdullah bin 'Alwi bin Abu Bakar al-Jufri. Wafat pada tahun 1037H di kota Taris.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails