Isnin, 29 Oktober 2007

Ar-Rasail al-Darqawiyah - Siri 5

Transliterasi Kitab ar-Rasail ad-Darqawiyah - Surat-surat Maulay al-‘Arabi ad-Darqawiy yang diterjemah dan diberi syarah oleh al-Faqir-ilallah Muhamad bin ‘Ali bin Ahmad al-Ibrahimiy as-Sulaimani al-Fathoni tsumma al-Taranqanuwi tsumma al-Kelantani

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan tambahan pada notakaki oleh: hamba yang faqir lagi haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya belajar dan bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab ini, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah sesekali diandaikan dengan kefahaman sendiri. Sekian.)

Sebagaimana yang ditegaskan oleh para ahli tasawuf, tiadalah jalan untuk memdampingi Allah, melainkan melalui pintu matinya nafsu. Sekarang nampaklah kepada kita – tetapi Allah lebih Mengetahui - bahwa si faqir tiada dapat membunuh nafsunya sehingga ia dapat melihat rupa bentuknya, dan ia hanya akan melihat rupa bentuknya setelah memisahkan dirinya daripada dunia, shahabat-shahabatnya, handai taulannya dan kebiasannya.

Seorang faqir berkata kepadaku: “Isteri saya telah menguasai saya.” Lalu ku jawab: “Bukannya isterimu mengusaimu tetapi nafsumu yang telah menguasaimu. Kita tak ada seteru yang lain. Kalau kita dapat membunuhnya, kita akan dapat membunuh segala penindas kita dengan sekali pukul. (Semoga Allah melaknat orang yang berdusta)

********

Diri insan adalah sesuatu yang amat besar lagi luas (amrun ‘adzhim). Ia sendirinya adalah seluruh ‘alam, kerana ia adalah suatu nuskhah (yakni suatu teladan atau suatu salinan) daripada ‘alam semester ini(1). Segala sesuatu yang terdapat didalam ‘alam, terdapat dalam diri insan, demikian pula segala sesuatu yang terdapat didalam diri insan, terdapat didalam ‘alam. Oleh sebab itu, barangsiapa menguasai dirinya, pasti menguasai ‘alam ini, sebagaimana juga orang yang ditakluki oleh dirinya (atau nafsunya) pasti ditakluki oleh ‘alam semesta seluruhnya


_______________________________________________________

Notakaki:-

(1) Berkata setengah-setengah orang arifin:

الإنسان جزءان : جزء نسخة من العالم اي في تصوره وجزء نسخة من الحق اي حقيقة

Artinya: Insan itu dua bahagian, suatu bahagian salinan daripada ‘alam semesta yankni pada rupa bentuknya sedangkan suatu bahagian lagi salinan daripada al-Haq Ta’ala yakni hakikat insan itu. Di katakankan juga:

الإنسان رمز الوجود

Yakni: Insan itu melambangkan wujud ini seluruhnya.

Dan dikatakan juga:

الكون إنسان كبير والإنسان كون صغير

Yakni: ‘Alam semesta ini laksana insan yang besar, dan insan itu laksana ‘alam semesta yang kecil.

Tegasnya, diri insan itu merupakan suatu nuskhah atau suatu mukhtasor daripada seluruh wujud ini …….. [pengarang kitab ini telah memberi notakai yang panjang lebar … namun yang disalin semula disini yang penting sahaja nya sahaja.- sekian – abu zahrah]

4 komen:

Mak Su berkata...

Hai.. assalamualaikum, salam kenal.. saya terbuka untuk membuka... saya nampak diri saya mati.. apakah maksud? terima kasih.. perlu matikan apa?

Mak Su berkata...

apakah lintasan hati, dan apakah lintasan akal?

alifhamimdal berkata...

Alhamdulillah. Terimakasih Ustaz AT.

alifhamimdal berkata...

alhamdulillah. Terimakasih Ustaz.

Related Posts with Thumbnails