Sabtu, 2 Jun 2007

Syarah Hikam Ibn Atho'illah oleh Tok Pulau Manis
(Siri – 6b)

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Ibn Athoillah al-Sakandari oleh Shaikh Abdul Malik bin Abdullah bin Abdul Qahhar bin Syarif Muhammad al-Baghdadi @ Tok Pulau Manis

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab hikam, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan maksud penulis kitab. Adapun syarah Tok Pulau Manis ini juga memerlukan penjelasan yang halus lagi untuk memahaminya. Sekian.)

فهو ضمن لك الاجابة فيمايحتارلك لافيماتختارلنفسك

Maka [Dia] iaitu [Allah] سبحانه وتعالى telah mengakui bagimu akan perkenankan pintamu pada yang dipilihNya bagimu, tiada pada yang kau pilih akan dia bagi dirimu, kerana rahmat kepadamu, maka bahwasanya terkadang engkau benci akan sesuatu iaitu baik bagimu dan terkadang engkau kasih akan suatu iaitu jahat bagimu dan Allah Ta’ala jua yang mengetahui Dia dan engkau tiada tahu(1). Maka jangan engkau pilih (seperti kata) Sheikh Hasan ash-Shadhuli رضي الله عنه jangan engkau pilih daripada pekerjaanmu akan sesuatu dan pilih olehmu bahwa tiada engkau memilih, dan engkau lari daripada demikian yang dipilih dan daripada tiap-tiap suatu kepada Allah Ta’ala dan Tuhanmu yang menjadikan barang yang dikehendakinya dan yang dipilihnya(2).

(Dan adalah) diperkenankan doa itu (iaitu) terkadang diberi dengan ‘ain yang dipinta (dan) terkadang diberi gantinya yang terlebih baik daripadanya seperti menolakkan bala dan beroleh ni’mat (dan) terkadang diakhirkan(3) dalam akhirat seperti yang tersebut dalam hadits riwayat daripada Muslim tiada jua seorang hamba yang mendoakan kepada Allah dengan suatu doa yang tiada derhaka dalamnya melainkan dikurniai Allah akan dia dengan salah satu daripada tiga perkara (iaitu) ada kalanya disegera akan baginya doanya (dan) ada kalanya ditaruhkan baginya dalam akhirat (dan) ada kalanya ditolakkan dengan dia daripada balanya dengan sekadarnya(4) (maka) sanya diakui bagimu akan berkenankan pintamu.



______________________________

Notakaki:-

(1) Sebagaimana firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 216:

وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

Maksudnya: “ … Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.


(2) Maksud ayat dari surah al-Qashas:68

وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَيَخْتَارُ
(3) Ditangguhkan atau dilewatkan

(4) Sepotong hadits yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya’la dan al-Hakim daripada Abu Said al-Khudri رضي الله عنه mempunyai maksud seumpamanya:

مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَدْعُو بِدَعْوَةِ لَيْسَ فِيْهَا إِثْمٌ وَلاَ قَطِيْعَةُ رَحِمَ إِلاَّ أَعْطَاهُ الله بِهَا إحْدَى ثَلاَثٍ: إمَّا أنْ يُعَجِّلَ لَهُ دَعْوَتَهُ، وَإمَّا أنْ يُدَخِّرَهَا لَهُ فِيْ الآخِرَةِ، وَإمَا أنْ يَصْرِفَ عَنْهُ من السُّوْء مِثْلَهَا

Maksudnya: Tiada seseorang dari seorang Muslim berdoa dengan doa [yang] tiada pada (doa)nya (perkara yang) durhaka/dosa dan tiada memutuskan hubungan silaturrahmi melainkan dikurniakan Allah akan dia dengan salah satu daripada 3 perkara:

  1. samada disegerakan baginya permintaannya itu; atau
  2. samada disimpan baginya diakhirat (diberi ganjaran/balasannya diakhirat); atau
  3. samada ditolak dengannya dari kejahatan (atau atau keburukan atau bala) yang seumpama/setara dengan yang dimohon.

Dalam sebuah hadith yang lain Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

مامن داع إلا وهو بين إحدى ثلاث، إما أن تعجل له طلبته أو يؤخرله ثوبهاأويصرف عنه السوء بمثله

Maksudnya:Tiadalah seseorang itu berdoa melainkan baginya salah salah satu daripada tiga perkara, samada disegerakan baginya permintaannya, atau atau ditanggungkan baginya pahalanya atau dipalingkan darinya keburukan yang setimpal dengannya. [Hadits riwayat Imam Ahmad dengan sanad yang jayyid dan al-Hakim menyatakan bahwa ianya shahih]

0 komen:

Related Posts with Thumbnails