Rabu, 3 Disember 2008

Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” - Penyakit 40 – 42

Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” oleh Imam Abu Abdurrahman al-Sulami
(Keaiban Nafsu Yang Ke 40, 41 dan 42)


Penyakit Keempatpuluh: Tidak mengambil iktibar atau pengajaran apabila Allah Ta’ala menangguhkan balasan terhadapnya hasil daripada dosa-dosa yang telah dilakukan.

Rawatannya: Ialah hendaklah sentiasa mengambil peringatan dan memahami bahawa penangguhan balasan Allah Ta’ala kepadanya terhadap dosa-dosa yang telah dilakukan bukanlah bererti Allah Ta’ala lalai daripada memberikan balasanNya. Penangguhan ini adalah merupakan kurniaan rahmat daripada Allah kepada seseorang. Tetapi disebaliknya itu apabila seseorang mengambil pengajaran daripada penangguhan tersebut maka tidak ada sesuatupun yang akan dapat menghalang rasa takut kepada Allah Ta’ala itu daripada meresap menguasai hati. Firman Allah Ta’ala:

إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّمَن يَخْشَىٰ


Maksudnya: “Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan i’tibar bagi orang-orang yang takut (melanggar perintah Tuhannya).” (Surah an-Naaziaat: 26)


Penyakit Keempatpuluh Satu: Kasih sayang kepada sesama manusia adalah bertujuan untuk mendedahkan keaiban dan kelemahan sahabat dan taulan serta saudara-mara.

Rawatannya : Ialah melihat dan merenung ke dalam diri sendiri yang bersarang segala penyakit dan kejahatan. Oleh itu, hendaklah mengasihi seseorang sepertimana kita mengasihi diri sendiri. Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:

قال النبي صلى عليه وسلم : من ستر على أخيه المسلم ستر الله عورته


Yang bermaksud: “Sesiapa yang menutup aib saudaranya yang muslim, Allah akan menutup auratnya (maruahnya).” [1]


Penyakit Keempatpuluh Dua: Tidak berusaha bersungguh-sungguh mempertingkatkan jiwa, perbuatan serta perkataan untuk mencontohi generasi salafussholeh. Dalam hal ini Ali bin Abi Tholib كرم الله وجهه berkata, “Sesiapa yang tidak ada peningkatan dalam hidupnya bererti ia hidup dalam serba kekurangan.”


Notakaki:-
[1] Hadith ini dikeluarkan dalam berbagai lafadz. Di dalam riwayat al-Bukhari (Kitab al-Malazim), Muslim (Kitab al-Bir), Abu Daud (Kitab al-Adab), al-Turmidhi (Kitab al-Hudud), Ibn Majah (al-Muqaddimah), Ibn Hanbal 5/276 yang berbunyi:
من طلب عورة أخيه طلب الله عورته حتى يفضحه في رحله

Didalam riwayat al-Turmidhi (kitab al-Bir) berbunyi:

فإن من يتتبع عورة أخيه السلم تتبع الله عورته ومن تتبع الله عورته يفضحه ولو في جوف رحله
al-Turmidhi mengatakan hadith ini Hasan Gharib, lihat Tuhfah al-Ahwazi 6/181.


Dalam riwayat Ibn Majah berbunyi:

حدثنا ‏ ‏يعقوب بن حميد بن كاسب ‏ ‏حدثنا ‏ ‏محمد بن عثمان الجمحي ‏ ‏حدثنا ‏ ‏الحكم بن أبان‏ ‏عن‏ ‏عكرمة ‏ ‏عن‏ ‏ابن عباس ‏ ‏عن النبي صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال‏ ‏من ستر عورة أخيه المسلم ستر الله عورته يوم القيامة ومن كشف عورة أخيه المسلم كشف الله عورته حتى يفضحه بها في بيته( 2536 )

0 komen:

Related Posts with Thumbnails