Rabu, 26 November 2008

Kanz al-Minan ‘ala Hikam Abu Madyan - Siri 9

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Abi Madyan oleh al-Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni yang diberi nama Kanzul Minan

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh tuanguru-tuanguru dan para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Sekian.

Kata syaikh رضي الله عنه:

الحق تعالى مطلع على السرائر والظواهر في كل نفس وحال فأيماقلب رآه مؤثرله حفظه من طوارق المحن ومظلات الفتن

Bermula Haq Subhanahuwa Ta’ala itu melihat atas segala rahsia hambaNya dan dahirnya, pada tiap-tiap nafas dan tiap-tiap hal yakni kelakuan. Maka dimana ada hati melihat ia akan Dia memberi Ia melihat bekas baginya, yakni dilihat akan segala hari hambaNya yang melebihkan dan memberi bekas akan Tuhannya daripada segala yang lain, nescaya memelihara Allah akan dia daripada kedatang[an] percuba[an] dan daripada fitnah yang menyesatkan dia daripada memandangkan yang lain daripadanya.


Inilah hikmah iaitu edaran ahli ath-thariqat dan iaitu maqam muraqabah dan maqam ihsan iaitu mengetahui ia bahwasanya Allah Ta’ala melihat akan dia pada sekelian ketikanya dan mengetahui pula Allah Subhanahuwa Ta’ala akan barang yang didalam dirinya. Maka jadilah ia bersamaan dzahirnya dan bathinnya dan khalwatnya yakni di dalam sunyinya dan jalwahnya didalam tengah orang banyak, bersamaan padanya zahir. Maka tiada dilihatnya didalam segala kelakuannya itu melainkan Mualanya dan tiada berhadap pada menyampaikan segala hajatnya melainkan kepadaNya.

(Dan hasillah) daripada perkataannya Syaikh bahwasanya pati jalan itu: Bahwa mengetahui orang yang salik akan bahwasanya Allah Subhanahuwa Ta’ala itu Tuhan yang melihat atas segala rahsianya dan zahirnya pada tiap-tiap nafas dan tiap-tiap kelakuan.

Maka apabila terlintas baginya satu lintas[an] yang nafsiah atau syaithaniah, maka berkata ia bagi dirinya: Bahwasanya Haq Subhanahuwa Ta’ala melihat atas lintas hatiku ini. Hai nafsu! Maka apa yang terlebih kasih kamu memberi bekas akan Haq Subhanahuwa Ta’ala dan mengikut pada barang yang disuruhNya dan tegahNya atau mengikut akan kehendak kamu?

Maka orang yang dibahgiakan dia dengan pertolongan dan diberi taufiqNya memilih ia dan memberi bekas ia akan Haq Subhanahuwa Ta’ala dengan hatinya atas dirinya dan berpaling ia daripada demikian lintas nafsiah atau syaithaniah itu hingga dijadikan mu’dumah yakni hilang dan seperti tiada ada padanya.

Maka barangsiapa melihat akan dia Haq Subhanahuwa Ta’ala memberi bekas akan kehendak Tuhannya dan berpaling ia daripada kehendak nafsunya, nescaya memelihara Allah akan dia daripada kedatangan percuba[an] dan menyesat akan dia fitnah, dan jadilah Haq Subhanahuwa Ta’ala itu kekasihnya dan ia kekasih Tuhannya seperti yang tersebut didalam hadits Qudsi ……. bersambung, insyaAllah.


[Transliterasi ini adalah berdasarkan kepada kitab Kanzul Minan ‘ala Hikam Abi Madyan; Terbitan Khazanah Fathaniyah, 1416H – 1996M]



والله تعالى أعلى و أعلم
~ al-Haqir al-faqir abuzahrah ~

0 komen:

Related Posts with Thumbnails