Khamis, 3 Julai 2008

Rajab Datang Lagi

InsyaAllah, pada hari Jum'at ni (4 Julai 2008) kita akan melangkah masuk ke bulan Rajab. Salah satu bulan daripada 12 bulan dari kalender hijrah dan merupakan satu bulan dari bulan-bulan 'haram' selain dari bulan Dzulqaedah, Dzulhijjah dan Muharram. Beberapa peristiwa penting dalam Islam berlaku di bulan Rajab, antaranya hijrah pertama ke Habsyah, peristiwa Nakhla, peperangan Tabuk pada tahun ke-9 hijrah, peristiwa isra' dan mi'raj dan pembebasan al-Aqsa daripada tentera Salib [pada hari Jum'at 27 Rajab 583H, tentera Salib telah menyerahkannya kepada Salahuddin al-Ayyubi]. Dan pada bulan ini jugalah imam panutan kita, Imam Syafie dilahirkan pada tahun 150H di Ghazzah, Palestin.

Bagi orang tua-tua dikampung aku, bulan ini adalah merupakan seumpama pintu gerbang untuk masuk ke bulan Ramadhan. Sedari kecil aku perhatikan mereka akan mula memperbanyakkan puasa dibulan ini, bahkan ada yang puasa lengkap sebulan. Mereka juga kuperhatikan akan banyak bersedekah pada bulan ini. Namun setelah aku menetap dikota metropolitan Kuala Lumpur, suasana dan tradisi ini sudah kurang terasa. Ditambah pula dengan tohmahan golongan-golongan tertentu yang membid'ahkan perbuatan berpuasa dibulan ini membuatkan segelintir umat Islam yang takut untuk berpuasa dibulan ini..... Pelbagai tuduhan ... cemuhan yang dilemparkan. Nanti kita akan dapat lihat disana-sini mereka akan melaungkan slogan tahunan mereka. Puasa bulan rajab bid'ah .... puasa bulan rajab bid'ah ..... barangsiapa mengerjakan bid'ah masuk neraka ..... Allahu Allah ... kalau tidak mampu berpuasa maka janganlah pula menghalang orang untuk menambah amal kebaikan. Biarlah mereka dengan laungan mereka. Yang penting kita gunakan segala kesempatan yang ada untuk taqarrub kepadaNYA.

Memandangkan golongan tersebut akan menyebarkan fahaman sempit mereka, maka disini aku 'link'kan semula posting yang pernah aku paparkan mengenai persoalan berpuasa dibulan rajab menurut ulama kita. Silalah layari: Persoalan Puasa Rajab - Bahagian 1 dan Persoalan Puasa Rajab - Bahagian 2.

Kuakhiri postingku ini dengan memohon doa sepertimana yang pernah Rasululah صلى الله عليه وسلم berdoa semasa melihat anak bulan Rajab:

اَللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَاشَهْرَرَمَضَانَ

Artinya: Ya Allah Ya Tuhan kami, limpahilah berkat kepada kami pada bulan Rajab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan


0 komen:

Related Posts with Thumbnails