Selasa, 29 Mac 2011

Turats Kita: Kitab Mawahib Rabb al-Falaq Syarah Bint al-Miilaq - Siri 1


(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyayikh tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.



من ذاق طعم شراب القوم يدريه - ومن داراه غدا بالروح يشريه
Barangsiapa mencium ia akan rasa minuman qaum shufiyyah nescaya mengetahui ia akan dia
Dan siapa yang mengetahui akan dia jadilah ia dengan nyawa membeli ia akan dia


Berkata Syaikh Ahmad ibn ‘Allan di dalam Syarah Qashidah ini ertinya barangsiapa yang bershifat ia dengan segala perangai qaum shufiyyah dan menjalani ia akan jalan mereka itu dengan berbaiki [membaiki] dzahirnya dan bathinnya seperti bahwa adalah dzahirnya muwafaqat bagi syariat dan bathinnya berpegang dengan thariqat nescaya menderangi [menerangi] atasnya ketika itu segala nur haqiqat dan jadilah sekelian maqam qaum shufiyyah dan sekelian hal mereka itu jadi makanan baginya yang dirasainya akan rasanya dan jadi minuman yang memuaskan dahaga dan jadi ubat yang menyembuhkan penyakitnya. Dan apabila telah merasai ia akan rasa minuman qaum itu atas shifat ini dan telah mengetahui ia akan dia nescaya berhadaplah ia atasnya dengan segala anggotanya dan membelilah ia akan dia dengan nyawanya seperti kata setengah daripada qaum shufiyyah itu jua,

لوان روحي في كفى وجدت بها * على البشير بكم يامرهم العلل
Jikalau bahwasanya nyawa aku itu di dalam tapak tanganku dan kuberikan akan dia
Atas yang membawa khabar dengan kamu hai ubat sekelian penyakit
ما ان وفيت ببعض من حقوقكم * وضرت من عدم الانصاف في خجل
Nescaya tiada jua sempurna dengan setengah daripada segala hak kamu itu
Dan jadilah daripada ketiadaan inshaf kelakuan pada kemaluan jua
ولو تعوض أرواحاجاد بها * في كل طرفة عين لا يساويه
Dan jikalau diganti akan dia itu akan beberapa nyawa dan memberi ia akan dia itu
Pada tiap-tiap sekejip mata nescaya tiada jua menyamai akan dia itu

Berkata Syaikh Ahmad ibn ‘Allan an-Naqsyabandiy di dalam syarahnya, ertinya dan jikalau diganti akan nyawa mereka itu yang memberikan nyawanya pada membeli minuman qaum shufiyyah dengan beberapa nyawa lagi dan diberikan pula pada membeli minuman itu juga, tiada jua menyamai akan mahal harga perkara yang akan dibelinya itu, tetapi tiada yang mengetahui akan dia itu hanyalah siapa-siapa yang telah merasai akan dia.

ما يعرف الشوق الا من بكابده * ولا الصباية الا من يعانيها
Tiada mengambil akan rindu itu melainkan siapa-siapa yang merasai akan dia
Dan tiada akan berahi melainkan siapa-siapa yang merasai dia jua

Dan betapalah akan menyamai beberapa nyawa diberikannya itu akan perkara yang tuntutnya itu pada halnya perkara yang dituntutnya itu kesudah-sudahan bagi sekelian kesudah-sudahan dan iaitulah angan-angan segala mereka yang ‘arif-‘arif

bersambung ke siri seterusnya ........

3 komen:

Komunitas Suluah berkata...

Assalam... saya memiliki 1 eks kitab Mahabib Rabb al-Falaq yang terbit di Bukittinggi (HMS. Sulaiman), Minangkabau, tahun 1928. diterbitkan atas izin dari zurriyyat Syekh Isma'il yaitu Abdullah bin Isma'il al-Khalidi. dan saya juga mempunyai beberapa manuskrip kitab tersebut.

Komunitas Suluah berkata...

Assalam... saya mempunyai kitab Mawahib Rabb al-Falaq (tahun 1928), terbit di Bukittinggi, oleh HMS. Sulaiman... dengan izin Abdullah bin Isma'il al-Khalidi. saya juga punya beberapa manuskrip beliau itu. keterangan guru-guru syekh Ismail dapat dilihat dalam "Soeloeh Melajoe" (tahun 1914).

al-fagir abu zahrah berkata...

Assalamu'alaikum warahmatuLlahi wabarakatuh,

Ahlan wa Sahlan Komunitas Suluah. Salam kenal.

Akhuna Komunitas Suluah, kalau ngak keberatan, apa bisa saya mendapatkan kitab tersebut dan salinan manuskipnya.

Saya bisa dihubungi via emial
abdullahthahir@gmail.com.

Sekian. Wassalam.

Related Posts with Thumbnails