Isnin, 28 Mac 2011

Luahan Hati

Seketika Bersama Ulama

Pada ahad lepas (13/3/2011) bertempat di Masjid Shah Alam telah diadakan majlis tafaquh fi al-Din bersama ulama terkenal iaitu Syeikh Nuruddin al-Banjari. Majlis yang bermula lebih kurang jam 8.30 pagi itu dimulai dengan solat sunat tasbih dengan diimamkan sendiri oleh Syeikh Nuruddin sendiri. Solat sunat 4 rekaat satu salam itu berjalan dengan tenang dan lancar. Selepas itu Syeikh Nuruddin mengetuai sesi zikir munajat beramai-ramai. Suasana jadi damai dan tenang dengan masing-masing menumpukan ingatan kepada makna-makna zikir yang diungkapkan. Apabila Syeikh Nuruddin memulakan sesi muhasabah, suasana jadi sayu dan hiba keinsafan. Bahkan Syeikh Nuruddin sendiri sebak dan teresak-esak. Banyak air mata yang terjurai pada saat itu kerana insaf dengan dosa dan kesalahan masing-masing. Selepas itu doa dibacakan oleh Syeikh Nuruddin dan kami menadah tangan agar diberi keampunan, taufiq dan rahmat-Nya.

Kemudian barulah sesi ceramah disampaikan dengan beliau menyentuh beberapa isu penting antaranya makna hadis mursalsal, isu syiah, masalah tawasul dan lain-lain. Akhirnya sesi soal jawab menyaksikan soalan begitu banyak yang diajukan antaranya tentang nur muhammad, masalah majzub, ihsan dalam solat, naluri fitrah dan banyak lagi. Majlis selesai lebih kurang jam 11.30 pagi dan hadirin terpusu-pusu untuk bersalam dengan Syeikh Nuruddin dan tak kurang juga yang memeluk dan mencium tangan ulama tersohor itu. Di satu ruangan masjid terdapat jualan VCD dan buku-buku karangan Syeikh Nuruddin dalam bahasa Melayu dan Arab.

Terasa puas dan bahagia apabila dapat sejenak duduk bersama ulama. Nasihat dan wasiat ulama menjadi bekalan untuk meniti hidup yang penuh pancaroba. Sesungguhnya bagi orang yang ingin menghidupkan hati maka melazimkan diri dengan ulama adalah jalan yang terbaik. Sebaliknya mendekatkan diri dengan golongan artis, penyanyi, pelakon, dan selebriti hanya menggelapkan hati. Betapa masyarakat kita pada hari ini dilalaikan melalui lagu dan muzik saban hari melalui media massa. Rancangan TV kita sekarang sudah lari daripada nilai timur, adat Melayu dan batasan agama. Agenda syirik, tahyul dan khurafat disebarkan setiap hari dalam filem dan drama-rama seram. Semuanya bagaikan tak terkawal lagi.

Sistem ekonomi kita terus menindas golongan miskin. Kita hidup berhutang seumur hidup. Buang bayi sudah jadi rutin muda-mudi terlanjur. Zina, rogol, homoseksual, lesbian semakin merebak. Jenayah bunuh terjadi setiap hari. Kemalangan jalan raya dah jadi musibah umum. Banjir dan ribut semakin menakutkan. Penyakit dan virus datang bermacam-macam. Politik kita semakin gila. Politik tipu, politik hipokrit, politik liwat. Ramai orang agama cari nama, cari pangkat, cari pengaruh dan gila dunia. Cakap agama sekadar di lidah sedangkan hati penuh riyak, ujub dan sum'ah. Masyarakat kita dah rosak. Kita hidup akhir zaman........

Pada zaman penuh fitnah ini marilah berdamping dengan ulama yakni ulama yang mengajar kita mencintai akhirat.....sebelum terlambat dan sebelum nasi menjadi bubur maka berusahalah untuk berdamping dengan ulama.....bukankah seluruh dunia sekarang sedang kucar kacir?....bukalah mata!

0 komen:

Related Posts with Thumbnails