Selasa, 8 Mac 2011

Rauhah Guru Mulia: Bersalaman menghilangkan rasa dengki di hati

Bersalaman menghilangkan rasa dengki. Telah berkata Guru Kami, Guru Mulia al-‘Allamah al-Habib Umar bin Muhammad bin Hafidz ibn Syeikh Abu Bakar bin Salim حفظه الله تعالى di dalam kitabnya Mamlakatul Qalbi wal A’adho`, pada pelajaran yang ke-10, sub tajuk “Kesan (Pengaruh) Mushofahah (Bersalaman) Pada Hati”:

“ Tangan boleh menjadi penyebab dari banyak hal yang berhubungan dengan urusan-urusan maknawiyyah dan ghaibiyyah dan juga memiliki pengaruh yang luas dan jelas di tengah-tengah masyarakat. Maka dari situ, datanglah syariat yang suci kepada kita, yang membawa ajaran menghulurkan tangan untuk bersalaman sesama Muslim. Dan dijadi hal yang demikian itu suatu sebab bagi urusan yang berkaitan dengan hati, iaitu menghilangkan kedengkian di dalam hati. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:
تَصَافَحُوا يَذْهَبْ الْغِلُّ عَنْ قُلُوْبِكُمْ
Terjemahan: Saling bersalamanlah kalian, maka akan  hilang rasa dengki dari hati-hati kalian.

Bahkan segala urusan dari urusan-urusan jasad dan dzahir, baginya ada keterkaitan dengan kebathinan dan juga hati. - Mamlakatul Qalbi wal A’adhoie, halaman 62

Terimakasih buat Ustaz Muhammad Nasrullah kerana menghadiahkan kitab yang sangat berharga ini kepada al-Fagir sewaktu mengunjungi Tarim tahun lepas.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails