Jumaat, 25 Mei 2007

Majlis Bersama Habib Umar

Alhamdulillah semalam majlis bersama al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz di Masjid al-Falah, USJ 9, Subang Jaya, berjalan dengan lancar walaupan pada awalnya terdapat sedikit gangguan elektrik. Sebelum kehadiran al-Habib Umar, bacaan Maulid Diya’ al-Lami’ dialunkan.






Kemudian disusuli dengan ceramah oleh al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa. Beliau adalah merupakan murid awal kepada Habib Umar di Dar al-Mustafa, Tarim, Hadralmaut Yaman. Beliau juga adalah pemimpin Majlis Rasulullah di Jakarta, Indonesia. Penerangan lanjut boleh didapati disini. Walaupun Habib Munzir tidak sempat menghabiskan ceramahnya, tetapi alhamdulillah ..... sungguh indah. Aku harap Masjid al-Falah akan menjemput Habib Munzir datang lagi ke Masjid al-Falah untuk menyampaikan kuliahnya. Aku sering dengar suaranya di laman web kelolaan beliau ... bahkan kalau dengar beliau membaca Diya' al-Lami' sungguh merdu .... Kalau nak tahu lebih lanjut atau mendengar cerahmah-ceramah beliau datanglah kesini.


Turut sama hadir di majlis tersebut adalah al-Habib Sholeh bin Muhammad al-Jufri dari Solo. Beliau juga merupakan generasi awal dari kalangan murid kepada al-Habib Umar. Juga merupakan murid kepada al-Habib Anis Solo. Aku dengar ceramah beliau di Masjid Baitulaman, Ampang. Alhamdulillah.

Ceramah yang disampaikan oleh al-Habib Umar menusuk hati. Insyaallah, kalau punya kesempatan, aku akan kongsikan bersama apa yang telah disampaikan. Dan yang sangat mengembirakan pabila al-Habib Umar sudi mengijazahkan sanad kepada para hadirin. Sebak rasanya apabila Habib Umar mendoakan para hadirin .... tak terasa airmata laju mengalir. Allahu Allah!

Terharu sungguh aku melihat para hadirin yang beratur panjang untuk bersalaman dengan Habib Umar walaupun terpaksa tunggu agak lama ... Allahu Allah bukan mudah nak dapat bersalaman dengan ulama ahlul bait ini ......

Moga-moga majlis sebegini akan kerap diadakan lagi ………… Terimakasih kepada Jawatankuasa Masjid al-Falah dan mereka yang terlibat didalam menjayakan majlis yang sangat baik ini. Semoga ianya diteruskan lagi ….

0 komen:

Related Posts with Thumbnails