Gambar Kerdit: Majlis Ta'lim Darul Murtadza |
Qadhi Haji Abu Bakar bin Haji Hasan رحمه الله تعالى, menyebut di dalam
risalah berjudul Mustika ‘Ajaaib: “Dan telah berkata Syaikhul Islam bagi
kerajaan Biladullah al-Haram Makkah al-Musyarrafah, al-‘Arif bi Rabbihi
al-Mannan, as-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan رحمه الله تعالى dalam kitabnya
yang bernama as-Sirah an-Nabawiyyah: Bahawa(sanya) telah berlaku adat
manusia apabila mendengar mereka itu pada menyebut diperanak akan Nabi kita
Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم, berdiri mereka
itu kerana membesar dan menghormat akan dia. Dan berdiri ini mustahsan (
dituntut baik) kerana barang yang ada padanya daripada membesar dan
menghormatkan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dan telah
memperbuat akan yang demikian itu beberapa banyak ulama`-ulama` yang diikut
akan dia.
Dan telah berkata al-Halabi dalam as-Sirah:
Maka telah menghikayat oleh setengah mereka itu bahwasanya al-Imam as-Subki
telah berkumpul di sisinya beberapa banyak daripada ulama`-ulama` yang ada pada
masanya kerana khatam membaca kitab, maka berqasidahlah oleh Abu Zakariyya
Yahya ash-Sharshari al-Hanbali رحمه الله تعالى pada setengah
qasidahnya dalam perkara memuji akan Nabi r, demikan bunyinya:
قَليلٌ لِمَدْحِ المُصْطَفَى الخَطُّ
بِالذَّهَبِ – عَلَى وَرَقٍ مِنْ خَطِّ أَحْسَنِ مَنْ كَتَبْ
وَأَنْ تَنْهَضَ الأَشْرَافُ عِنْدَ
سَمَاعِهِ – قِيَامًا صُفُوْفًا أَوْ جُثِيًّا عَلَى الرُّكّبْ
أَمَا اللهُ تَعْظِيْمًا لَهُ كَتَبَ
اسْمُهُ – عَلَى عَرْشِهِ يَا رُتْبَةً سَمَتَ الرُّتَبْ
Semolek-molek tulisan orang yang
menulisnya dengan dakwat emas, di atas kertas perak kerana memuji akan Nabi صلى
الله عليه وآله وسلم, itupun sedikit benar pujiannya
Dan bangun orang-orang
yang mulia hal keadaannya berdiri berbaris atau berteleku di atas
lutut-lututnya pada ketika mendengar akan kisah diperanakkan Nabi صلى
الله عليه وآله وسلم, itupun sedikit juga kehormatannya (penghormatannya)
Apa tidakkah Allah
Ta’ala menulis akan namanya صلى الله
عليه وآله وسلم atas ‘arasyNya kerana membesarkan bagi Nabi صلى
الله عليه وآله وسلم, ya (wahai) martabat setinggi-tinggi martabat.
Dan apakala sampai pada perkataan ash-Sharshari
itu “وأن تنهض الأشراف عند سماعه” Imam as-Subki pun
bangun berdiri dan sekelian orang-orang yang hadhir dalam masjlis itupun bangun
berdiri berbaris kerana bersetuju dan mengesahkan barang yang disebut akan dia
oleh ash-Sharshari itu. Maka dengan sebab itu jadilah kesukaan dan kegembiraan
yang besar di dalam majlis itu. (Mustika
Ajaib Pada Menyatakan Hukum Dan Kelebihan Membaca Maulid Nabi Kita r halaman 2 -4)
Al-‘Alim Al-‘Allamah Sayyid Muhammad bin
‘Alawi al-Maliki al-Hasani رحمه الله تعالى menyebut di dalam
kitabnya Haula al-Ihtifaal bi Dhikra al-Maulid an-Nabawi asy-Syarif,: Syeikh
Ja’afar al-Barzanji, penyusun kitab maulid al-Barzanji yang terkenal itu ada
mengatakan :
وَيَقْوْلُ البَرْزَنْجِيُّ فِيْ
مَوْلِدِهِ المَنْثُوْرِ: هَذَا وَقَدِ اسْتَحْسَنَ القِيَامُ عِنْدَ ذِكْرِ
مَوْلِدُهُ الشَّرِيْفِ أَئِمَّةٌ ذَوُوْ رِوَايَةٍ وَرَوِيِّةٍ، فَطُوْبَى لِمَنْ
كِانَ تَعْظِيْمُهُ صلى
الله عليه وآله وسلم غَايَةَ مَرَامِهِ
وَمَرْمَاهُ وَنَعْنِى بِالإِسْتِحْسَانِ بِالشَّيْءِ هُنَا كَوْنَهُ جَائِزًا
مِنْ حَيْثُ ذَاتُهُ وَأَصْلُهُ وَمَحْمُوْدًا وَمَطْلُوْبًا مِنْ حَيْثُ
بَوَاعِثُهُ وَعَوَاقِبُهُ، لاَ بِالمَعْنَى المُصْطَلَحِ عَلَيْهِ فِيْ أُصُوْلِ
الفِقْهِ
Ertinya: “Dan berkata Imam al-Barzanji
di dalam kitab Maulidnya yang berbentuk prosa: Adalah dipandang baik dikalangan
ulama yang mempunyai riwayat dan penelitian, perbuatan berdiri ketika kisah
kelahiran Baginda صلى الله عليه وآله وسلم disebutkan. Maka
beruntunglah sesiapa yang melakukannya dengan tujuan untuk membesarkan Nabi صلى
الله عليه وآله وسلم. Yang dimaksudkan istihsan (dipandang baik) disini ialah jaiz
(boleh), dilihat dari sudut perbuatan itu sendiri serta asal-usul dan dituntut
(dianjurkan) berdasarkan aspek tujuan dan kesannya, bukanlah, istihsan itu
dengan pengertian menurut isthilah di dalam ushul fiqih.”
Al-'Allamah
al-Muhaqqiq al-Faqih al-Murabbi al-Habib Zein bin Ibrahim BinSumaith حفظه الله ومتعنا الله بطول حياته tatkala menjawab pertanyaan mengenai hukum
berdiri dalam perlaksanaan Maulid صلى الله
عليه وآله وسلم menjawab: “Telah berlaku suatu adat kebiasaan iaitu
ada waktu untuk berdiri ketika membaca suatu bacaan dalam pelaksanaan maulid Baginda
صلى الله عليه وآله وسلم, disebabkan adanya
rasa gembira dan senang dengan kelahirannya, ulama sepakat bahawa perkara ini
adalah perkara yang elok, dan tidak ada yang menyalahi pendapat ini kecuali hanya
sedikit sahaja.
Abu ‘Abdullah Abu ‘Abdullah ‘Alawi
al-Yamani حفظه الله di dalam kitabnya Intabih Diinuka fi
Khatar menyebut: Berdiri ketika mana sampai pada kisah diperanakkan Rasulullah صلى
الله عليه وآله وسلم adalah kerana mengagungkan kedudukan Baginda صلى
الله عليه وآله وسلم dalam hati kita. Beliau juga berkata: Ketahuilah bahwa orang
yang membaca maulid berada dalam keadaan mengingati sifat-sifat akan akhlak Nabi
صلى الله عليه وآله وسلم , begitu juga
ketika berdiri, mereka mengingati saat-saat kelahiran Rasulullah صلى
الله عليه وآله وسلم dan zahirnya Rasulullah صلى
الله عليه وآله وسلم di atas mukabumi ini. Mereka berdiri
dengan parasaan gembira dengan kezahirannya kerana bahwasanya Baginda صلى
الله عليه وآله وسلم menjadi sebab umat Islam mendapat hidayah. (halaman 71 dan 72)
Demikianlah sedikit perkongsian al-fagir
mengenai masalah berdiri tatkala dibacakan kisah diperanakkan Rasulullah صلى
الله عليه وآله وسلم. InsyaAllah, ikuti tulisan seterusnya mengenai orang yang
lumpuh kerana tidak mahu berdiri ketika dibacakan kisah diperanakkan Rasulullah
صلى الله عليه وآله وسلم bahkan dia membid’ah
sesatkan perbuatan tersebut.
sekian dari
al-fagir
ila ‘afwi rabbih, abu zahrah al-qadahi
jum’at, 26
safar 1433/20 januari
taman seri
gombak
0 komen:
Catat Ulasan