Rabu, 22 Julai 2009

Pelajaran Dari Peristiwa Isra’ wal Mi’raj: Kepentingan Menuntut Ilmu

Tersebut di dalam kitab Minhaj al-‘Abidin ila Jannati Rabbil ‘Alamin karya Imam al-Ghazali رضي الله عنه, sepotong hadits Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:

اطلعت ليلة المعراج على النار فرأيت أكثر أهلها الفقراء. قالوا: يا رسول الله من المال؟ قال لا، بل من العلم

Ertinya: Aku telah diperlihatkan pada malam Mi’raaj akan api nereka, lalu aku lihat kebanyakkan dari penghuninya adalah orang-orang faqir. Para shahabat bertanya: Wahai Rasulullah, (apakah mereka itu faqir) daripada harta benda? Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menjawab: Tidak! Bahkan (mereka itu) faqir dari ilmu.

Inilah kefaqiran yang besar dan bahaya. Kini ramai yang takut kepada faqir hartabenda daripada faqir ilmu. Maka bertungkuslumus sesetengah orang untuk menghindari kefaqiran hartabenda, sehingga terlupa untuk memperuntukkan masa bagi menuntut ilmu. Akibatnya kejahilan menyelubungi umat … Ada yang beramal sekadar ikut-ikutan. Imam al-Ghazali رضي الله عنه menyebut di dalam kitabnya Minhaj al-‘Abidin ila Jannati Rabbil ‘Alamin: Seandainya seseorang itu beribadat kepada Allah Ta’ala sebanyak mana sekalipun tetapi kalau ibadatnya itu tanpa ilmu, nescaya dia tergolong daripada orang-orang yang rugi.

Kenapa? Kerana amalnya tertolak. Ber‘amal tanpa ilmu itu tertolak, sebagaimana disebut di dalam Matan Zubad:

وكل من بغير علم يعمل - أعماله مردودة لا تقبل

Dan setiap yang beramal tanpa ilmu asasnya - Amalan-amalannya tertolak tidak diterima.


Kata hukama lagi:

العلم بغير عمل ذنب كبير- والعمل بغير علم ضلال شديد
والعمل مع العلم نور على نور - فطوبى للذي على هذين

Ilmu tanpa amal, dosa besar, manakala ‘amal tanpa ilmu, kesesatan yang amat sangat.
Dan ‘amal yang disertai ilmu itu adalah cahaya diatas cahaya. Maka beruntunglah bagi mereka yang memadukan keduanya (ilmu dan ‘amal)”

Imam ‘Abdullah al-Haddad رضي الله عنه,. Menyebut di dalam kitabnya Risalatul Mu`aawanah:

واعلم أن من عبد الله بغير علم كان الضرر العائد عليه بسبب عبادته أكثر من النفع الحاصل له بها. وكم من عابد قد أتعب نفسه في العبادة و هو مع ذلك مصر على معصية يرى انها طاعة او انها غير معصية

Dan ketahuilah bahwasanya seseorang yang beribadat kepada Allah tanpa ilmu, maka kemudharatan yang kembali kepadanya sebab ibadatnya itu lebih banyak daripada manfaat yang terhasil baginya. Berapa ramai ahli ibadat yang memenatkan dirinya dalam ibadat sedangkan dia sebenarnya atas maksiat padahal dia beranggapan apa yang dilakukannya adalah ketaatan atau bukannya maksiat....."

Maka hendaklah kita menuntut ilmu sebelum beramal. Ilmu yang sebagaimana yang perlu dituntut atau dipelajari? Kata Imam al-Ghazali رضي الله عنه di dalam kitab Minhajul 'Abidin:
Ketahuilah, bahwasanya ilmu-ilmu yang menjadi kefardhuan menuntutnya, pada kesimpulannya ada tiga ilmu: Ilmu tauhid ,ilmu sir (ilmu tasawwuf) dan ilmu fiqih. Adapun batas wajib daripada setiap ilmu diatas …… (nak tau lebih detail kena ngaji kitab tersebutlah … :))

Imam al-Ghazali رضي الله عنه juga menyebut di dalam Bidayatul Hidayah; bahwa ilmu yang hendak dituntut itu hendaklah (secara ringkasnya):
  • Ilmu yang menambah perasaan takutmu kepada Allah
  • Ilmu yang mencelikkan matahatimu terhadap keaiban-keaiban dirimu
  • Ilmu yang menambahkan lagi ubudiyahmu kepada Allah dengan sebab ma’rifahmu kepadaNya
  • Ilmu yang mengurangkan gemarmu atau kasihmu kepada dunia
  • Ilmu yang menyingkap pandangan matahatimuterhadap kebinasaan-kebinasaan segala amalmu sehingga kamu dapat memelihara dirimu daripadanya
  • Ilmu yang menampakkan kepadamu segala tipudaya syaithon

Bagaimana untuk mendapatkan ilmu? Jawabnya hendaklah belajar dari para ulama dan tuanguru –tuanguru yang punyai sanad keilmuan kepada ulama yang terdahulu dan terus bersambung-sambung sehinggalah kepada para shahabat رضي الله عنهم dan seterusnya bersambung kepada ‘Gedung Ilmu’ iaitu Junjungan kita Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم.

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

تعلموا العلم إنما العلم بالتعلم

Ertinya: Tuntutlah kamu akan ilmu. Sesungguhnya ilmu itu diperoleh dengan belajar.



والله تعالى أعلى وأعلم

oleh: ~ abu zahrah ~

0 komen:

Related Posts with Thumbnails