(Bermula) bagi puasa itu beberapa fadhilat dan pahala yang tiada dapat dihingga kan dia melainkan Allah Ta’ala jua dan dari karena inilah di idhafah oleh Allah Ta’ala akan amal puasa itu kepadaNYA tiada yang lainnya daripada segala ‘ibadat seperti yang tersebut pada hadits qudsi ……… [al-Bahr al-Waafi wa an-Nahr al-Shofi, Syaikh Muhammad Ismail Daudi al-Fathoni,halaman 373]
(Bermula) puasa sunat itu tiga bahagi. (Maka bahagi yang pertamanya) berulang-ulang ia dengan berulang-ulang tahun, seperti puasa hari ‘arafah iaitu hari kesembilan dhulhijjah dan puasa hari ‘asyura dan hari taasuu’a iaitu hari yang kesepuluh dan kesembilan daripada Muharram ……..[al-Bahr al-Waafi wa an-Nahr al-Shofi,halaman 373]
…… (Dan sunnah) muakkad puasa hari ‘asyura iaitu hari yang kesepuluh daripada bulan Muharram karena ia mengkafaratkan dosa setahun yang lalu seperti yang tersebut pada hadits Muslim (Dan sunnah) puasa pada hari taasuu’a iaitu hari yang kesembilan daripada bulan Muharram kerana hadits Muslim, sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :
(Dan sunat puasa) hari yang kesebelas daripada bulan Muharram kerana warid hadits pada puasa hari yang kesebelas dan kesepuluh dan yang kesembilan daripada bulan Muharram yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad. Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :
(Bermula) puasa sunat itu tiga bahagi. (Maka bahagi yang pertamanya) berulang-ulang ia dengan berulang-ulang tahun, seperti puasa hari ‘arafah iaitu hari kesembilan dhulhijjah dan puasa hari ‘asyura dan hari taasuu’a iaitu hari yang kesepuluh dan kesembilan daripada Muharram ……..[al-Bahr al-Waafi wa an-Nahr al-Shofi,halaman 373]
…… (Dan sunnah) muakkad puasa hari ‘asyura iaitu hari yang kesepuluh daripada bulan Muharram karena ia mengkafaratkan dosa setahun yang lalu seperti yang tersebut pada hadits Muslim (Dan sunnah) puasa pada hari taasuu’a iaitu hari yang kesembilan daripada bulan Muharram kerana hadits Muslim, sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :
لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع - فمات قبله
Yakni sungguhnya jika hidup aku kepada tahun yang lagi akan datang, nescaya aku puasa pada hari yang kesembilan. – Maka wafat ia [baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم] dahulu daripadanya. (Dan sunat puasa) hari yang kesebelas daripada bulan Muharram kerana warid hadits pada puasa hari yang kesebelas dan kesepuluh dan yang kesembilan daripada bulan Muharram yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad. Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم :
صوموا يوم عاشوراء وخالفوا اليهود وصوموا قبله يوما وبعده يوما
Yakni puasa oleh kamu hari ‘asyura dan menyalahi kamu akan Yahudi dan puasa oleh kamu dahulunya sehari dan kemudiannya sehari. [al-Bahr al-Waafi wa an-Nahr al-Shofi,halaman 374]
0 komen:
Catat Ulasan