Khamis, 17 Januari 2008

Ar-Rasail al-Darqawiyah - Siri 8

Transliterasi Kitab ar-Rasail ad-Darqawiyah - Surat-surat Maulay al-‘Arabi ad-Darqawiy yang diterjemah dan diberi syarah oleh al-Faqir-ilallah Muhamad bin ‘Ali bin Ahmad al-Ibrahimiy as-Sulaimani al-Fathoni tsumma al-Taranqanuwi tsumma al-Kelantani

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan tambahan pada notakaki oleh: hamba yang faqir lagi haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya mempelajarinya dengan tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian kerana terdapat isitilah-istilah yang sukar difahami dan perlu dirujuk kepada mereka yang berkeahlian. Semoga kita dikurniakan taufiq untuk memahami hakikat pelajaran yang terdapat didalam kitab ini. Sekian.)

Sambungan dari siri sebelumnya ….

Ma’ani dzat Ilahiyah melimpah ke dalam orang yang sedemikian sehingga ia fana’ pada dzat Ilahiyah ini dan dengan demikian menjadi merdeheka [merdeka] daripada waham bahwa adanya maujud selain daripada HAQ Ta’ala. Kerana kearah jurusan inilah dzat Ilahiyah membimbing orang-orang yang yang pandangan matahatinya tertumpu terus-menerus kepadaNYA Ta’ala. Disebaliknya, barangsiapa yang bercita-cita hanya untuk memperoleh ilmu semata-mata (tidak untuk beramal) atau bercita-cita untuk beramal semata-mata, tiadalah akan menerima ma’ani demi ma’ani. Ia tiada akan bersukacita dengan ma’ani itu kalau pun ia menerimanya kerana kemahuannya itu tertumpu kepada sesuatu yang lain daripada dzat Ilahiyah. Walhal Allah Ta’ala memberi anugerah kepada setiap orang menurut menurut kadar cita-citanya. Memang setiap manusia menyertai dalam alam rohani sebagaimana segala ombak itu merupakan bahagian daripada lautan. Tetapi syahwat jasmaniah pada ghalibnya menguasai kebanyakkan manusia. Syahwat itu menguasai hati mereka dan seluruh anggota mereka dan tak mengizinkan mereka bertumpu kepada ruh, kerana berseronok-seronok dengan pengalaman pancaindera atau jasmani adalah berlawanan dengan kehidupan secara rohaniah. Dan dua perkara yang berlawanan ini tak biasa bertemu.

Lagi pun, matlamat rohaniah itu bukanlah tercapai dengan banyak beramal dan bukan dengan sedikit beramal, tetapi semata-mata dengan rahmat Ilahiyah. Seperti kata Sidi Syaikh Ibn ‘Athoillah رضي الله عنه didalam kitabnya al-Hikam:

لو أنك لا تصل إليه إلا بعد فناء مساويك ومحو دعاويك لم تصل إليه أبدا ولكن إذا أراد أن يوصلك إليه ستروصفك بوصفه وغطى نعتك بنعمته فوصلك إليه بما منه إليك لا بما منك إليه .

Artinya: Jikalau dikata bahwasanya engkau tiada sampai kepada ALLAH melainkan kemudian daripada fana’ (yakni lenyap) segala kejahatanmu dan hapus segala dakwamu, nescaya tiada engkau sampai kepadaNYA selamanya. Akan tetapi apabila ALLAH menghendaki menyampaikan dikau kepadaNYA nescaya ditutupinya shifatmu dengan shifatNYA dan ditudunginya peri kelakuanmu dengan peri kelakuanNYA, maka disampaikannya engkau kepadaNYA dengan suatu yang daripadaNYA kepadamu, tiada dengan suatu yang daripadamu kepadaNYA


…. Bersambung kesiri yang akan datang, insyaALLAH

0 komen:

Related Posts with Thumbnails