Ahad, 31 Julai 2011

Kelebihan Membaca Surat al-Fath Pada Malam Awal Ramadhan

Tersebut di dalam kitab Kanz an-Najaah wa as-Surur fi ad-Ad'iyah al-Ma`tsurah allati Tasyrah ash-Shuduur karya Syeikh ‘Abdul Hamid bin Muhammad ‘Ali  bin ‘Abdul Qaadir al-Quddus al-Makki asy-Syafie tentang kelebihan membaca surah al-Fath pada malam awal Ramadhan.



Faedah: Membaca Surah al-Fath Pada Malam Awal Ramadhan.
Telah berkata Abu Bakar an-Naisaaburi: Aku telah mendengar Muhammad bin ‘Abdul Malik berkata: Aku telah mendengar Yaziid bin Haaruun berkata: Aku telah mendengar as-Sam’uudi berkata: Telah sampai kepadaku bahawa barangsiapa membaca ia akan surah al-Fath yakni - إنّا فتحنا لك فتحا مبينا – pada malam awal (malam pertama) Ramadhan di dalam sholat tatawwu’ (solat sunat), dia berada di dalam penjagaan Allah untuk tahun tersebut. (Tamat petikan)

Maka kaifiyyatnya: Dirikanlah sholat sunat apapun (samada ba’diah Maghrib, Awwabin dan sebagainya) selepas yakin zahir anak bulan Ramadhan, dan bacalah padanya setelah membaca surah al-Fatihah separuh/sebahagian daripada surah al-Fath dan sempurnakan sebahagian lagi di dalam rakaat kedua. – abu zahrah -

 
Tersebut juga di dalam kitab al-Wasaailul asy-Syaafi’ah fi al-Adhkar an-Naafi’ah wa al-Auraad al-Jaami’ah wa ats-Tsimaar al-Yaani’ah wa al-Hujub al-Hariizah al-Maani’ah ‘an an-Nabiy صلى الله عليه وآله وسلم karya  al-Imam al-‘Allamah as-Sayyid asy-Syarif al-Muhaddits al-Habib Muhammad bin ‘Ali Khirid al-‘Alawi al-Husaini at-Tarimi (wafat 960هـــ), halaman 474:


Daripada Sayyidina Ibnu ‘Umar رضي الله عنهما : Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم telah bersabda: Telah diturunkan kepadaku semalam akan satu surah yang ianya lebih kukasihi daripada segala apa yang terbit matahari atasnya (yakni dunia dan segala isinya), dan disukai agar ianya dibaca pada awal malam bulan Ramadhan. Maka kalian bacakanlah ia dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kalian, insyaAllah mereka tidak akan ditimpa kepapaan.

Berkata Syeikh Hussin Qadri Martapura di dalam karyanya berjudul Senjata Mukmin, pada halaman 92:


Surah al-Fath
(Khasiatnya) barangsiapa membaca akan dia 3 (tiga) kali pada malam permulaan timbul bulan Ramadhan, insyaAllah terpelihara ia di dalam setahunan itu daripada marabahaya dan diluaskan rezekinya. Tamat.


Sekian dari
العبد الحقير الفقير إلى عفو ربه
abu zahrah al-qadahi
taman seri gombak
sebelum ‘ashar, 29 Sya’ban 1432/31 Julai 2011

0 komen:

Related Posts with Thumbnails