Transliterasi Kitab Risalah ‘Amal Ma’rifat oleh Shaikh ‘Abdurrahman Siddiq bin Muhammad ‘Afif al-Banjari رحمه الله تعالى [keturunan Syaikh Arsyad al-Banjari رحمه الله تعالى] (1288H/1867M – 1358H/1939M) – Mufti Kerajaan Inderagiri
(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh, tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya anda tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri, ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Isi kandung kitab ini hendaklah dipelajari kepada tuanguru yang arif dan berkelayakan. Ampun maaf diatas segala kelemahan pentransliterasi. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian
Maka nyatalah dengan yang tersebut itu bahwasanya makrifat ahlus sunnah wal jamaah, makhluk ini tiada sekali-kali mempunyai perbuatan [pada hakikatnya] barang perbuatan ada ia hanya sanya yang berlaku di dalam ‘alam ini semuanya af’aal Allah Ta’ala [pada hakikatnya]. Maka ketika itu tetaplah Allah Ta’ala Wahdaniyah pada af’aal. Mustahil padaNya kam muttasil pada af’aal dan kam munfashil pada af’aal melainkan yang ada pada makhluk ini usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas keduanya dan keduanya itulah takluk hukum syarak. Maka barangsiapa yang mengusahakan amar (perintah) Allah Ta’ala, maka dibalas dengan syurga dan barangsiapa yang mengusahakan yang nahi (ditegah) Allah Ta’ala maka dibalas dengan neraka. Maka jangan sekali-kali engkau melampaui Syariat Muhammadiyah [syariat yang dibawa oleh Baginda رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم]. Jikalau engkau melampaui akan yang demikian itu nescaya jadi kafir zindiq engkau, seperti kata Sulthanul Auliya’ [Syaikh] ‘Abdul Qadir al-Jilani قدس الله سره:
Ertinya: Tiap-tiap haqiqat yang tiada meneguhi akan dia oleh syariat iaitu zindiq.[1]
……… bersambung disiri akan datang, insyaAllah ….. والله تعالى أعلى و أعلم
[Transliterasi berdasarkan kepada kitab Risalah 'Amal Ma'rifat MengEsakan Allah oleh Syaikh Abdurrahman Siddiq bin Muhammad 'Afif al-Banjari. Terbitan Khazanah al-Fathoniyyah, Kuala Lumpur, Malaysia, 2005M/1426H]
Notakaki:
[1] di dalam kitab al-Fath ar-Rabbaani, Sulthanul Auliya asy-Syaikh ‘Abdul Qadir al-Jilani رضي الله عنه berkata:
Ertinya: Setiap haqiqat yang tidak disaksikan baginya dengan syariat, maka ia adalah zindiq. Terbanglah kepada al-Haq عز وجل dengan sayap al-Kitab dan as-Sunnah. Masuklah kepadaNya sedangkan tanganmu dalam gengaman tangan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم
Beliau رضي الله عنه juga berkata: Meninggalkan ibadah yang fardhu [kerana menyangka sudah terangkat taklif, kerana sudah mencapai maqam hakikat dan ma’rifat] adalah zindiq, melakukan perkara yang dilarang adalah ma’siat. Tidak gugur sautu kefardhuan daripada seseorang ketika ia berada di dalam satu hal di antara ahwalnya.
(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh, tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya anda tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri, ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Isi kandung kitab ini hendaklah dipelajari kepada tuanguru yang arif dan berkelayakan. Ampun maaf diatas segala kelemahan pentransliterasi. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian
Maka nyatalah dengan yang tersebut itu bahwasanya makrifat ahlus sunnah wal jamaah, makhluk ini tiada sekali-kali mempunyai perbuatan [pada hakikatnya] barang perbuatan ada ia hanya sanya yang berlaku di dalam ‘alam ini semuanya af’aal Allah Ta’ala [pada hakikatnya]. Maka ketika itu tetaplah Allah Ta’ala Wahdaniyah pada af’aal. Mustahil padaNya kam muttasil pada af’aal dan kam munfashil pada af’aal melainkan yang ada pada makhluk ini usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas keduanya dan keduanya itulah takluk hukum syarak. Maka barangsiapa yang mengusahakan amar (perintah) Allah Ta’ala, maka dibalas dengan syurga dan barangsiapa yang mengusahakan yang nahi (ditegah) Allah Ta’ala maka dibalas dengan neraka. Maka jangan sekali-kali engkau melampaui Syariat Muhammadiyah [syariat yang dibawa oleh Baginda رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم]. Jikalau engkau melampaui akan yang demikian itu nescaya jadi kafir zindiq engkau, seperti kata Sulthanul Auliya’ [Syaikh] ‘Abdul Qadir al-Jilani قدس الله سره:
كل حقيقة لا تؤيدها الشريعة فهي زيدقة
Ertinya: Tiap-tiap haqiqat yang tiada meneguhi akan dia oleh syariat iaitu zindiq.[1]
……… bersambung disiri akan datang, insyaAllah ….. والله تعالى أعلى و أعلم
[Transliterasi berdasarkan kepada kitab Risalah 'Amal Ma'rifat MengEsakan Allah oleh Syaikh Abdurrahman Siddiq bin Muhammad 'Afif al-Banjari. Terbitan Khazanah al-Fathoniyyah, Kuala Lumpur, Malaysia, 2005M/1426H]
Notakaki:
[1] di dalam kitab al-Fath ar-Rabbaani, Sulthanul Auliya asy-Syaikh ‘Abdul Qadir al-Jilani رضي الله عنه berkata:
كل حقيقة لا تشهد لها الشريعة فهي زندقة، طر إلى الحق عزوجل بجناحي الكتاب والسنة، ادخل عليه ويدك في يد الرسول صلى الله عليه وآله وسلم
Ertinya: Setiap haqiqat yang tidak disaksikan baginya dengan syariat, maka ia adalah zindiq. Terbanglah kepada al-Haq عز وجل dengan sayap al-Kitab dan as-Sunnah. Masuklah kepadaNya sedangkan tanganmu dalam gengaman tangan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم
Beliau رضي الله عنه juga berkata: Meninggalkan ibadah yang fardhu [kerana menyangka sudah terangkat taklif, kerana sudah mencapai maqam hakikat dan ma’rifat] adalah zindiq, melakukan perkara yang dilarang adalah ma’siat. Tidak gugur sautu kefardhuan daripada seseorang ketika ia berada di dalam satu hal di antara ahwalnya.
0 komen:
Catat Ulasan