Rabu, 12 November 2008

Ar-Rasail al-Darqawiyah - Siri 10

... sambungan dari siri yang lalu.

Al-Rasail al-Darqawiyah
(Siri – 10)

Transliterasi Kitab ar-Rasail ad-Darqawiyah - Surat-surat Maulay al-‘Arabi ad-Darqawiy yang diterjemah dan diberi syarah oleh al-Faqir-ilallah Muhamad bin ‘Ali bin Ahmad al-Ibrahimiy as-Sulaimani al-Fathoni tsumma al-Taranqanuwi tsumma al-Kelantani

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan tambahan pada notakaki oleh hamba yang faqir lagi haqir abu zahrah abdullah thahir al-qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian adalah dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya mempelajarinya dengan tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian kerana terdapat isitilah-istilah yang sukar difahami dan perlu dirujuk kepada mereka yang berkeahlian. Semoga kita dikurniakan ‘futuh al-‘arifin’ untuk memahami hakikat pelajaran yang terdapat didalam tuilsan/kitab ini. Sekian.)



Apabila seseorang telah bertemu dengan syaikh itu (kadangkala didapatinya syaikh itu bertindak secara yang tak disangka-sangka), kadang kala syaikh itu melihat bahwa ruh muridnya itu dapat dimerdehekakan (daripada belenggu syahwat dan syaiton) dengan jalan berpuasa lalu ia pun menyuruh muridnya berpuasa, sebaliknya pada suatu masa yang lain, syaikh itu akan menyuruh muridnya makan sampai kenyang untuk tujuan yang sama; sekarang ia melihat bahwa si murid akan mendapat manfaat kerohanian dengan memperbanyakkan kegiatan zahir; adakalanya ia melihat bahwa lainnya pula, daripada berjaga [malam]; kadangkala ia menghendaki muridnya mengasingkan diri dari manusia, kadangkala, disebaliknya ia menasihati si murid supaya bergaul dengan manusia, kerana boleh jadi cahaya bathin si murid itu tiba-tiba telah menjadi terlalu kuat untuknya, lalu syaikh itu pun merasa bimbang kalau-kalau si murid akan hilang ‘aqal sebagaimana ramai para murid pada zaman silam dan pada zaman kita ini yang telah menjadi gila. Inilah sebabnya kenapa syaikh itu mungkin membawa muridnya keluar daripada khlawat (atau uzlah dan menyuruhnya bergaul dengan manusia, agar ketegangan ruhaniyahnya akan berkurang dan ia terpelihara dari menjadi gila. Demikianlah kalau cahaya bathin menjadi terlalu malap, syaikh akan menghantarnya kembali kedalam khalwat (atau uzlah) agar menjadi bertambah terang atau kuat, dan begitulah seterusnya kemungkinan-kemungkinan ia bertindak terhadap simurid. Segala urusan di tangan Allah (والامر بيدالله). Peranan sebagai syaikh (atau pembimbing rahani di jalan Allah) mungkin nyaris-nyaris tidak zahir lagi kerana kekurangan orang yang hatinya dihidupkan oleh kemahuan yang sungguh-sungguh untuk mengikutinya, tetapi (Allah Ta’ala lebih mengetahui dan amat berhikmah), hikmah ketuhanan (maha sempurna), tak mungkin susut buat selamanya.


Kami melihat bahwa at-Thoriqat (atau jalan ruhaniah) itu semestinya dijaga atau dipelihara oleh kekuatan dan qudrat ilahiyyah, oleh kerana ia turun melalui para syaikh kita daripada Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Sidi Abu al-Abbas al-Mursi رضي الله عنه pernah berkata: Seseorang syaikh itu tiadalah memperkenalkan dirinya kepada para murid melainkan apabila ia telah diarah untuk berbuat demikian melalui waaridaat dan melainkan apabila ia telah menerima izin [menerima izin: yakni menerima kuasa atau diserahkan kepadanya kewibawaan ruhanyah] dari Allah dan dari rasulNya صلى الله عليه وسلم”

Berkata izin ini dan rahsia yang terkandung didalamnyalah yang memelihara perjuangan kita dan menjaga keselamatan hal orang-orang yang berpegang kepadanya; tetapi Allah lebih mengetahui.

والله تعالى أعلى و أعلم

0 komen:

Related Posts with Thumbnails