Jumaat, 7 November 2008

Bertaubat Dari Merokok - 2

Sambung dari entri sebelum ni ....

Apa yang bakal al-Faqir bawakan disini adalah ulama-ulama yang yang mencela (mengharamkan) rokok dan pendapat-pendapat ulama yang mengharamkan rokok secara ringkas, walaupun terdapat segolongan ulama yang mengatakan hukum merokok makhruh atau sebagainya.

Diantara ulama yang mengharamkan rokok adalah:

  • Syaikh al-Faqih Abdullah bin Umar BaMahzamah
  • Syaikh Abdullah bin Ahmad BaMuhaimisi
  • Syaikh Abu Bakar bin Qasim al-Ahdal
  • Syaikh Abdullah bin Utsman al-‘Amidi
  • Syaikh Ali bin Abdullah Baras
  • Habib Abdullah al-Haddad
  • Habib Hussin bin Syaikh Abu Bakar bin Salim
  • Syaikh Sholih al Bulqini
  • Syaikh Nuruddin Ali az-Ziyadi
  • Syaikh Ibrahim Zam’an al-Yamin az-Zabadi
  • Syaikh Ibn ‘Allan al-Makki an-Naqsyabandi
  • Syaikh al-Aziz al-‘Amiri
  • Syaikh Najmuddin bin Badruddin bin al’Arabi al-Ghazzi al-Amiri asy-Syafie ad-Dimasyqi
  • Syaikh Ahmad al-Qulyubi
  • Dan ramai lagi

Kebanyakkan guru al-Faqir juga mengharamkan rokok antaranya Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki dan Baba Abdul ‘Aziz. Begitu juga Paksu Mid Bukit Tembaga … beliau pernah berkata: Mulut kumat-kamit berdoa … allahumma ajirni minannar … tapi bara api dok diujung mulut. Guru dari guru al-Faqir iaitu al’Allamah Tuan Hussin Kedah, sangat bencikan rokok. Bahkan kalau beliau melintasi orang yang sedang merokok, mereka akan segera menyembunyikannya kerana takut ditegur Tok Guru Tuan Hussin. Dan seorang guru al-Faqir pula mengatakan bahwa: “…persoalan rokok kalau ditinjau dari hukum syara maka ada khilafnya (haram, makhruh atau harus) namun kalau ditinjau dari hukum wara’ maka tiada khilaf lagi. Maka seyogia bagi salik untuk menjauhkan diri dari rokok. Ambillah sebaik-baik adab”

Petikan kata-kata ulama yang mengharamkan rokok

Pengarang kitab al-Qirthas syarah Ratib al’Arifbillah al-Imam ‘Umar bin ‘Abdurrahman bin ‘Aqil al-Atthas, al-Habib Ali bin Hasan bin Abdullah bin Hussin bin Umar bin Abdurrahman al-Atthas Ba’Alawi menyatakan bahwa merokok adalah tercela disetiap keadaan baik secara syariat maupun secara ‘aqli (akal). Begitu juga pendapat al-Faqih Abdullah bin Ahmad BaZar’ah.

Tersebut di dalam kitab Bughyah al-Mustarsyidin yang dikarang oleh as-Sayyid ‘Abdurrahman bin Hussin bin Umar al-Masyhur Ba’Alawi رحمه الله:, Tembakau (rokok) sudah dimaklumi sebagai benda yang halal yang paling buruk, di mana ia boleh mengkhayalkan dan berlakunya pembaziran harta, dan ia bukanlah menjadi pilihan makanan atau hisapan atau sedutan oleh mereka yang bermaruah. Telah difatwakan mengenai pengharamannya oleh para ulama tasawuf seperti al-Qutb Sayyidina Abdullah bin ‘Alawi al-Haddad, al-‘Allamah Ahmad al-Hadwan, sebagaimana yang disebut oleh Ahmad bin Umar bin Sumaith tentang pendapat mereka berdua dan ulama yang lain yang sependapat dengan mereka. Bahkan al-Habib al-Imam Husain bin asy-Syaikh Abi Bakr bin Salim dengan panjang lebar membuat amaran keras mengenai dengan tembakau. Beliau (al-Habib Hussin bin Syaikh Abi Bakar bin Salim) mengatakan: “Aku khuatir orang yang tidak bertaubat dari merokok sebelum matinya, dia akan mati dalam keadaan suu’ al-khatimah (mati yang berkesudahan buruk).

As-Sayyid al-‘Allamah Umar al-Bashri رحمه الله dalam fatwanya: “Kaedah-kaedah yang dipakai oleh para ulama kita ketika menyatakan haramnya sesuatu makanan dalam bab al-ath‘imah ialah makanan yang boleh membawa kepada mabuk atau memudaratkan akal atau tubuh badan, maka memakan benda yang memabukkan adalah haram, kerana ia memabukkan, dan memakan makanan yang memudaratkan akal juga haram, kerana mudaratnya itu. Begitu juga jikalau seseorang membuat pengakuan bahawa dia tidak menemui apa-apa manfaat dalam makanan itu dari semua segi, maka elok makanan berkenaan diharamkan ke atasnya, kerana yang demikian itu berlaku pembaziran harta. Pembaziran harta tidaklah ada bezanya di antara membuangnya ke laut atau membakarnya dan sebagainya yang dikira sebagai membuang-buang harta itu. Manakala yang lainnya adalah halal, kerana yang muktamad, bahawa asal sesuatu benda itu halal, apalagi bagi orang yang menjadikannya sebagai ubat.”

Syihabuddin Ahmad al-Qalyubi ketika ditanya hukum merokok menjawab dengan syi'ir beliau yang artinya kurang lebih :
Dengarkanlah jawabanku wahai orang yang bertanya, tentang hukum menghisap api yang kelak kedalam neraka kau akan dijerumuskan


Hukumnya adalah haram berdasarkan dalil dan sifat-sifat buruk didalam rokok, yang telah kukumpulkan. Iaitu, ia dapat menyibukkan dirimu dari bertasbih kepada Pencipta kita, membuat air mata menghitam dan membazirkan wang.


Celakalah orang yang menghisapnya kelak dihari perhitungan, saat ia datang dengan buku catatannya yang kosong melompong lagi kelam. Tidak akan pernah ada selamanya seorang yang 'alim pun yang berkata : Ini adalah halal, baik manusia golongan 'arab maupun 'ajam.


Jika ada yang menentang perkataanku ini, mestilah ia seorang yang tersesat dari jalan-jalan (kebaikan) serta dari kebenaran dan tuli telinganya tersumbat pendengaran

Al-Habib Abdullah bin Umar asy-Syathiri (ayahadanya Habib Salim), dalam syi'irnya berkata [maksudnya kurang lebih] :

Kau memperbagus rokok dibibirmu, dan kau malu memakai siwakmu
Syariat dan ahli perubatan telah melarangmu dari perbuatan mengganggu itu, tapi kau tetap melakukan hal itu


Seandainya kau balik dua hukum itu (memakai siwak dan meninggalkan rokok) maka itu lebih utama bagimu, akan tetapi syaitan telah menipumu


Berapa banyak harta yang amat berharga kau sia-siakan. Aduhai! kalau saja harta itu kau gunakan untuk akhiratmu


Tidaklah selayaknya bagimu wahai putera keturunan Thoha صلى الله عليه وآله وسلم, lebih memilih akhlaq yang tercela dan kesialannya menyelimutimu


Apakah kau tidak sedar datukmu (Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم) hadhir saat kau melakukannya. Benar-benar kau tidak mahu sedar, demi Dzat yang dari nuthfah Dia menciptakanmu.


Tiada kata terlambat untuk bertaubbat. Dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, lalu mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka.. dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan buruk itu sedang mereka mengetahui” (Surah Aali ‘Imran :135)


Semoga kita termasuk hamba Allah yang disebut didalam ayat-Nya : "..Sampaikanlah kabar gembira kepada hamba-Ku, yang mendengar perkataan lalu mengikuti apa yang terbaik darinya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang memiliki akal. " (az-Zumar : 17-18)

Sebagaimana disebutkan diawal penulisan, persoalan ini adalah persoalan yang terdapat perbezaan hukum . Maka janganlah ianya dijadi bahan perdebatan yang membawa perpecahan. Terserah mau mengambil pendapat yang mana. Ambil pendapat yang terbaik buat diri kita dengan tidak mencaci dan menghina mereka yang sebaliknya. Dan seyogianyalah kita, para muhibbin mencontohi dan mengikuti nasihat para salaf kita (ulama-ulama sebelum kita) yang terkenal dengan kewarakan, ketaqwaan kepada Allah seperti al-Imam al-Habib Abdullah bin 'Alawi al-Haddad, al-Habib Ahmad bin Hassan al-'Atthas dan juga para Sadah Ba'Alawi yang lain. Bahkan terlebih lagilah kalau kita diantara yang sentiasa mengamalkan ratib dan wirid yang mereka tinggalkan kepada kita, maka terlebih patutlah kita mengikuti akan nasihat mereka. InsyaAllah kelak akan beroleh keberkatan ....

Dan insyaallah … ada kesempatan al-Faqir tulis pula tentang kelebihan siwak dan juga rangkuman dari pesanan, saranan dan nasihat al-Habib Salim bin Abdullah bin Umar asy-Syatiri disepanjang majlis haul yang al-Faqir hadhir. 
 
~al-Faqir abuzahrah~

0 komen:

Related Posts with Thumbnails