Selasa, 16 Disember 2008

CATATAN PERJALANAN KE TARIM HADRAMAUT YAMAN - 16


Dah lama catatan perjalanan ke Tarim terhenti entrinya. Insyaallah, akan kusambung semula ……


Seterusnya kami ke kota Seiwun untuk menziarahi makam al-Habib ‘Ali al-Habsyi. Beliau adalah seorang waliAllah yang masyhur, pengarang Maulid Simtud Durar atau dikenali juga dengan nama Maulid al-Habsyi. Agak terkilan sebab kami tidak dapat memasuki kubah kerana tidak bertemu dengan penjaga kuncinya. Aku sekadar meninjau-ninjau dari dari celah-celah pintu. Walaupun tidak dapat mendekati makam beliau … seperti biasa aku akan membaca kutaib yang sentiasa aku bawa didalam poket bajuku … tertib ziarah dhorih as-sholihin oleh al-Imam al-‘Arifbillah al-Habib ‘Abdullah bin Hussin bin Thohir. InsyaAllah, al-Habib ‘Ali Habsyi tahu akan kehadhiran kami menziarahi beliau. Sungguh aku merasakan suatu ketenangan ketika menziarahi dhorih para auliya dan sholihin. Seusai membaca apa yang patut, aku meninjau-ninjau beberapa makam dikawasan tersebut.

Habib ‘Ali al-Habsyi adalah seorang ulama habaib yang terkenal, terutama dikalangan mereka yang membaca Maulid Simtud Durar. Kalau di Malaysia, ianya tidaklah semasyhur di Indonesia, kerana di Malaysia lebih terkenal dengan Barzanji. Di Solo, sewaktu majlis haul Habib ‘ali al-Habsyi, yang diselenggarakan oleh cucu beliau Habib Anis bin ‘Alwi bin ‘Ali al-Habsyi [gambar sebelah], puluhan ribu hadirin yang mengikutinya. Walaupun kini Habib Anis sudah wafat [14 Syawal 1427/6 November 2006], namun majlis haul di Solo masih lagi merupakan diantara majlis haul yang terbesar kehadirannya di Indonesia.

Seandainya pengunjung al-Fanshuri nak tahu lebih lanjut tentang al-Habib ‘Ali al-Habsyi ini, bacalah buku bertajuk Biografi Habib ‘Ali al-Habsyi Muallif Simtud Durar terjemahan Habib Novel (Naufal) Muhammad al-‘Aidarus. Buku tersebut terbitan Pustaka Zawiyah. Sungguh menarik. InsyaAllah, akan aku bawakan sedikit manaqib Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi. Moga-moga kita dikurniakan rahmat dariNya.

Manaqib al-Habib ‘Ali bin Muhamad al-Habsyi: Beliau, al-Habib ‘Ali bin Muhamamd al-Habsyi dilahirkan di Qasam pada hari Jum’at, 24 Syawwal 1259H. Namanya ‘Ali telah diberikan oleh al-‘Allamah Sayyid ‘Abdullah bin Hussin bin Thahir sempena mengambil berkat dari al-Habib ‘Ali Khali’ Qasam.

Nasab beliau: ‘Ali bin Muhammad bin Hussin bin ‘Abdullah bin Syaikh bin ‘Abdullah bin Muhammad bin Hussin bin Ahmad Shahib asy-Syi’b bin Muhammad Asghar bin ‘Alwi bin Abu Bakar al-Habsyi bin ‘Ali bin Ahmad bin Muhammad Asadullah bin Hasan at-Turabi bin ‘Ali bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali bin Muhammad Shahib Mirbath bin ‘Ali Khali’ Qasam bin ‘Alwi bin Muhammad bin’Alwi bin’Ubaidullah bin al-Muhajir Ahmad bin ‘Isa al-Rumi bin Muhammad al-Naqib bin ‘Ali al-Uraidhi bin Ja’far as-Shadiq bin Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Hussin al-Sibth putera kepada Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم.

Ayahandanya adalah merupakan Mufti Syafi’iyyah di Makkah sejak tahun 1270H menggantikan Syaikh Ahmad Dimyathi yang wafat. Setelah kewafatan Habib Muhammad bin Hussin al-Habsyi, tempatnya diganti oleh Sayyid Ahmad Zaini Dahlan. [Diantara ulama Melayu yang sempat berguru kepada Habib Muhammad bin Hussin al-Habsyi ialah Syaikh Arsyad Thawil Banten, Jawa Barat. Beliau juga berguru kepada al-Muhaddits Habib Hussin bin Muhammad bin Hussin al-Habsyi. Syaikh Mahfuz Termas juga belajar hadits kepada al-Muhaddits Habib Hussin bin Muhammad al-Habsyi, iaitu saudara kepada Habib ‘Ali al-Habsyi]

Bonda beliau yang berasal dari Syibam adalah seorang sayyidah shalihah, ‘arifahbillah dan da’iyyah ilallah ‘Alawiyyah binti Hussin bin Ahmad al-Hadi al-Jufri.

Saudara beliau: AbduLlah, Ahmad, Hussin, Syeikh dan Aminah

[
gambar diatas adalah Masjid Riyadh yang dibangunkan oleh Habib 'Ali al-Habsyi si Seiwun]


Pendidikan dan guru-guru beliau: Sejak beliau dididik oleh ayahanda beliau, Habib Muhammad bin Hussin al-Habsyi [ - ayahanda beliau berangkat ke Mekah dan tinggal disana ketika usia Habib ‘Ali 7 tahun. Dan urusan pendidikan beliau seterusnya diambil oleh bonda beliau - ] dan bonda beliau Hababah ‘Alawiyyah binti Hussin al-Hadi al-Jufri. Seterusnya beliau belajar kepada:
  • Habib Hasan bin Shaleh al-Bahr
  • Al-‘Allamah Habib Abdullah bin Hussin bin Thahir (syaikh fath dan tahkim kepada ayahanda beliau)
  • Habib Abu Bakar bin ‘Abdullah al-‘Athash (shaikh fath beliau)
  • Al-‘Allamah Habib Umar bin Hasan bin ‘Abdullah al-Haddad
  • Al-‘Allamah ‘Abdurrahman bin Muhammad al-Masyhur
  • Habib ‘Ali bin Idrus bin Syihabuddin
  • Habib Umar bin ‘Abdurrahman Bin Syahab
  • Habib Mohsin bin ‘Alwi al-Saggaf
  • Habib ‘Abdul Qadir bin Hasan bin Umar bin Saggaf
  • Habib Muhammad bin ‘Ali bin ‘Alwi al-Saggaf
  • Habib Ahmad bin Muhammad al-Muhdhar
  • Habib ‘Idrus bin Umar al-Habsyi
  • Sayyid ‘Abdullah bin Hussin bin Muhammad
  • Syaikh Muhammad bin Ibrahim

Beliau berangkat ke Mekah pada tahun 1276H atas permintaan ayahanda beliau, dan tinggal disana selama 2 tahun. Ketika itu beliau berusia 17 tahun. Di Hijaz beliau mengambil peluang menuntut ilmu dengan para ulama disana. Ketika di Mekah, beliau, abangnya Habib Hussin dan Habib ‘alwi al-Seggaf sering mengulangkaji kitab Minhaj dan 12 buah syarahnya bahkan mereka menghafalnya.

Melalui pengembaraan mencari ilmu dan menemui para ‘alim-ulama di Hadramaut dan Hijaz, maka Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi menguasai dengan baik pelbagai ilmu, samada yang dzahir maupun yang bathin. Sekembalinya dari Mekah, maka bermulalah pula kegiatan beliau berdakwah dan mengajar. Beliau menjadi imam, berdakwah, mengajar dan beribadah di Masjid Hambal. Lebih kurang 30 tahun beliau berkhidmat disana.

Setelah itu beliau membangunkan ribath beliau sendiri di kota Seiwun, untuk para penuntut ilmu. Kemudian belau membangunkan pula masjid yang dinamakan Masjid Riyadh berhampiran dengan ribath yang beliau telah bangunkan. Masjid tersebut dibangunkan pada tahun 1303. di Masjid inilah pengajian hadits diadakan pada setiap hari itsnin. Dibacakan kutubus sittah atau al-Ummahat as-Sit.

Ketika usia beliau menginjak 68 tahun, beliau mengarang sebuah kitab maulid yang diberi nama Simtud Durar. Sebuah kitab maulid yang masyhur dan penuh barokah, yang sehingga kini dibaca di Hadramaut, Nusantara dan Afrika. Beliau mula mengarang pada Khamis, 26 Shafar 1327 dan menyempurnakannya pada 10 Rabiulawwal 1327H.


[Gambar - Habib 'Alwi bin 'Ali bin Muhammad al-Habsyi. Pendiri Masjid Riyadh di Solo (Surakarta). Beliau adalah ayah kepada Habib Anis.

Hasil dari perkahwinannya, Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi dikurniakan 5 orang cahayamata iaitu ‘Abdullah, Muhammad, Ahmad, ‘Alwi dan Khadijah.

Kewafatannya: al-‘Arifbillah al-Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi wafat pada waktu Dhuhur, hari Ahad, 20 Rabi’uts Tsani 1333H dan dimakamkan di sebelah barat Masjid Riyadh.

Murid-murid beliau: Al-‘Arifbillah al-Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi meninggalkan ramai murid, antaranya:Anak-anak beliau sendiri iaitu ‘Abdullah, Muhammad, ahmad dan ‘Alwi; Al-‘Allamah al-Habib Syaikh bin Muhammad (adik beliau); Al-‘Allamah al-Habib Ja’far bin ‘Abdurrahman bin ‘Ali bin ‘Umar bin Saggaf al-Seggaf ; Al-‘Allamah al-Habib ‘Abdul Qadir bin ‘Abdurrahman bin ‘Ali bin ‘Umar bin Saggaf al-Seggaf ; Al-‘Allamah al-Habib Muhammad bin Hadi bin Hassan al-Seggaf; Al-‘Allamah al-Habib Muhsin bin ‘Abdullah bin Mihsin al-Seggaf; Al-‘Allamah al-Habib ‘Ali bin ‘Abdul Qadir bin Salim bin ‘alwi al-‘Aidarus; Al-‘Allamah al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Zein al-Habsyi; Al-‘Allamah al-Habib Hasan bin Muhammad bin Ibrahim Bilfaqih; Al-‘Allamah al-Habib ‘Ali bin ‘Abdurrahman bin Muhammad al-Masyhur; Al-‘Allamah al-Habib ‘Abdullah bin Umar asy-Syatiri; dan ramai lagi.

Antara kata-kata hikmat dan nasihatnya:
  • Pelajarilah cara memetikan hawa nafsu. Pelajarilah adab. Tuntutlah ilmu, baik dari orang dewasa maupun kanak-kanak ……………… Jauhilah dengki dan irihati. Ketahuilah kedua sifat ini dapat mencabut keberkatan ilmu.
  • Allah tidak mensyariatkan shalat berjemaah atau shalat Jum’at atau shalat eid, kecuali kerana ada rahsia yang Allah letakkan dalam kumpulan manusia. Allah telah menjadikan untuk umat Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم saat-saat untuk berkumpul setiap tahun, setiap minggu dan setiap hari. Allah tidak mensyariatkan pertemuan-pertemuan itu dengan sia-sia. Allah mensyariatkannya, tidak lain kerana keistimewaan yang terdapat dalam setiap pertemuan. ………….
  • Penghuni zaman ini hanya berlumba-lumba mencari dunai. Mereka hanya menyukai orang yang memiliki banyak harta, kedudukan yang tinggi dan kemasyhuran. Jika seseorang mempunyai anak yang pandai dalam urusan dunia dan seorang lagi anak yang pandai dalam ilmu agama, maka ia lebih menyayangi anak yang pandai dalam urusan dunia.
  • Manusia di zaman ini hendaknya menjaga cahaya imannya, kerana pergaulan dengan orang-orang yang diliputi kegelapan hanya akan menularkan kegelapannya. Alangkah seringnya hati berbolak-balik. Jika kau berusaha hudhur didalam shalat, dzikir atau tilawah, maka hatimu mengajakmu berkelana ketempat-tempat lain. Di zaman ini tidak ada seorang pun yang mencari tabib bagi penyakit hatinya. Jika ada orang sakit kepala, ia akan segera berkata,: “Ambilkan ubat sakit kepala!” Jika ada yang sakit gigi, ia akan berkata,: Ambilkan ubat sakit gigi! Namun jika terkena penyakit hati, tidak ada yang berusaha mencari tabibnya [yakni syaikh mursyid yang dapat merawat penyakit-penyakit hati]
  • Hadirilah majlis-majlis ilmu dengan hati dan telinga yang mau mendengar. Keluarlah dari majlis itu dengan membawa faedah. Dan faedah majlis yang sebenarnya adalah mengamalkan apa yang telah kalian dengar. Setiap orang hendaknya menujukan nasihat yang ia dengar untuk dirinya sendiri. Terimalah nasihat dengan senang dan hati yang lapang. …………
  • Wahai saudara-saudaraku, hati-hati telah menjadi kaku dan beku, tidak ada lagi bekas dan pengaruh dari al Quran maupun nasihat para ulama yang selalu didengarnya. Sedang kita tidak tahu apa gerangan penyebab kekerasan hati itu. Ketahuilah bahwa penyebab terbesar dan yang paling dominan adalah kerana makanan yang kotor (syubhat atau haram) yang masuk ke perut kita, ketika ini banyak orang tidak mempedulikan dan bahkan tidak takut untuk jatuh pada keharaman. Mereka meremehkan masalah ini …… Bagaimana mungkin nasihat dan peringatan yang disampaikan akan memberikan atsar (pengaruh) dan membekas di hati, sedangkan makanan yang dimakan adalah haram?
  • Berusahalah mencari pekerjaan dan makanan yang halal dan jauhilah keharaman. Dan ketahuilah bahwa kewara’an ini tidak hanya pada makanan sahaja tetapi mencakupi semua aspek pekerjaan kita. Berbuat apapun, tetapi harus dilandasi dengan keberhati-hatian dan kewaspadaan. Jika masih ragu maka tinggalkanlah kerana dikhawatir akan terjerumus pada keharaman dan akibatnya pasti celaka.
  • Jika riwayat hidup kaum ‘arifin dibacakan kepada orang yang beriman, maka imanya kepada Allah akan semakin kukuh. Sebab, kehidupan mereka merupakan cerminan dari kitabullah yang didalamnya terkandung ilmu orang-orang terdahulu dan yang datang kemudian atau refleksi dari hadits Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم atau dari pengetahuan yang ia terima langusng dari Nabi صلى الله عليه وآله وسلم tanpa perantara.
Banyak lagi nasihat dan kata-kata hikmah beliau yang bagaimana yang terkandung didalam bebepa buah kitab seperti Majmu’ Washoya, Majmu’ Kalam al-Habib ‘Ali al-Habsyi, Jawahir al-Anfas fima Yurdhi Rabb an-Nas, al-Mawa’idz al-aliyyah min al-Majalis al-‘Aliyyah dan lain-lain. Sesungguhnya nasihat dan kata-kata hikmah beliau sentiasa membasahi hati yang gersang bak air hujan yang membasahi tanah yang tandus sehingga menyuburkannya. Memang benarlah bahwa ilmu (hikmah) yang disampaikan seorang ‘arifbillah, akan memberikan ketenangan dan kesejukan hati ibarat air hujan memberikan kesuburan pada pepohonan. Dan sebagaimana kata orang, jika nasihat itu keluar dari hati, maka ia akan masuk kehati ……



Demikianlah sekelumit manaqib al-Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi, shahib Maulid Simtud Durar. Insyaallah, mudah-mudahan kita tergolong kaum yang mencintai beliau, para salaf kita dan para auliya serta sholihin, dan moga-moga kita kelak dikumpulkan bersama mereka. آمين Sepertimana yang akuu nyatakan diawal tadi, untuk membaca manaqib ‘arifbillah ini secara detail, sila dapatkan buku biografi Habib ‘Ali Habsyi Muallif Simtud Durar oleh Habib Novel Muhammad al-‘Aidarus dan Drs. Abu ‘Abdillah al-Husaini.

Perjalananku seterusnya …………… Ketika di Seiwun kami juga berkesempatan singgah di rumah Habib ‘Alwi al-Haddad. Beliau adalah merupakan anak kepada Imam Masjid Baitulaman, KL. Habib ‘Alwi merupakan bekas pelajar Dar al-Mushtafa, Tarim. Seronok berjumpa dan bersembang dengan Habib yang sorang ni. Kali terakhir aku jumpa beliau ialah sewaktu majlis Syaikh Nuruddin di Masjid UIA. Beliau mengajak kami kesebuah restoren untuk membasahkan tekak. Banyak perkara yang kami berkongsi bersama, terutama mengenai situasi semasa di Seiwun, Tarim dan juga Hadramuat secara keseluruhan …... Tak habis sembang disitu kami dipelawa untuk kerumah beliau pula.

Ketika dalam perjalanan kerumah beliau … keadaan cuaca di Seiwun kurang baik, awan gelap dan ribut pasir bertiup. Sesampainya kami kerumah beliau … hujan turun dengan lebatnya. First time …. Aku melihat hujan turun di bumi Hadramaut yang panas membakar. Setelah berehat dan menikmati santapan ringan, kami bernagkat kembali ke Dar al-Mushtafa. Menurut Ustaz Ibrahim, kami perlu berangkat segera kerana beliau bimbang kalau-kalau terjadi banjir dikawasan yang rendah sebelum masuk ke Tarim. Lagi pun Pada sebelah malamnya, Majlis Maulid berlangung di Dar al-Musthafa ………………….. insyaAllah akan kusambung lagi ………………..

5 komen:

Awanama berkata...

assalamualaikum pak cik fanshuri,boleh saya tahu asal pakcik,kerja pakcik,dari mana sumber yang pakcik dapat??

pakcik terlibat dengan mana2 persatuan ke??

al-fagir abu zahrah berkata...

Wa'alaikumussalam RahmatuLlahi Wabarakatuh,
Pertamanya nak taulah siapa yang bertanya?
Adalah lebih baik saudara/i yang bertanya menghubungi pakcik via e-mail abdullahthahir@yahoo.com

serba sedikit yang ditanya ada jawabannya di profile.

Sekian. Wassalam

Abu Muhammad berkata...

salam. min fadhlikum.

Sidi mohon kepastian berhubung gambar Habib Ali al-Habsyi yg kat atas tu.

Adakah ini fotonya Shohibul Mawlid Simthud Durar.

al-afwu min kum.

al-fagir abu zahrah berkata...

Wa'alaikumussalam WarahmatuLlahi Wabarakatuh,
Sidi abumuhd, ambo pun tidak pasti. ambo amik gambar tu di web 'alawiyyin. Cuma ianya tertulis Habib 'Ali bin Muhammad al-Habsyi (Shohibul Ghurfah). Ambo pun tak berapa pasti apakah beliaunya juga adalah shohib Simtud Durar.

Setakat yang ambo tahulah yang ma'ruf dengan Shohibul Gurfah adalah Habib Aydrus bin 'Umar al-Habsyi. Makanya ana letakkan foto pada dzan ambo Habib 'Ali bin Muhammad al-Habsyi (Shahibul Ghurfah) yang terdapat di web 'Alawiyyin adalah Habib 'Ali, Shahib Simtud Durar.

Mohon sidi betulkan kalau ambo salah atau keliru.

Untuk tidak mengelirukan pengunjung blog makanya ana 'delete' foto berkenaan.

Abu Muhammad berkata...

Salam.

Sebenarnya ambo bukan apa, saja nak dapatkan kepastian samada benar ianya wajah Shohibul Mawlid. Sebab ada yang kata benar wajah beliau tetapi ada jugak yang meraguinya.

Kalau sidi boleh berikan kepastian, alhamdulillah. Sama macam gambaq Sidi Zaini Dahlan dan Syaikh Abdul Qadir al-Jilani dan sebagainya.

Related Posts with Thumbnails