Jumaat, 5 Disember 2008

Berhati-hati Dengan Buku Sebegini ....



Sebentar tadi sewaktu ronda-ronda dibeberapa buah blog, al-Faqir terbaca satu entri di blog Ustaz Mahfuz, pendedahan mengenai sebuah buku yang menyeleweng dari aqidah Ahl al-Sunnah wa Al-Jamaah bertajuk ‘Tauhid as-Salaf as-Soleh – Pegangan Beragama Untuk Umat Islam'. Buku ini di tulis oleh Haji Abdul Malek Hussin dan telah disunting dan dikemaskini oleh ‘Abdul Hadi Abdul Malek. Al-Faqir ‘paste’ kan disini kandungan buku tersebut untuk ditatap bersama. Terimakasih al-Faqir ucapkan kepada Ustaz Mahfuz kerana pembongkaran ini. Sekurang-kurangnya, tuduhan dapat dijawab dan kesalahfahaman, pembohongan atau penyelewengan dapat diluruskan agar masyarakat awam tidak terpedaya dengan fahaman yang menyeleweng dari aqidah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.


Kembali kepada tulisan didalam buku tersebut, penulis mengatakan bahwa:
“…. kenyataan selama ini mengatakan Allah tidak bertempat bukan sahaja MUSYRIK bahkan sama pegangan dengan seorang atheis. Dengan mengatakan Allah tidak bertempat, bermakna Allah tidak wujud. Kiri tidak ada (kalau ada, Allah itu bertempat), kanan pun tidak ada (kalau ada, Allah itu bertempat), seterusnya sama juga bila ditanya: Atas, bawah, depan, belakang semuanya menyatakan Allah itu tiada.
Dengan itu: Dimana Allah?
Jawab: Tidak tahu
Keputusan: Allah itu tidak bertempat, maknanya: Allah tidak wujud.


Al-Faqir tidak bermaksud untuk membahaskan mengenai ketidakfahaman penulis buku tersebut mengenai perbahasan ilmu tauhid tetapi al-Faqir ingin tumpukan pada kenyataan “…. kenyataan selama ini mengatakan Allah tidak bertempat bukan sahaja MUSYRIK bahkan sama pegangan dengan seorang atheis ….” Kepada siapakah tuduhan ‘MUSYRIK’ dan ‘ATHEIS’ itu ditujukan? Allahu Allah …. Terlalu mudah sipenulis melemparkan tuduhan MUSYRIK. Ketahuilah wahai pengunjung al-Fanshuri yang dikasihi, bahwa penulis buku tersebut secara sedar atau tidak, dia telah melemparkan tuduhan tersebut kepada shahabat, tabi’in, tabi’ al-tabi’in dan sekian ramai dari kalangan ulama-ulama besar yang menjadi panutan umat.

Untuk itu al-Faqir bawakan disini artikel yang ditulis oleh guru yang juga shahabat al-Faqir iaitu Ustaz Mukhlis mengenai persoalan tersebut. Al-Faqir petik dari multiply beliau.

Aqidah Salaf al-Sholeh Dan Tanzih (Menyucikan Allah Ta’ala Daripada Tempat dan Kejisiman)

Mafhum Istilah "Tempat"

Dari sudut bahasa, tempat bererti: Sesuatu yang meliputi sesuatu jisim. Dari sudut istilah: Suatu yang menjadi lapangan bagi sesuatu jisim. (al-Tanzih karangan Dr. Umar Abdullah Kamil)

Oleh yang demikian, sesuatu yang bertempat bererti, ia adalah sesuatu yang berjisim. Oleh kerana itulah, aqidah Islam yang murni menyucikan Allah Ta’ala daripada tempat kerana zat Allah Ta’ala tidak berjisim.

Tempat itu adalah sesuatu yang mempunyai ukuran tertentu, begitu juga dengan jisim. Adapun jisim itu adalah sesuatu yang mempunyai saiz tertentu, ukuran tertentu, had-had tertentu, batasan-batasan tertentu dan sebagainya yang mengambil ruang dan tempat. Oleh yang demikian, Maha Suci Allah Ta’ala daripada bertempat dan berjisim. Inilah aqidah Islam yang murni menurut al-Qur'an, al-Sunnah dan aqidah para salaf al-sholeh.

Firman Allah Ta’ala:
قُل لِّمَن مَّا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرْضِ قُل للَّهِ
Katakanlah: "Kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi." Katakanlah: "Kepunyaan Allah." (Surah Al-An'am: 12)

Imam Fakhruddin al-Razi berkata: ayat ini menjadi dalil bahawa Allah Ta’ala tidak bertempat, kerana semua tempat yang ada dalam langit dan bumi adalah kepunyaanNya, yang merupakan ciptaanNya. (sila rujuk buku Asas al-Taqdis).

Perkataan Salaf al-Sholeh dalam Menafikan Tempat dan Jisim bagi Allah Ta’ala

قال سيدنا علي رضي الله عنه: قد كان- الله- ولا مكان ، وهو الان على ما- عليه- كان - الفرق بين الفرق لأبي منصور البغدادي:333

Sayyiduna Ali كرم الله وجهه pernah berkata: “Adalah Allah Ta’ala itu wujud tanpa tempat. Dia sekarang atas sebagaimana sediakalanya”. (al-Farq baina al-Firaq karangan Abu Mansur ‘Abd Qahir bin Thahir al-Baghdadi - wafat 429H - 333)

قال أيضا: إن الله تعالى خلق العرش إظهارًا لقدرته لا مكانا لذاته - الفرق بين الفرق لأبي منصور البغدادي:333

Beliau كرم الله وجهه berkata lagi: “Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menciptakan arasy untuk menzahirkan qudratNya dan bukan untuk dijadikan tempat bagi zatNya (al-Farq baina al-Firaq karangan Abu Mansur ‘Abd Qahir bin Thahir al-Baghdadi - wafat 429H -: 333)

من زعم أن إلهنا محدود فقد جهل الخالق المعبود . - حلية الأولياء: ترجمة علي بن أي طالب: 73:1

Sayyiduna Ali كرم الله وجهه berkata lagi: “Sesiapa yang beranggapan bahawa, Tuhan kita mahdud (ada ruang lingkup tertentu atau ada had-had tertentu), bererti dia jahil tentang Tuhan Maha Pencipta lagi Tuhan yang disembah” (Hilyah al-Auliya’: 1/73)

وقال التابعي الجليل الإمام زين العابدين علي بن الحسين بن علي رضي الله عنهم ما نصه: أنت الله الذي لا يحويك مكان - إتحاف السادة المتقين- 380:4

Imam Ali Zainal Abidin bin al-Husein bin ‘Ali رضي الله عنهم (wafat 94H) berkata: “Sesungguhnya, Engkaulah Allah, yang tidak bertempat” (Ithaf al-Saadah al-Muttaqin bi Syarh Ihya ‘Ulum al-Diin: 4/380)

أنت الله الذي لا تحد فتكون محدودا - إتحاف السادة المتقين: 380:4

Imam Ali Zainal Abidin bin al-Husein bin ‘Ali رضي الله عنهم berkata lagi: “Engkaulah Allah yang tidak mempunyai sebarang had...” (Ithaf al-Saadah al-Muttaqin bi Syarh Ihya ‘Ulum al-Diin: 4/380)

وقال الإمام جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زين العابدين علي بن الحسين رضوان الله عليه من زعم أن الله في شيء، أو من شيء، أو على شيء فقد أشرك.

Imam Ja’far al-Shaadiq (148H) bin Muhammad al-Baqir bin Zain al-‘Abidin ‘ali bin al-Husein bin ‘Ali رضوان الله عليهم berkata: “Sesiapa yang mengatakan bahawa Allah Ta’ala berada pada mana-mana tempat, atau berada atas sesuatu, atau berasal daripada sesuatu, maka dia telahpun syirik...” (Risalah al-Qusyairiyah: 6)

قال الإمام أبو حنيفة النعمان بن ثابت: " كان الله تعالى ولا مكان قبل أن يخلق الخلق ، وكان الله تعالى ولم يكن أين ولا خلق ولا شىء ، وهو خالق كل شىء ) الفقه الأبسط ضمن مجموعة رسائل أبي حنيفة بتحقيق الكوثري - ص 25)

Imam Abu Hanifah (150H) رضي الله عنه berkata: Allah Ta’ala itu wujud tanpa bertempat sebelum dia menciptakan makhluk. Maka, Allah Ta’ala wujud tanpa di mana, tanpa makhluk dan tanpa sesuatupun (bersamaNya). Dialah yang menciptakan segalanya. (al-Fiqh al-Absath: 25)

قال الإمام أبو حنيفة النعمان بن ثابت: ولقاء الله تعالى لأهل الجنة بلا كيف ولا تشبيه ولا جهة ، حق

Beliau berkata lagi: Pertemuan dengan Allah Ta’ala bagi ahli syurga tanpa kaifiyat, tanpa tasybih dan tanpa sudut adalah benar (al-Washiyah: 4)

ونقر بأن الله سبحانه وتعالى على العرش استوى من غير أن يكون له حاجة إليه واستقرار عليه ، وهو حافظ العرش وغير العرش من غير احتياج -كتاب الوصية ، ضمن مجموعة رسائل أبي حنيفة بتحقيق الكوثري - ص/ 2)

Beliau berkata lagi: Kami mengakui Allah Ta’ala beristiwa atas Arasy tanpa berhajat kepadanya ataupun tanpa menetap di atasnya. Dialah yang menjaga Arasy dan selain daripada Arasy tanpa memerlukannya. (Kitab Al-Washiyyah karangan Imam Abu Hanifah yang ditahqiq oleh Imam al-Kautsari, halaman 2)

وقال الإمام محمد بن إدريس الشافعي: إنه تعالى كان ولا مكان فخلق المكان وهو على صفة الأزلية كما كان قبل خلقه المكان لا يجوز عليه التغيير في ذاته ولا التبديل في صفاته

Imam Muhammad bin Idris al-Syafi’e (204H) رضي الله عنه berkata: “Allah Ta’ala wujud tidak bertempat. Dia menciptakan tempat, sedangkan Dia tetap dengan sifat-sifat keabadianNya, sepertimana sebelum Dia menciptakan makhluk. Tidak layak Allah Ta’ala berubah sifatNya atau zatNya.” (Ithaf al-Saadah al-Muttaqin bi Syarh Ihya ‘Ulum al-Diin: 2/24).


وأما الإمام الجليل أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني فقد ذكر الشيخ ابن حجر الهيتمي أنه كان من المترهين لله تعالى عن الجه ة والجسمية، ثم قال ابن حجر ما نصه: وما اشتهر بين جهلة المنسوبين إلى هذا الإمام الأعظم من أنه قائل بشيء من الجهة أو نحوها فكذب وبهتان وافتراء عليه"

Imam Abu ‘Abdillah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal al-Syaibani رضي الله عنه pula, menurut Shaikh Ibn Hajar al-Haithami bahawasanya, beliau (Imam Ahmad) dalam kalangan mereka yang menyucikan Allah Ta’ala daripada sebarang tempat dan kejisiman. Kemudian, Ibn Hajar berkata: Adapun yang masyhur dalam kalangan orang-orang jahil yang menisbahkan kepada Imam yang agung ini, bahawa beliau bercakap tentang (Allah Ta’ala) bertempat dan sebagainya, maka ia merupakan sesuatu yang dusta, tipu daya dan rekaan ke atas beliau" (al-Fatawa al-Haditsiyyah: 144)

وكذا كان على هذا المعتقد الإمام شيخ المحدثين أبو عبد الله محمد ابن إسماعيل البخاري صاحب الصحيح فقد فهم شراح صحيحه أن البخاري كان يتره الله عن المكان والجهة

Imam al-Bukhari (256H) رضي الله عنه dalam Shahih al-Bukhari itu sendiri menurut mereka yang mensyarahkannya, bahawasanya beliau menyucikan Allah Ta’ala daripada tempat dan arah.

وقال الإمام الحافظ الفقيه أبو جعفر أحمد بن سلام الطحاوي الحنفي في رسالته (العقيدة الطحاوية) ما نصه: "وتعالى - أي الله - عن الحدود والغايات والأ ركان والأعضاء والأدوات، لا تحويه الجهات الست كسائر المبتدعات"

Imam al-Hafidz al-Faqih Abu Ja’far Ahmad ibn Salam al-Thahawi al-Hanafi (321H) رحمه الله تعالى berkata juga: “Maha Tinggi dan Suci Allah Ta’ala daripada sebarang had, sempadan, anggota, dan alat. Dia tidak tertakluk dalam mana-mana sudut (arah) yang enam (tidak bertempat).” (al-Siqaat: 1/1)

وقال الحافظ محمد بن حبان صاحب الصحيح المشهور بصحيح ابن حبان ما نصه: "الحمد لله الذي ليس له حد محدود فيحتوى، ولا له أجل معدود فيفنى، ولا يحيط به جوامع المكان ولا يشتمل عليه تواتر الزمان"

Imam al-Hafidz Muhammad ibn Hibban (354H) رحمه الله تعالى berkata: “Segala puji bagi Allah Ta’ala yang tidak mempunyai sebarang batasan yang membatasinya lalu meliputinya, dan tiada bagiNya masa yang terbatas yang akan menyebabkan Dia fana, dan tiada tempat yang dapat meliputiNya, dan tiada termasuk dalam lingkaran masa. (al-Siqat: 1/1)

وقال الحافظ محمد بن حبان: كان- الله- ولا زمان ولا مكان

Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak tertakluk kepada tempat dan masa” (al-Ihsan fi Tartib Shahih Ibn Hibban: 4/8)


وقال الحافظ محمد بن حبان: ينزل - يعني الله - بلا آلة ولا تحرك ولا انتقال من مكان إلى مكان

Beliau berkata lagi: Allah Ta’ala turun tanpa alat, tanpa pergerakan, tanpa perpindahan dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain (al-Ihsan fi Tartib Shahih Ibn Hibban 2/136)

وقال الشيخ أبو سليمان أحمد بن محمد الخطابي صاحب معالم السنن ما نصه: وليس معنى قول المسلمين إن الله على العرش هو أنه تعالى مماس له أو متمكن فيه أو متحيز في جهة من جهاته

Imam Abu Sulaiman Ahmad Al-Khitobi (388H) رحمه الله تعالى berkata: "Bukanlah makna perkataan kaum muslimin bahawa Allah Ta’ala atas Arasy itu bahawa Dia menyentuhnya atau menetap di atasnya, atau mengambil tempat daripada salah satu sudut daripada sudut-sudutnya… (A'lamul Hadits: 2/147)

قال الامام أحمد ، فقد نقل ابو الفضل التميمي رئيس الحنابلة عن الامام احمد مانصه : كان يقول - أي الإمام أحمد - في معني الاستواء هو العلو والارتفاع ولم يزل الله عاليا رفيعا قبل أن يخلق عرشه فهو فوق كل شىء والعالي علي كل شىء... علا ولا يجوز أن يقال استوي بمماسه ولا بملاقاه تعالي الله عن ذلك علوا كبيرا والله تعالي لم يلحقه تغيير ولا تبدل ولا تلحقه الحدود قبل خلق العرش ولا بعد خلق العرش

Imam Ahmad رضي الله عنه berkata, seperti yang dinukilkan oleh Abu al-Fadhl al-Tamimi, penghulu ulama' Hanabilah, daripada Imam Ahmad bahawa beliau berkata tentang makna istiwa: ‘Iaitu ketinggian darjat dan keagunganNya. Allah Ta’ala sentiasa Maha Tinggi dan Maha Tinggi (darjatNya) sebelum Dia menciptakan Arasy. Dia di atas setiap sesuatu dan Maha Tinggi (kedudukanNya) daripada setiap sesuatu… Tidak boleh seseorang berkata bahawasanya, istiwa itu zat Allah Ta’ala menyentuh Arasy atau menempatinya. Maha Suci Allah Ta’ala daripadanya (bertempat tersebut) setinggi-tinggiNya. Dia tidak akan berubah-ubah, tidak dibatasi dengan sebarang batasan sebelum penciptaan Arasy dan setelah kejadian Arasy tersebut" (Risalah al-Tamimi: 2/265-290)

قال الامام الطبري رحمه الله : فتبين إذا أن القديم بارىء الأشياء وصانعها هو الواحد الذي كان قبل كل شىء ، وهو الكائن بعد كل شىء ، والأول قبل كل شىء ، والآخر بعد كل شىء، وأنه كان ولا وقت ولا زمان ولا ليل ولا نهار، ولا ظلمة ولا نور ولا سماء ولا أرض ولا شمس ولا قمر ولا نجوم ، وأن كل شىء سواه محدث مدبرمصنوع...

Imam al-Thabari رحمه الله تعالى berkata: Jelaslah bahawa Allah Ta’ala qadim, Tuhan kepada seluruh makhluk dan Penciptanya. Dialah yang Maha Esa yang wujud sebelum sesuatu wujud. Dia juga kekal setelah kewujudan makhluk. Dialah yang Maha Awal sebelum segala sesuatu dan Maha Akhir setelah segala sesuatu. Allah Ta’ala itu wujud tanpa masa, zaman, siang, malam, tanpa kegelapan dan tanpa cahaya, tanpa langit, tanpa bumi, tanpa matahari, tanpa bulan dan tanpa bintang. Semua selainNya adalah baharu yang ditadbir dan diciptakan (olehNya). (Tarikh al-Thabari : 1/26)

وقال إمام أهل السنة أبو الحسن الأشعري (324 ه): نصه : كان الله ولا مكان فخلق العرش والكرسي ولم يحتج إلى مكان

Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari (324H) رحمه الله تعالى berkata: Allah Ta’ala wujud tanpa bertempat. Dia menciptakan Arasy dan Kursi tanpa memerlukan kepada tempat. (Tabyiin Kazbul Muftari: 150)

قال الله تعالى مخبرا عن خليله إبراهيم صلوات الله عليه وسلامه –( لَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ) (الانعام/76) في قصة أفول الكوكب والشمس والقمر وتحريكها من مكان إلى مكان ما دل على أن ربه عز وجل لا يجوز عليه شىء من ذلك ، وأن من جاز عليه الأفول والانتقال من مكان إلى مكان فليس بإله

Beliau berkata lagi: Allah Ta’ala mengkhabarkan daripada Ibrahim عليه السلام dalam ayat: "Ketika ia (bintang) lenyap maka baginda (Ibrahim) berkata, aku tidak suka kepada yang lenyap". Dalam kisah tersebut, bintang, matahari dan bulan bergerak-gerak, kejap adan kejap tiada, berpindah dari tempat ke suatu tempat, menunjukkan bahawa Allah s.w.t. tidak bersifat dengan sifat tersebut (bergerak dari tempat ke tempat). Setiap yang boleh lenyap dan berpindah dari suatu tempat ke suatu tempat maka ia bukan Tuhan. (Risalah Istihsan al-Khaudh: 45)


وقال إمام أهل السنة أبو منصور الماتريدي (333 هـ) رحمه الله ما نصه : إن الله سبحانه كان ولا مكان ... فهو على ما كان ، وكان على ما عليه الان ، جل عن التغير والزوال والاستحالة

Telah berkata Imam Abu Mansur al-Maturidi (333H) رحمه الله تعالى : "Sesungguhnya Allah Ta’ala wujud tanpa bertempat… Dia wujud kini sama seperti wujudNya sebelum ini, dan sehingga kini wujud seperti sebelumnya. Maha Suci Allah Ta’ala daripada berubah-ubah, hilang mahupun daripada kemustahilan. (al-Tauhid karangan Imam Maturidi: 69)

وقال الصوفي أبو عثمان المغربي سعيد بن سلام (373 هـ) فيما نقله عنه أبو القاسم عبد الكريم بن هوازن القشيري (469 هـ) ونصه: أنه كما كان ولا مكان فهو الآن كما كان... ) الرسالة القشيرية: 5)

Imam Abu Uthman al-Maghribi Sa'id bin Salam (373H) رحمه الله تعالى berkata (seperti yang dinukilkan oleh Imam al-Qusyairi: Sesungguhnya Allah Ta’ala itu wujud tanpa tempat. Dia wujud kini seperti sedia kala juga… (al-Risalah al-Qusyairiah: 5)

قال الشيخ أبو بكر محمد بن إسحق الكلاباذي الحنفي (385 هـ) في بيان عقيدة الصوفية ما نصه : ( اجتمعت الصوفية على أن الله لا يحويه مكان ولا يجري عليه زمان - التعرّف لمذهب أهل التصوف

Imam al-Kalabazi (385H) رحمه الله تعالى berkata tentang aqidah para sufi (sejak dari zaman salafus shaleh): Telah ijma' dalam kalangan sufi bahawasanya Allah Ta’ala itu tidak bertempat dan tidak dilingkari oleh masa. (al-Ta'arruf : 33)

Demikianlah beberapa perkataan para ulama' Ahl al-Ssunnah wa al-Jamaah dari kalangan salaf al-sholeh sendiri, yang menyucikan Allah Ta’ala daripada sebarang tempat dan jisim. Semoga kita dapat mengikuti jejak para salaf al-sholeh dalam menyucikan Allah Ta’ala daripada sebarang kekurangan termasuklah daripada sifat-sifat kejisiman dan tempat.

Semoga kita semua mengikut aqidah salaf al-sholeh yang sebenar dalam menyucikan Allah Ta’ala daripada kelaziman tempat dan kejisiman yang merupakan antara sifat-sifat makhluk yang serba kekurangan. Semoga Allah Ta’ala memelihara kemurnian aqidah kita dalam mengikut aqidah Rasulullah صلى الله عليه وسلم, para sahabat رضي الله عنهم, para salafus sholeh dan aqidah sawadhul a'zhom (majoriti umat Islam) dari kalangan Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah ( yakni al-Asya'irah dan al-Maturidiyah).

Wallahu a'lam...

al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Ar-Razi

- Tamat Petikan -

~ salam hormat dan ucapan selamat hari raya korban dari abu zahrah kepada sekelian pengunjung al-Fanshuri ~








1 komen:

Saifudin Abu Bakar AlBanggoli berkata...

assalamualaikum,tuan penulis blog...terlebih dahulu saya ingain mengucapkan syukran sebab byk memberi maklumat pasal wahabi nie...
dan saya ade satu pesoalan...
adakan wahabi ini lahir kesan drpd ijtihad ibnu taimiyah dan muhammad abdul wahab.?
sebab sy pernah mendgr bhw masalah wahabi ini adalah disebabkan ijtihad syaikhan di atas....
ana musykil r...
tlong jwb dgn segera ye...
syukran jiddan...

Related Posts with Thumbnails