Khamis, 27 Disember 2007

Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” - Penyakit 34 – 36

Penyakit Ketigapuluh Empat : Mengikut tuntutan hawa nafsu dan sentiasa menuruti kehendak dan keinginannya.

Rawatannya: Ialah menurut perintah Allah sepertimana firmanNya:
…..وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى
Maksudnya: “…….. serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu. (Surah an-Naazi’aat:40)

FirmanNya lagi,
…..إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ…..
Maksudnya: “….. sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan ….” (Surah Yusuf:53)

Muthir ad-Daari berkata: “Memahat bukit batu dengan jari-jejari adalah lebih ringan daripada kegelinciran yang dilakukan oleh nafsu apabila ia dapat menguasai jiwa”.(1)

Penyakit Ketigapuluh Lima: Keinginan yang berlebihan untuk sentiasa bersama teman serta berdampingan dengan teman dan saudara-mara.

Rawatannya: Ialah dengan memahami serta sentiasa sedar bahawa setiap hubungan dan pergaulan itu pasti ada penghujungnya. Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم dalam hadits:

روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال له جبريل عليه السلام عش ما شئت فإنك ميت وأحبب ما شئت فإنك مفارقه واعمل ما شئت فإنك مجزي عليه

Maksudnya: diriwayatkan dari Nabi صلى الله عليه وسلم bahwasanya telah berkata Jibril kepada baginda “Hayatilah kehidupan ini sekehendak hatimu kerana sesungguhnya kamu akan mati. Kasihilah sesiapa yang kamu kehendaki kerana kamu akan berpisah dengan mereka. Beramallah kamu kerana ia akan diberi ganjaran. [Diriwayatkan oleh as-Sayuthi di dalam al-Jami’ al-Kabir, 1/600; al-Baihaqi di dalam Syu’ab daripada Jabir رضي الله عنه; ad-Dailami di dalam al-Firdaus daripada ‘Ali رضي الله عنه; Abu Nu’aim di dalam al-Hilyah]

Abu al-Qasim al-Hakiim berkata: “Sahabat handai itu adalah musuh kecuali berhati suci dan usaha mengumpulkan harta itu pula akan menimbulkan kekecewaan kecuali apabila ia berpaling daripadanya. Serta pergaulan yang tidak terbatas itu akan melahirkan kecelaruan.”


Penyakit Ketigapuluh Enam: Berpuas hati dan merasa berkecukupan terhadap setiap amal ketaatan yang dilakukan serta menganggap ianya tidak mempunyai kekurangan dan kecacatan.

Rawatannya: Ialah ia perlu menyedari bahawa, sehebat mana sekalipun sesuatu amal yang dilakukan itu, ia pasti mempunyai kekurangan. Hal ini adalah kerana tindak-tanduk dan perbuatan manusia itu sendiri sentiasa dipengaruhi oleh unsur-unsur kekurangan serta kelemahan. Oleh itu perlulah seseorang itu memahami serta bermuhasabah bahawa setiap amalnya tidak terlepas daripada kekurangan dan kecacatan.


Notakaki:-

(1) Kata-kata ahli tasauf :
لَدْغُ الزَّنَابِيْرِ عَلى الأَجْسَامِ المُقْرَحَةِ أَيْسَرٌ مِنْ لَدْغِ الشَّهَوَاتِ عَلى القُلُوْبِ المُتَوَجِّهَةِ
Maksudnya (lebihkurang): Sengatan oleh beberapa ekor tebuan atas tubuh yang luka itu terlebih ringan dari sengatan syahwat-syahwat atas hati orang–orang yang menghadapkan dirinya kepada Allah.

Telah berkata asy-Syaikh Abu Hasan asy-Shadhuli: Sukatlah nafsumu dan timbangkannya dengan solat. Jika solatmu itu menegahkan engkau daripada sesuatu yang disukai oleh nafsu, maka ketahuilah bahawa engkau adalah seorang yang beruntung. Dan jika ia tidak menegahmu daripada kesukaan nafsu, maka hendaklah engkau menangisi keadaan dirimu. Apabila engkau terpaksa mengheret dengan kuat kakimu untuk pergi bersolat, hendaklah engkau ingat – adakah seorang kekasih itu tiada ingin berjumpa dengan Kekasihnya?

Sebuah kisah untuk renungan:-
PADA suatu ketika, ada seorang lelaki datang menghadap Ibrahim bin Adham, seraya berkata: “Wahai Abu Ishaq! (panggilan Ibrahim bin Adham), aku ialah orang yang lupa diri. Oleh itu, berilah aku sesuatu yang dapat mencegah serta menyelamatkan hatiku daripada kecuaian!”

Ibrahim menjawab: “Jika kamu mahu menerima lima hal serta mampu melaksanakannya, nescaya kemaksiatan tidak akan mampu menyerang dirimu dan kamu tidak mudah untuk dihancurkan oleh kelazatan duniawi.”

Lelaki itu berkata: “Tolong sampaikan hal itu kepadaku, wahai Abu Ishaq." Ibrahim kemudian berkata: “Pertama apabila kamu hendak melakukan penderhakaan kepada Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Mulia, janganlah kamu memakan rezekinya."

Pemuda itu kemudian bertanya lagi: “Lalu dari mana aku makan, bukankah semua yang ada di bumi ini adalah rezeki pemberian-Nya.” Ibrahim menjelaskan: “Begini, wajarkah kamu memakan rezeki-Nya, sedangkan kamu masih selalu menderhaka kepada-Nya?"

Lelaki itu berkata: “Sekarang tolong beritahukan yang (hal) kedua." Ibrahim berkata: “Apabila kamu hendak berlaku derhaka kepada-Nya, jangan sampai kamu menginjak bumi-Nya.” Ujar lelaki itu: “Perkara ini mungkin lebih berat daripada perkara pertama. Segala sesuatu yang ada, bermula dari belahan timur sampai barat adalah sesuatu milik-Nya, lalu di mana aku akan tinggal?"

Ibrahim berkata: “Begini, wajarkah engkau memakan rezeki-Nya dan tinggal di wilayah-Nya, sedang kamu masih menderhakaiNya?" Lantas lelaki itu menjawab: “Tidak, sekarang tolong sebutnya yang ketiga!"

Ibrahim berkata lagi: “Jika kamu hendak melakukan sesuatu kemaksiatan, sedangkan kamu masih berada dalam rezeki dan wilayah-Nya, sekarang cuba carilah suatu tempat yang mustahil diketahui oleh-Nya, kemudian di tempat itu kamu dapat bebas berbuat maksiat." Lelaki itu semakin bingung dan kemudian berkata: “Wahai Ibrahim! Bagaimana hal ini dapatku lakukan. Dia selalu mengetahui apa saja yang dirahsiakan?"

Ibrahim meneruskan hujahnya: “Wajarkah kamu memakan rezeki-Nya dan berada di wilayah-Nya, sedangkan kamu masih derhaka kepada-Nya dan Dia selalu mengawasi segala gerak-gerimu?"Pemuda itu segera menjawab: “Tidak, sekarang cuba sebutkan yang keempat!"

Ibrahim berkata: “Apabila malaikat pencabut nyawa datang hendak mengambil nyawamu, cuba mintalah kepadanya agar diberi tempoh hingga dapat bertaubat dengan taubat yang sesungguhnya serta beramal soleh kerana Allah." Jawab lelaki itu: “Mustahil dia mahu menerima permohonan itu.”

Tanya Ibrahim: “Kamu tidak mungkin mampu menolak kematian hingga kamu dapat bertaubat dan di sini kamu dapat mengetahui bahawa malaikat pencabut nyawa mustahil memberi tempoh kepadamu, lalu bagaimana mungkin kamu akan mendapatkan sebuah jalan untuk menyelamatkan diri?" Lelaki itu seterusnya berkata : “Sekarang cuba tolong sebutkan yang kelima."

Ibrahim berkata: “Jika pada hari kiamat nanti, malaikat Zabaniyah datang kepadamu untuk membawamu ke neraka, usahakan untuk menolaknya."Jawab lelaki itu: "Mereka tidak mungkin bersedia meninggalkanku begitu saja, walaupun aku kemukakan pelbagai alasan."

Ibrahim bertanya lagi: “Jika demikian, bagaimana mungkin kamu akan mengharapkan suatu keselamatan?" Kata lelaki itu berkata: "Wahai Ibrahim! cukup, cukup! Sekarang aku akan memohon ampun dan taubat kepada-Nya.”

Selepas peristiwa itu, lelaki itu tekun beribadat hingga akhir hayatnya.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails