Jumaat, 28 Disember 2007

Kanz al-Minan ‘ala Hikam Abu Madyan - Siri 4

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Abi Madyan oleh al-Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni yang diberi nama Kanzul Minan

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan tambahan notakaki oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab kanzul minan ini, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan maksud penulis kitab. Adapun Hikam Abu Madyan dan syarah Tok Syaikh Daud ini juga memerlukan pengupasan dan penjelasan yang halus lagi untuk memahaminya. Sekian.)


اَلْحَقُّ مُسْتَبِدُّ الوُجُوْدِ، وَالمَوْجُوْدُ مُسْتَمِدٌّ ، اَلْمَادَّةُ مِنْ عَيْنِ الوُجُوْدِ، فَلَوِانْقَطَعَتِ المَادَّةُ لاَنْهَدَمَ الوُجُوْد

Yakni bermula Haq Subhanahuwa Ta’ala itu yang asing sendiri adanya dan ada segala kainat ini limpah pertolong daripada demikian adanya. Dan pertolongNya itu daripada demikian ‘ain adanya. Maka jikalau putus pertolonganNya nescaya binasalah segala maujud kainat ini dan hilanglah dan fana’lah dan tiada tinggal suatu. Maka kerana bahwasanya segala perkara ini sekeliannya keluarlah daripadaNya dan limpah kurniaNya seperti firman Allah Ta’ala:

وَلَوْلاَ فَضْلُ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُمْ مِّنْ أَحَدٍ أَبَداً وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَآءُ

Dan jikalau tiada kurnia Allah atas kamu dan rahmatNya tiada suci daripada kamu seorang selama-lamanya, dan betapa Allah Subhanahuwa Ta’ala yang menyucikan orang yang dikehendakiNya [Surah an-Nur: 21]

(Kata) Ahlul ma’rifah, bahwasanya tajalli Haq Subhanahuwa Ta’ala atas segala hati itu selama-lamanya tiada yang menegahkan daripada nyata nur tajalliNya itu melainkan sebab membimbang segala hati itu dengan segala yang lain daripadaNYA. Maka kerana inilah disuruh kita membanyakkan dhikir لااله الا الله pada permulaannya kerana adalah ia yang menyapu bagi segala aghyar yang pada hati.

(Maka) apabila hilanglah segala aghyar nescaya didapatnya dengan Tuhannya dan yang terlebih elok perkataan yang dikata itu. (Kata) setengah iaitu engkau hadhir pada hadrat yakni Tuhanmu, mudah-mudahan syairku, adakah Engkau ketahui. Bahwasanya kalim [yang dilukai] itu hadhir padamu, maka apa sebab bagi lukamu tiada sembuh.

(Maka adalah) Haq Subhanahuwa Ta’ala itu tiada ghaib dan sungguhnya yang ghaib itu engkau daripadaNya(1), kerana bimbang kamu dengan yang lain. Maka hadhir olehmu akan hatimu nescaya jadilah bahwasanya seumpama kamu melihat akan DIA. Ialah Maqam Ihsan yang disebut pada hadits iaitu: Bahwa engkau sembah akan Tuhanmu seperti melihat akan DIA. Maka jika tiada kamu lihat akan DIA, maka bahwasaya [D]IA melihat akan dikau.

Dan di sini hikmah yang bangsa zauqiah iaitu sabdanya: Jikalau tiada ada kamu, yakni jika fana’mu daripada dirimu, melihat kamu akan DIA. Artinya bahwasanya telah tahqiqlah kamu dengan maqam fana’ dan tercapailah dengan maqam syuhud, iaitu melihat dengan matahati, yang iaitu jadilah ia pada akhirat penglihat mata kepala.

Kata Syaikh رضي الله عنه …. bersambung


[Transliterasi ini adalah berdasarkan kepada kitab Kanzul Minan ‘ala Hikam Abi Madyan; Terbitan Khazanah Fathaniyah, 1416H – 1996M]

_______________________________________________

Notakaki:-

(1) Tersebut didalam Syarah Hikam Ibn Athoillah oleh Tok Pulau Manis radhiyallahu 'anhu:
Al-Haq Subhawanahuwa Ta'ala dalam sempurna sifatNya itu tiada [D]ia mahjub [terdinding] dan hanyasanya yang mahjub itu engkau daripada menilik kepadaNya kerana penuh hatimu daripada dukhan [lihat keterangan dibawah] al-syahwat (دخان الشهوات) dan buta matahatimu daripada segala ‘aib dan segala cemar dosa.

(Maka) adalah hijab itu dua perkara, suatu [pertama] hijab [dari jenis] mata kepala dan kedua hijab matahati, maka hijab mata kepala [mata yang dzahir] itu iaitu ‘aib mu yang asli yang ia sifat kekurangan dan fana’ [akan binasa] dan tiada melihat baginya dalam akhirat, maka tiadalah melihat bagi mata itu melainkan disana seperti sabda Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam bahawasanya kamu itu tiada melihat kamu kepada Tuhan kamu hingga mati kamu (Dan) hijab matahati itu iaitu ‘aib mu yang mendatang, apabila hilang ia nescaya terbuka bagimu hakikat maka engkau lihat akan hakikat itu dengan ‘ain. (Dan) adapun hijab dalam Haq Allah Subhanahuwa Ta'ala itu, maka iaitu mustahil, tiada tasawwur [tiada terupa, tergambar].


Tambahan dari al-Faqir Abu Zahrah: Dukhan asy-Syahawaat adalah merupakan asap keinginan-keinginan. Wujudnya keinginan-keinginan ini adalah kerana melihat seseorang itu kepada selain Allah. Dan bagi para arifbillah, melihat serta menginginkan kepada sesuatu yang selainNYA adalah suatu dosa.

Imam Ibnu Athoillah radhiyallahu 'anhu telah membuat perumpamaan bagaimana dosa dan ma’siat yang berpunca dari tebal dan kelamnya asap syahwat [keinginan] nafsu itu boleh mengelapkan, membuta dan mematikan hati didalam kitab Tajul ‘Arus al-Hawi li Tahzibun Nufus:

وإذا وقع من العبد ذنب وقع معه ظلمة، فمثال المعصية كالنار، والظمة دخانها، كمن أوقد في بيت نارا سبعين سنة ألا تراه يسود؟ فكذلك القلب يسود بالمعصية، فلا يطهر إلا بالتوبة إلى الله، فصار الذل والظلمة والحجاب مقارنة للمعصية، فإذ تبت إلى الله زالت آثار الذنوب

Diterjemahkan ianya oleh Shaikh Utsman al-Funtiani bin Shaikh Shihabuddin al-Banjari rahimahullah: “Syahdan, apabila memperbuat seorang daripada hamba Allah, dosa dan ma’siat maka jatuh sertanya gelap pada hatinya maka mitsal ma’siat itu seperti api dan gelap itu seperti asapnya. Seperti seorang menyalakan api didalam rumahnya tujuh puluh (70) tahun lamanya, adakah tiada tiada hitam rumah itu oleh asapnya? Seperti demikianlah memperbuat ma’siat seorang, jadi hitam hatinya maka tiada bersih hati yang hitam itu melainkan dengan taubat kepada Allah Ta’ala, maka jadilah hina dan gelap dan hijab bersama-sama bagi memperbuat ma’siat. Apabila taubat engkau kepada Allah سبحانه وتعالى dengan sempurna syaratnya nescaya hilang bekas dosa yang hitam pada hati itu.

Dalam surah al-Muthaffifin ayat 14, Allah سبحانه وتعالى berfirman maksudnya: “Sebenarnya (ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya). Bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan ma’siat) yang mereka kerjakan”

Apakah itu الرين ?
Telah meriwayatkan Ibnu Jarir, at-Tirmidzi, an-Nasai dan Ibnu Majah melalui pelbagai turuq (jalan riwayat) dari Muhamad ibnu Ajlaan dari al-Qa’qa’ bin Hakiim dari Abu Soleh daripada Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu dari Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam, baginda bersabda (maksudnya):

إن العبد إذا أذنب ذنباً، كانت نكتة سوداء في قلبه، فإن تاب منها، صقل قلبه، وإن زاد زادت، فذلك قول الله تعالى: { كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ}وقال الترمذي: حسن صحيح، ولفظ النسائي: إن العبد إذا أخطأ خطيئة، نكت في قلبه نكتة سوداء، فإن هو نزع واستغفر، وتاب، صقل قلبه، فإن عاد، زيد فيها حتى تعلو قلبه، فهو الران الذي قال الله تعالى: { كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ}

Sesungguhnya seorang hamba itu, bila melakukan dosa, maka terjadilah titk hitam dihatinya, maka bila ia bertaubat darinya, hatinya kembali berkilat, dan bila ia menambah dosanya, tambah pulalah titik hitam itu. Yang demikian itu disebut oleh Allah Ta’ala dalam firmanNya, “Sekali-kali tidak (demikian) sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka” [Kata at-Tirmidzi, hadits ini hasan shahih] – tafsir ibnu katsir

Dan menurut lafaz an-Nasai, maksudnya: Sesungguhnya seorang hamba itu apabila membuat suatu kesalahan (dosa) maka terteralah pada hatinya dengan satu titik hitam, dan bila ia berhenti dan memohon ampun kepada Allah dan bertaubat, maka hatinya kembali berkilat. Dan sanya jika dia kembali melakukan dosa, maka titik hitam itu kembali menutupi hatinya, sehingga titik hitam itu menutupi keseluruhan hatinya (jika ia berterusan melakukan dosa). Itulah maksud ar-Ran yang telah disebut Allah Ta’ala (didalam firmannya bermaksud): “Sekali-kali tidak (demikian) sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka” – tafsir ibnu katsir

Dan telah berkata Imam Ahmad, telah menceritakan kepada kami Sofwan bin ‘Isa, telah mengkhabarkan kepada kami Ibnu ‘Ajlaan daripada al-Qa’qa’ bin Hakiim dari Abu Soleh daripada Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu , dia berkata, telah bersabda Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam:

وقال أحمد: حدثنا صفوان بن عيسى، أخبرنا ابن عجلان عن القعقاع بن حكيم عن أبي صالح عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إن المؤمن إذا أذنب، كانت نكتة سوداء في قلبه، فإن تاب ونزع واستغفر، صقل قلبه، فإن زاد زادت حتى تعلو قلبه، وذاك الران الذي ذكر الله في القرآن: { كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ }
وقال الحسن البصري: هو الذنب على الذنب حتى يعمى القلب فيموت
Maksudnya: Sesungguhnya seorang mu’min itu apabila melakukan perbuatan dosa, terteralah titik hitam pada hatinya, dan jika ia bertaubat dan dan bila ia berhenti dan memohon ampun kepada Allah dan bertaubat, maka hatinya berkilat. Dan sanya jika dia kembali melakukan dosa, maka titik hitam itu kembali menutupi hatinya, sehingga titik hitam itu menutupi keseluruhan hatinya (jika ia berterusan melakukan dosa). Dan itulah maksud ar-Ran yang telah disebut Allah dalam al-Quran (didalam firmannya bermaksud): “Sekali-kali tidak (demikian) sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka” – tafsir ibnu katsir

Dan Hasan al-Basri radhiyallahu 'anhu mengatakan bahawa yang dimaksudkan الران adalah dosa di atas dosa sehingga hati menjadi buta tidak nampak kebenaran lagi, kerana ditutup oleh titik-titik hitam itu, sampai hati itu menjadi mati.

Menurut Imam Ghazali radhiyallahu 'anhu, apabila karat dan kekotoran telah menebal dihati, maka ia bertukar menjadi tabiat. Keadaan ini samalah seperti kotoran yang melekat dicermin. az-Zujaj mengatakan bahawa ‘rana’ berarti karat. Oleh itu hatinya berkarat sebagaimana langit ditutupi oleh mendung yang tipis.

Manakala Abu Ubaidah berkata, hatinya dipenuhi dengan dosa. Al-Farra’ pula mengatakan bahawa mereka banyak melakukan ma’siat dan dosa sehingga hatinya dipenuhi dengan noda dosa yang dinyatakan oleh al-Quran dengan nama rayn.

Kerana itu para shufi mengatakan bahwa:

لَدْغُ الزَّنَابِيْرِ عَلى الأَجْسَامِ المُقْرَحَةِ أَيْسَرٌ مِنْ لَدْغِ الشَّهَوَاتِ عَلى القُلُوْبِ المُتَوَجِّهَةِ

Maksudnya: Sengatan oleh beberapa ekor tebuan atas tubuh yang luka itu terlebih ringan dari sengatan syahwat-syahwat atas hati orang–orang yang menghadapkan dirinya kepada Allah.
Dan sesungguhnya hijabnya seorang hamba dari yang ghaib (yakni ALLAH) disebabkan oleh keaiban yang ada padanya daripada segala dosa dan waham.

Dzun Nun al-Misri radhiyallahu 'anhu pernah ditanya padanya menganai hijab yang paling halus
(ما أخفى الحجاب و أشدة؟) Maka beliau menjawab (رؤية النفس وتدبيرها), melihat diri dan mengaturnya.

والله نعالى أعلى و أعلم

0 komen:

Related Posts with Thumbnails