Khamis, 15 Jun 2006

Seorang murid mengadu kepada tuan gurunya: Wahai tuan guruku! Lidahku sentiasa mengalun zikir dan membawa a-Quran, tetapi hatiku lalai entah kemana. Berilah aku nasihat …….

Guru menjawab dengan lemah-lembut, penuh kasih sayang dan hikmah: Bersyukurlah wahai muridku, kerana salah satu dari anggotamu (lidah) telah dizinkan oleh Allah untuk kebaikan dan dibiasakan untuk menyebut perkataan baik. Walaupun hatimu lalai, tetapi lidahmu tidak lagi digunakan untuk kejahatan, kemaksiatan dan bercakap kosong ….


******

Kata seorang guru kepada muridnya: Peliharalah agamu jangan bertukar seperti kulit pembungkus [mushaf] al-Quran yang memelihara isi kandung al-Quran itu sendiri.

Murid bertanya: Apa artinya, wahai guruku?

Guru menjawab: Hentikan memburu dunia, hentikan berkata-kata kecuali yang benar, hentikan bergaul dengan manusia sekirannya ia melalaikanmu serta tidak membangkitkan himmahmu untuk mengerjakan ketaatan padaNya.

*****

Muhammad bin Wasi’ berkata pada muridnya: Jadilah raja didunia dan diakhirat.
Muridnya bertanya: Bagaimana wahai guruku?
Muhammad bin Wasi' menjawab: Bersikap zuhudlah dengan dunia!

*****
Telah berkata asy-Syaikh Abu Hasan asy-Shadhili: Sukatlah nafsumu dan timbangkannya dengan solat. Jika solatmu itu menegahkan engkau daripada sesuatu yang disukai oleh nafsu, maka ketahuilah bahawa engkau adalah seorang yang beruntung. Dan jika ia tidak menegahmu daripada kesukaan nafsu, maka hendaklah engkau menangisi keadaan dirimu. Apabila engkau terpaksa mengheret dengan kuat kakimu untuk pergi bersolat, hendaklah engkau ingat – adakah seorang kekasih itu tiada ingin berjumpa dengan Kekasihnya?

1 komen:

alfaqir6 berkata...

Salam buat sdr alfansuri,
Alhamdulillah dengan izinNya terjumpa juga haruman attar dari taman ilmu dan kerajinan tuan. Teruskan usaha mulia ini dan banyak lagi isi teks/kitab sufi agung dalam b.arab atau inggeris perlu diterjemah dan dimuat turun sedikit demi sedikit untuk pembaca melayu yang dahaga. Berikut komen ringkas hamba:

'Some matters are out of the wali hands. Some old, young and blind seekers, they have eyes and see.
Yet they get lost.

'The north Nizami mountain gather clouds and the south Haqqani pour rains. Half at the Abuya village and half at Tablighi markazi. The stone bridge of Chuang Tzi, both asses and horses gallopping through'.

'Many cannot see the asses or horses, only dusts at their eyes. The stone bridge is only a wooden one. Who to blame if many murid and
fuqara fall into Yangtze River ? '.

Sekian, wassalam

abu zuhri shin

Related Posts with Thumbnails