Perjalanan Menjejaki Makam Imam al-Ghazali: Siri - 2
Imam al-Ghazali رحمه
الله تعالى banyak
meninggalkan karya yang bernilai. Semua karya beliau terkenal namun yang paling
terkenal dan sentiasa dikaji, dipelajari dan ditekuni sehingga saat ini adalah
kitab Ihya ‘Ulumiddin.
: ‘Alamat (tanda) seseorang ulama itu
termasuk dari ulama dunia adalah membenci kitab-kitab karangan Imam al-Ghazali رحمه
الله تعالى dan ‘alamat
seseorang ulama itu termasuk dari ulama akhirat adalah mencintai kitab-kitab
karangan Imam al-Ghazali رحمه
الله تعالى.
Mengenai ketinggian kitab Ihya
‘Ulumiddin, al-Fagir teringat kisah yang pernah diceritakan oleh guru al-Fagir
ketika mengaji kitab Minhajul ‘Abidin. Kisahnya:
(Dan demikian lagi) barang yang
diriwayatkan daripada Imam al-‘Arif Ibn al-Mailaq daripada Imam ‘Arif Yaaquut
al-Qurasyi daripada Quthub al-‘Arif al-Fard al-Jaami’ Abi al-‘Abbas al-Mursi
daripada syarif al-Hasani, syeikhnya iaitu Quthub al-Fard Ghauts asy-Syarif Abi
al-Hasan ‘Ali asy-Syadhuli daripada Imam al-‘Alim al-Kabiir ibn Hirzihim yang
dimasyhurkan dengan ibn Harazim bahwasanya ia mengkhabarkan shahabatnya
bahwasanya adalah ia menjahatkan sangka dengan Imam Ghazali dan ia mencela di
dalam kalamnya di dalam Ihya ‘Ulumiddin (yakni mencela kitab Ihya) dan menyuruh
menghimpunkan naskhah Ihya, mencita atas membakar kan dia (yakni berhasrat
untuk membakar kitab Ihya). Maka melihat ia akan Imam Ghazali di dalam tidur
(yakni mimpi). Maka menyeru ia (Imam Ghazali) akan Rasulullah صلى الله عليه وآله
وسلم. Maka berjalan aku
sertanya. Maka tatkala berhenti kami antara hadapan Nabi صلى الله عليه وآله
وسلم dan padanya (yakni ada bersama Nabi صلى الله عليه وآله
وسلم) Syeikhan yakni Sayyiduna Abu Bakar dan Sayyiduna ‘Umar رضي
الله عنهما, maka sembah (berkata) Imam Ghazali:
Ya Rasulallah, ini, yakni orang ini menyangka bahwa aku berkata daripada
engkau barang yang engkau tiada berkata. Maka jikalau adalah pekerjaan itu
seperti barang yang ia sangka, maka taubatlah aku kepada Allah dan jika ada
suatu yang sudah engkau elokkan dia, ya Rasulallah, telah hasillah bagiku
daripada berkat engkau, maka ambil olehmu bagimu hakmu daripada khasomku
(lawanku).
Kemudian maka berdiri dilututnya hingga
diberikan dia kitab Ihya ‘Ulumiddin bagi Nabi صلى الله عليه وآله
وسلم, maka menilik padanya صلى الله عليه وآله
وسلم, satu daun kemudian satu daunya (yakni helai demi helai
lembaran kitab) hingga habis pada akhirnya. Kemudian maka bersabda ia صلى الله عليه وآله
وسلم: Demi Allah bahwasanya kitab ini suatu yang amat elok.
Kemudian maka diberi akan dia (kepada) Sayyidina Abu Bakar رضي
الله عنه. Maka menilik ia
kepadanya, demikian jua kemudian, maka berkata: Bahkan demi Tuhan yang
membangkitkan dikau Nabi yang sebenar, ya Rasulallah, bahwasanya sangat baik
(yakni kitab Ihya). Kemudian diberi akan dia kepada Sayyidina ‘Umar رضي
الله عنه. Maka menilik ia kepadanya dan demikian
jua kemudian maka berkata ia seperti Shiddiq (yakni seperti kata Sayyidina Abu
Bakar رضي الله عنه). Maka menyuruh Nabi صلى الله عليه وآله
وسلم menanggal kain
orang yang menyangka kan dia itu dan hendak di dera akan dia (kerana) had
menuduh. Maka menanggal ia akan kainnya dan dipukulnya akan dia. Kemudian mensyafa’atkan
dia Abu Bakar, kemudian daripada dipukulnya 5 kali dengan cemati.
Maka sembah ia (yakni berkata Sayyidina Abu Bakar رضي
الله عنه kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله
وسلم): Ya
Rasulallah, sungguhnya ia (yakni ibn Hirzihim) perbuat ini kerana ijtihad ia
pada sunnah kamu dan membesarkan dia. Maka mengampunkan baginya Abu Haamid
al-Ghazali رحمه الله تعالى pada ketika itu. Maka tatkala jaga ia (yakni ibn Hirzihim)
daripada tidurnya, memberitahu ia akan taulannya yakni anak muridnya dengan
barang yang berlaku baginya dan duduklah ia 25 hari sakit ia daripada demikian
dipukul itu. Kemudian maka melihat ia akan Nabi صلى الله عليه وآله
وسلم di dalam tidurnya
menyapu dengan tangannya yang mulia lagi berkat (صلى الله عليه وآله
وسلم) atasnya maka sembuh ia daripadanya. Maka
dipukul akan daku, maka taubat aku.
Kata Abu Hasan asy-Syadhuli رضي
الله عنه :
Sungguhnya mati ia (ibn Hirzihim) dan bekas cemati nyata pada tubuhnya
(yakni kesan pukulan masih kekal). – terjemahan Minhajul ‘Abidin oleh al-’Alim
al-‘Allamah asy-Syeikh Daud bin ‘Abdullah al-Fathoni رحمه
الله تعالى, halaman 3.
Oleh kerana itulah para Saadah Ba’Alawi
di Hadhramaut sangat memberi perhatian terhadap karangan Imam al-Ghazali رحمه الله تعالى terutamanya kitab Ihya ‘Ulumiddin. Antara yang sangat memberi
perhatian ke atas kitab Ihya ‘Ulumiddin ialah al-Habib ‘Abdullah al-Aydrus bin
Abu Bakar as-Sakran رحمه
الله تعالى. Oleh kerana
perhatiannya yang besar kepada besar kepada kitab-kitab karangan Imam
al-Ghazali رحمه الله تعالى terutamanya kitab Ihya` ‘Ulumiddin, maka sehingga kini kitab
tersebut dibaca dikubahnya pada setiap minggu.
Antara kata-kata sanjungan beliau terhadap kitab Ihya` ‘Ulumiddin sebagaimana dinaqalkan oleh Syeikh Abdusshomad al-Falimbani رحمه الله تعالى didalam kitabnya Sairus Salikin, dalam rubu` ke-3, antaranya:
Antara kata-kata sanjungan beliau terhadap kitab Ihya` ‘Ulumiddin sebagaimana dinaqalkan oleh Syeikh Abdusshomad al-Falimbani رحمه الله تعالى didalam kitabnya Sairus Salikin, dalam rubu` ke-3, antaranya:
أنا أشهد سر وعلانتة أن من طالع كتاب
إحياء علوم الدين فهو من المهتدين
Aku naik saksi pada bathin dan dhahir
bahwasanya barangsiapa memutholaah akan kitab Ihya ‘Ulumiddin itu maka iaitu
daripada orang yang mendapat petunjuk daripada Allah Ta’ala.
اشهدوا على أن من وقع على كتب الغزالي
رحمه الله تعالى فقد وقع على عين الشريعة والطريقة والحقيقة
Naik saksi oleh kamu atasku bahwasanya
barangsiapa jatuh atas mengaji dan mutholaah akan beberapa kitab Imam
al-Ghazali رحمه
الله تعالى yang tersebut dahulu itu maka sesungguhnya
telah jatuh ia atas kenyataan ilmu syariat dan ilmu thoriqat dan ilmu haqiqat.
من أراد طريق رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
وطريق العارفين بالله وطريق العلماء بالله أهل الظاهر والباطن فعليه بمطالعة كتب
الغرالي رحمه الله تعالى حصوصا إحياء علوم الدين، فهو البحر المحيط.
Katanya lagi: Barangsiapa berkehendak
mengetahui akan jalan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan akan jalan ulama` yang ‘arifinbillah dan akan ulama
billah, ahluz zahir dan ahlul bathin maka lazim atasnya dengan mutholaah akan beberapa
kitab Imam al-Ghazali رحمه
الله تعالى yang tersebut dahulu itu, yang tertentu
istimewa lagi kitab ihya ‘ulumiddin, yakni terlebih baik lagi kitab ihya
ulumiddin itu maka iaitu seperti laut yang meliputi ia akan ilmu syariat dan
ilmu haqiqat dan lainnya. –
kitab Sairus Salikin, Rubu` 3, halaman 172 - 174
Katanya lagi:
كتاب إحياء علوم الدين فيه جميع الأسرار، وكتاب
بداية الهداية فيه التقوى، وكتاب الأربعين في أصول الدين فيه الصراط المستقيم،
وكتاب منهاج العابدين فيه الطريق إلى الله، وكتاب الخلاصة في الفقه فيه النور.
Kitab Ihya` ‘Ulumiddin itu terhimpun di
dalamnya sekalian rahsia ilmu syariat dan ilmu thoriqat. Dan kitab Bidayatul
Hidayah itu terhimpun didalamnya segala ketaqwaan. Dan didalam kitab al-Arba’in
fi Usuliddin itu terhimpun didalamnya kenyataan jalan sebenar-benarnya. Dan
kitab Minhajul ‘Abidin itu terhimpun didalamnya jalan yang menyampaikan kepada
Allah Ta’ala. Dan kitab al-Khulasoh fil Fiqhi itu terhimpun didalamnya ilmu dan
amal yang menerangi akan hati. – kitab Sairus Salikin, Rubu` 3, halaman
172 - 174
Katanya lagi:
أجمع العلماء العارفين بالله على أنه لا شيئا أنفع
للقلب وأقرب إلى رضا الرب من متابعة حجة الإسلام الغزالي رحمه الله تعالى ومحبة
كتبه فإن كتب الغزالي رحمه الله تعالى لب الكتاب والسنة ولب المعقول والمنقول.
والله وكيل على ما أقول.
Telah berhimpun perkataan segala ulama
yang ‘arifin billah atas bahwasanya tiada sesuatu yang terlebih memberi manfaat
pada membaikkan hati dan tiada yang lebih hampir kepada redho Tuhan itu
daripada mengikut akan Hujjatul Islam al-Ghazali
رحمه الله تعالى dan kasih akan kitab-kitabnya. Maka
bahwasanya segala kitab Imam al-Ghazali رحمه الله تعالى itu
iaitu isi (lubb) al-Quran dan isi (lubb) hadits (as-Sunnah) Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dan isi segala ilmu ‘aqal (ma’qul) dan
isi segala ilmu naqal (manqul). Dan Allah Ta’ala itu wakil atas apa yang aku
kata itu. (والله
وكيل على ما أقول). –
kitab Sairus Salikin, Rubu` 3, halaman 172 - 174
Dan katanya lagi:
العمل بما في كتاب الإحياء هو الاسم
الأعظم
Mengamalkan dengan barang yang didalam
kitab Ihya’ ‘Ulumiddin iaitulah Ismul a’dzom. –
kitab Sairus Salikin, Rubu` 3, halaman 172 - 174
Al-Quthub
al-Imam ‘Abdurrahman as-Seggaf bin Muhammad Mauladdawilah bin ‘Ali bin ‘Alwi
al-Ghuyur bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali Ba’alawi
berkata:
من لا يطالع الاحياء ما فيه حياء
Barangsiapa yang tidak
mutholaah kitab ihya maka dia tidak memiliki sifat haya` (malu)
Selain
itu diriwayatkan bahwa al-Habib Syeikh Abu Bakar bin Salim bin ‘Abdullah bin
‘Abdurrahman bin ‘Abdullah bin ‘Abdurrahman as-Seggaf bin Muhammad Mauladdawilah
bin ‘ali bin ‘Alwi al-Ghuyur bin al-Faqih al-Muqaddam Muhammad bin ‘Ali
Ba’alawi mengkhatamkan kitab Ihya` ‘Ulumiddin sebanyak 40 kali.
Berkata Maulana al-'Arifbillah as-Sayyid ‘Abdullah Muhammad bin 'Ali Ba'Alawi al-Hadhrami : Ketahuilah
saudaraku, jika ada engkau berkehendak menuntut akan melepaskan bagi dirimu
daripada terpedaya dan daripada kejahatan maka lazimkan olehmu dengan menuntut
akan ilmu yang memberi manfaat di dalam dunia dan di dalam akhirat. Dan lazim
olehmu mengamalkan dengan dia maka bahwasanya iaitulah qutub (pusat kekuatan)
dan atasnya peredaran segala agama dan peredaran segala kebajikan. Dan
kebajikan itu sekeliannya di dalam menuntut akan ilmu yang memberi manfaat dan
mengamal akan dia. Dan ilmu yang bermanfaat itu iaitu tertaruh dan tersimpan di
dalam segala kitab al-Imam al-Ghazali رحمه الله تعالى yang tertentu yang tertentu ia, iaitu di dalam Bidayatul
Hidayah dan di dalam Ihya ‘Ulumiddin dan yang lain daripada keduanya itu
daripada segala kitab al-Imam
al-Ghazali
رحمه الله تعالى
yang tertentu itu. Maka lazimkan atas
dirimu dengan dia, maka bahwasanya di dalamnya itu sekelian kebajikan. Dan
barangsiapa tiada mendengar akan dia dan tiada muzakarah di dalamnya maka ia
terpedaya. Dan barangsiapa tiada gemar mengamalkan ilmu yang di dalamnya itu
maka alamat orang yang tiada kasih akan akhirat. Dan lazimkan olehmu atas
dirimu itu dengan menghafaz (muthalaah dan mengamalkan) atas kitab Bidayatul
Hidayah pada tiap-tiap hari. –
kitab Sairus Salikin, Rubu` 3, halaman 171
Kata
al-Habib Hussin Balfagih:
إعلم أن كتب
الغزالي رحمه الله تعالى تداوي من سموم الغفلة وتوقظ علماء الظاهر من سنة الغفلة
وتوسع العلم للعلماء الراسخين والأولياء المقربين الدالين على الله
Ketahuilah
olehmu, bahwasanya segala kitab al-Imam al-Ghazali رحمه الله تعالى itu mengubati akan seseorang yang
membaca akan dia itu daripada racun lalainya dan menjaga ulama yang dzahir
daripada tidur lalainya dan meluaskan ia ilmu bagi ulama yang tetap ilmunya itu
di dalam dadanya, dan meluaskan pula ia bagi ilmu auliya yang muqarrabin yang menunjukkan
mereka itu bagi jalan ma’rifah akan Allah Ta’ala. –
kitab Sairus Salikin, Rubu` 3
Syeikhuna
al-Habib Zein bin Ibrahim BinSumaith di dalam al-Manhaj as-Sawi Syarah Ushul
Thoriqah as-Saadah Aal Ba’Alawi menulis:
قال الحبيب علي بن
محمد الحبشي نفع الله به: بداية الهداية كتاب عظيم، جمع العلم الظاهر والباطن، وهي
بداية توصل إلى النهاية، وقد أوصلت كثيرا بالعمل بها من الناس إلى الاجتماع بالنبي
صلى الله عليه وآله وسلم يقظة، وكان سلفنا يتعاهدون على العمل بما في البداية
Ertinya:
Berkata al-Habib ‘Ali bin Muhammad al-Habsyi (pengarang Maulid Simtud Durar): Bidayatul
Hidayah merupakan sebuah kitab yang agung, yang menghimupnkan ilmu zahir dan
bathin, dan merupakan permulaan yang menyampaikan kepada penghujung. Dan ia
telah membawa ramai orang yang beramal dengan isikandungannya berhimpun dengan
Nabi صلى الله عليه وآله وسلم secara yaqazah
(yakni secara jaga bukannya mimpi). Dan adalah para salaf kami (yakni para
salaf Aal Ba’Alawi) bersepakat atas beramal apa yang terdapat di dalam kitab
Bidayah.
Demikianlah
hebatnya Imam al-Ghazali رحمه
الله تعالى dan karya-karyanya.
Bahkan ramai yang tahu, kenal dan mengakui kehebatan Imam al-Ghazali رحمه الله تعالى dan karya-karya
beliau. Namun suatu yang menjadi tandatanya, dimanakah terletak makam beliau???
Jarang sekali kita mendengar orang pergi menziarahi makam beliau atau melihat
foto-foto orang menziarahi makam beliau. Maka entri seterusnya akan menjawab
persoalan ini … ikuti seterusnya ….. (bersambung)
sekian dari abu zahrah al-qadahi
petang ahad, 14 jamadilakhir 1433H
taman seri gombak
sekian dari abu zahrah al-qadahi
petang ahad, 14 jamadilakhir 1433H
taman seri gombak
0 komen:
Catat Ulasan