Ahad, 27 November 2011

Dauroh di Bogor, 6 - 10 Muharram 1433


InsyaAllah pada tanggal 6 Muharram 1433H/2 Disember 2011 sehingga 10 Muharram/6 Disember 2011 akan berlangung dauroh di Ma’ahad az-Zein al-Makki iaitu Pondok Pesantren yang diasaskan oleh al-Fadhil Tuan Guru Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki حفظه الله. Dauroh ini kebiasaannya dihadiri oleh murid-murid Syeikh Nuruddin dari Malaysia, Sumatera, Kalimantan, sekitar Jakarta dan lain-lain wilayah di Indonesia. Menurut kabar yang al-fagir terima, delegasi dari Malaysia yang akan turut serta mencecah 40 orang lebih peserta. Alhamdulillah al-Fadhil Ustaz Muhadir dan al-fagir juga akan turut serta. Di bawah al-fagir kongsikan foto pemandangan  Ma'had az-Zein. Suasana yang tenang dan nyaman sekali. Suasana yang sesuai untuk para santri menimba ilmu.

Rumah Syeikh Nuruddin.

Laluan dari rumah Syeikh Nuruddin ke dewan sholat

Rumah tetamu atas kolam. Nyaman dok di rumah tetamu ni ... yang paling al-fagir suka :)
Rumah di tetamu di atas kolam - dari sisi

Asrama santri lelaki
Pejabat

Dewan sholat

Dewan Tafaqquh

Antara kitab yang akan dibacakan pada dauroh kali ini adalah:

Fatawa al-Imam an-Nawawi, iaitu kumpulan fatwa (363 fatwa) yang dikumpul oleh murid Imam Nawawi iaitu al-Imam al-‘Allamah al-Haafidz al-Fagiih ‘Alauddin ‘Ali ibn Ibrahim ibn al-‘Atthar ad-Dimasygi رضي الله عنهما. (654 – 724H);

Al-Khairaat al-Hisaan fi Managib al-Imam al-Adzam Abi Hanifah an-Nu’man karya al-Imam al-Fagiih Syihabuddin Ahmad bin Muhammad ibn Hajar al-Haitami al-Makki. Sebuah kitab biografi Imam Abu Hanifahرضي الله عنه. Di dalam kitab ini ada tersebut kisah di mana imam panutan kita di dalam figih, Imam asy-Syafie رضي الله عنه berkata: Sesungguhnya aku bertabarruk dengan Abu Hanifah dan aku menziarahi kubur beliau setiap hari. Apabila aku mempunyai suatu hajat keperluan, aku bershalat dua rakaat, kemudian pergi ke kubur Abu Hanifah dan berdoa kepada Allah di sisinya, maka dalam masa yang singkat sahaja hajat tersebut ditunaikan.” Dan di dalam kitab tersebut juga menceritakan bahwa ketika Imam asy-Syafie رضي الله عنه menunaikan sholat shubuh di masjid yang terletak makam Imam Abu Hanifah رضي الله عنه, beliau meninggalkan qunut. Maka tatkala ditanyai mengapa, beliau menjawab, beradab dengan tuan kubur ini (yakni Imam Abu Hanifah رضي الله عنه). Adabnya seorang ulama terhadap seorang ulama walaupun ianya sudah wafat. InsyaAllah banyak lagi kisah yang akan disebut oleh Syeikh Nuruddin ketika membaca kitab ini. Antaranya yang pernah disebut oleh Syeikh Nuruddin satu riwayat yang mengatakan bahwa Imam Abu Hanifah tidak pernah melunjurkan kakinya kearah rumah gurunya, Imam Hammad, walaupun jarak antara rumahnya dengan rumah Imam Hammad agak jauh kerana beradab dengan guru. InsyaAllah, akan al-fagir kongsi mutiara-mutiara ilmu yang akan dihidangkan oleh Syeikh Nuruddin kepada kami nanti.
Iqaamatul Hujjah ‘ala anna al-Iktsaar fi at-Ta’abbud Laisa bi Bid’ah karya al-Imam Abi al-Hasanaat Muhammad ‘Abdul Hayy al-Lakhnawi al-Hind (1264 – 1304). Kitab ini membicarakan tentang memperbanyakkan ‘ibadah itu bukannlah daripada bid’ah (dholalah). Pengarang membawa banyak contoh ‘amalan para shahabat, tabi’in dan tabi’ at-Tabi’in رضي الله عنهم yang mana apa yang mereka lakukan itu lebih banyak daripada apa yang dikerjakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. Pada mugaddimahnya, beliau (pengarang kitab) menyebut: Ketika aku mendengar ada seseorang berkata: “Bermujahadah dalam beribadah, seperti menghidupkan malam dengan shalat, mengkhatamkan al-Quran dalam satu raka’at sholat, melakukan shalat seribu rakaat dan sebagainya dari para ulama terdahulu adalah bid’ah, dan setiap yang bid’ah itu sesat”. Maka aku pun menjadi kebingungan, aku katakan kepada mereka: “Apakah engkau berpendapat bahawa mujahadahnya (berlebihannya ibadah) para shahabat, tabi’in dan para muhaddits itu adalah bid’ah yang sesat?” Orang yang berkata tadi menjawab: “Bahawasanya larangan tersebut ada dalam kitab-kitab yang shahih” Aku katakan: ‘Ini adalah perkataan orang yang pandangannya dan pemikirannya tidak luas, sedikit pengamatannya terhadap lafaz-lafaz hadits, maka ia pun tidak menyukainya. Apakah engkau tidak memahami, bahawasanya bid’ah atau perkara baru itu adalah yang tidak ada di zaman atau pada abad yang ke tiga dan tidak didapati pula baginya dasar dari pada dasar-dasar yang empat (al-Quran, as-Sunnah, Ijma’ dan qiyas) sama sekali! Akan tetapi perkara seperti ini (memperbanyak amal ibadah) telah didapati pada zaman yang penuh dengan keberkahan (zaman Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم  dan para shahabat رضي الله عنهم), dan ada dalil syariat yang menunjukkan kebolehannya bahkan itu dianjurkan kepada orang yang mampu melaksanakannya”.

Maka si penanya itu kembali berkata: “Ulama`-ulama` sekarang telah mengatakan dengan keras (lantang) bahawa perkara itu adalah bid’ah dan ini diterima oleh ulama yang lainnya” Aku jawab: “Jika memang seperti keadaannya maka sungguh telah terjadi kesamaran dengan hadits-hadits yang melarangnya, sedangkan orang yang tidak memiliki pandangan atau pengamatan yang jauh serta luas terhadap perkara-perkara tersebut untuk menghubungkannya kesemua dasar-dasar syariat, itu dimaafkan sahaja, bahkan boleh diberi pahala atau ganjaran. Banyak sekali para ulama ahli hadits dan fiqih mengatakan itu boleh, maka bagaimana mungkin perkataan mereka yang melarangnya itu boleh diterima?” Si penanya itu berfikir ekstrim dan membiarkan dirinya berada dalam keadaan kebingungan ......

Pada hari penutup yang jatuh pada 10 Muharram, insyaAllah Syeikh Nuruddin akan bacakan Musalsal Asyuro. InsyaAllah, mudah-mudahan al-Fagir dapat kongsikannya bersama pengunjung al-fanshuri apa yang dipelajari. Mohon doakan al-fagir dan semua peserta dauroh agar siddiq di dalam niat dan semoga kami memdapar redhaNYA.

catatan,
al-fagir ilaLlah abu zahrah al-qadahi
‘ashar, ahad, 1 muharram 1433H/27 disember 2011

0 komen:

Related Posts with Thumbnails