Khamis, 17 November 2011

Mengubat Hati .......

Tatkala hatiku dilanda gundah gulana, dirundung rasa yang entah apa-apa, aku menyelak lembaran-lembaran kisah para auliyaNYA untuk menghibur hati, untuk mendapat sedikit kekuatan ....... Maka benarlah seperti kata Sufyan bin ‘Uyainah berkata:
 
عِندَ ذِكْرِ الصَّالِحِينَ تَنزِلُ الرَّحْمَةُ
Ertinya: Tatkala menyebut orang-orang saleh, turun rahmat.

Maka tatkala turun rahmatNYA maka  kembali segar kembali hati yang lesu, terubat gundah-gulana yang melanda, terpancar satu kekuatan baru. Iya, benar! Benar sekali! Membaca kisah para auliyaNYA, menatap wajah mereka walaupun sekadar gambarnya sahaja sudah mengubat hati, apatah lagi kalau dapat bersuhbah dengan mereka. Maka disini aku kongsikan kisah salah seorang dari auliyaNYA. Semoga kalian dapat rasakan seperti apa yang aku rasa. Sesungguhnya aku rindu untuk kembali ke bumi Tarim ..... semoga dapat lagi aku kesana ... Ya Tarim wa Ahlaha! Ya Tarim wa Ahlaha! Ya Tarim wa Ahlaha!

Al-Habib 'Alawi bin 'Abdullah bin 'Aidarus BinSyihab bersama anak beliau al-Habib Muhammad. Ikuti kisah manaqib al-Habib 'Alawi bin 'Abdullah bin 'Aidarus disini.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails