Khamis, 17 November 2011

Faedah Membaca Kisah Ulama


Setelah mengirim satu entri berjudul Mengubat Hati …., satu email menerjah masuk ke dalam kotak email al-fagir, antara katanya ubati dengan membaca al-Quran dan zikir bukannya dengan membaca cerita wali-wali ….. demikianlah secara ringkasnya. Alhamdulillah, terimakasih diatas teguran dan ingatan.
Benar dan tepat sekali, membaca al-Qur’an dan berdhikruLlah adalah merupakan ubat hati. Dan ianya bukan terhad pada keduanya sahaja. Syeikh Abu Ishaq Ibrahim bin Ahmad Ismail Al-Khawwash (wafat 291H) berkata: “Ubat hati ada lima perkara: Membaca Al Quran dengan tadabbur (merenungkan isi dan maknanya), mengosongkan perut (yakni dengan berpuasa atau mengurangkan makan), bangun malam beribadat, tadharru’ di waktu sahur, dan berkumpul dengan orang-orang sholeh”
Selain itu tersebut di dalam kitab Risalah al-Mustarsyidin karya al-Muhasibi yang ditahqiq dan diberi komentar oleh Syeikh ‘Abdul Fattah Abu Ghuddad. Di dalam kata pendahuluan Syeikh ‘Abdul Fattah Abu Ghuddad di dalam cetakan ketiga, beliau ada menyentuh mengenai membaca riwayat orang sholeh juga boleh mengubat hati.
Al-faqir bawakan sedikit disini. Untuk lebih lanjut sila rujuk kitab berkenaan Antara yang beliau sebut adalah: Imam Junaid al-Baghdadi رضي الله عنه pula berkata: Hikayat (kisah orang-orang sholeh) itu adalah merupakan tentera dari tentera-tentera Allah Ta’ala dimana Allah menetapkan hati para auliyaNya dengan kisah-kisah tersebut. Maka ditanyai oleh orang kepada Imam Junaid: Apakah engkau mempunyai asas menyokong katamu itu? Maka beliau menjawab: Dalil atau penyokong bagi kenyataannya itu adalah firman Allah:
وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنۢبَآءِ ٱلرُّ‌سُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِۦ فُؤَادَكَ
Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu, kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. (Surah Hud:120).
Al-Imam Abu Hanifah رضي الله عنه berkata: Hikayat-hikayat mengenai para ulama dan kebaikan mereka, lebih aku sukai daripada banyaknya ilmu fekah, kerana hikayat-hikayat ini memuatkan adab-adab dan akhlak mereka. Dan dalil yang menyokongnya adalah firman Allah:
أُو۟لَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَى ٱللَّهُ ۖ فَبِهُدَىٰهُمُ ٱقْتَدِهْ
Ertinya:Mereka (Nabi-nabi) itulah, orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka turutlah olehmu (wahai Muhammad) akan petunjuk mereka (al-An’am: 90)
لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَ‌ةٌ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَـٰبِ
Ertinya: Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Yusuf: 111)
Muhammad bin Yunus berkata: Tiada melihat aku akan seuatu yang terlebih manfaat bagi hati daripada mengingati riwayat hidup orang-orang soleh.
Sufyan bin Uyainah رضي الله عنه mengatakan bahawa ketika menyebut orang-orang sholeh akan bercucuran rahmat.
Duduk bersama orang-orang sholeh atau mendengar percakapan (nasihat) mereka atau mendengar hadits dari mereka atau membaca manaqib dan keutamaan mereka adalah daripada perkara yang membuat hati tenang dengannya, dada menjadi lapang dan membaikkan akhlaq dan ‘amalan.
Berkata al-Hafidz al-Qurasyi رحمه الله تعالى pada pembukaan kitab beliau al-Jawahir al-Mudhiyyah, beliau berkata: Segolongan daripada salaf dalam mentafsirkan firman Allah Ta’ala yang bermaksud: Ketahuilah dengan dhikrullah itu, tenang tenteramlah hati-hati manusia”. Ianya adalah  menyebut para shahabat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم yang telah hasil bagi mereka kemuliaan seperti ini, kerana: mereka pernah melihat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم , ilmu yang mereka raih dan mereka telah mengikuti Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dengan sebaik-baiknya. Para tabi’in juga  memiliki kemuliaan yang sedemikian, maka dengan menyebut mereka tenteramlah dengannya hati-hati. Dan demikian juga orang-orang yang sesudah mereka yang mengikuti mereka sebaik-baiknya sehingga hari kiamat. (tamat petikan tulisan Syeikh ‘Abdul Fattah Abu Ghuddah)
Di dalam kitab Jala adh-Dholaam ‘ala ‘Aqidatil Awwam pula disebutkan: Ketahuilah! Sayogia bagi setiap muslim yang menuntut kelebihan dan kebaikan (dari Allah Ta’ala) bahwa dia mencari barakah, nafahat, makbulnya doa dan turunnya curahan rahmat pada auliya’ di dalam majlis perhimpunan mereka, samada ketika mereka masih hidup atau telah meninggal dunia, ketika berada disisi kubur mereka atau ketika berziarah atau ketika menyebut keutamaan mereka dan membaca manaqib mereka.
Dan di dalam di dalam kitab Ainul Adab was Siyasah, halaman 158, disebutkan: Sayyiduna Umar bin al-Khattab رضي الله عنه berkata: “Hendaklah kalian mendengar cerita-cerita tentang orang-orang yang memiliki keutamaan, kerana hal itu termasuk dari kemuliaan dan padanya terdapat kedudukan dan kenikmatan bagi jiwa”.
Di dalam kitab tersebut juga, menyebut: Ali bin ‘Abdurrahman bin Hudzail berkata: “Ketahuilah, bahawa membaca kisah-kisah dan sejarah-sejarah tentang orang yang memiliki keutamaan akan memberikan kerehatan (kesenangan) dalam jiwa seseorang. Kisah-kisah tersebut akan melegakan hati serta mengisi kehampaan. Membentuk watak yang penuh semangat dilandasi kebaikan, serta menghilangkan rasa malas.
Kata al-Habib ‘Ali bin Muhammad bin Hussin al-Habsyi رضي الله عنه (pengarang kitab Maulid Simtud Durar): Jika riwayat hidup kaum ‘arifin dibacakan kepada orang yang beriman, maka keimanannya kepada Allah akan semakin kukuh. Sebab, kehidupan mereka merupakan cermin daripada Kitabullah yang didalamnya terkandung ilmu orang-orang terdahulu dan yang datang kemudian atau gambaran dari hadits-hadits Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم atau dari pengetahuan yang dia terima langsung dari Nabi صلى الله عليه وآله وسلم tanpa perantara.
Al-'Arifbillah al-Quthb al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas رضي الله عنه  sewaktu beliau berada di kota Tarim pada suatu majlis yang dihadiri oleh banyak orang dari golongan Saadah Bani Alawi dan lainnya. Setelah selesai pembacaan kitab dan qasidah daripada kalam salaf (para leluhur ahlulbait terdahulu), beliau رضي الله عنه  berkata: Apabila seseorang merasakan hatinya susah atau anggota badannya terasa malas untuk melakukan amal kebajikan, maka lihatlah atau bacalah kalam (ucapan) para salaf, agar hilang perasaan susah dan rasa malas yang ada pada dirinya. Janganlah seseorang memaksakan diri untuk melakukan hal-hal yang tidak mampu untuk dilakukan. Bertakwalah kepada Allah semampumu. Bersyukurlah kepada Allah jika engkau diberi taufiq untuk dapat melakukan amal-amal shaleh.
Bukanlah tujuan entri ini untuk mengatakan bahwa al-fagir benar, tapi sekadar berkongsi apa yang al-fagir tahu dan telah merasainya. Mungkin penawar ini serasi dengan al-fagir sahaja tidak dengan orang lain kerna lain orang lain citarasanya. Dan dalam masa yang sama tidak pula menafikan penawar-penawar lainnya …. Wallahu a’lam. Mohon maaf diatas segala kekurangan.

Sekian, dari
al-fagir ilaLlah abu zahrah
‘asar, taman seri gombak
21 dhulhijjah 1432/17 november 2011

Jom dengar lagu Tombo Ati yang dialunkan oleh Opick. Lirik lagu ini digubah oleh Sunan Bonang dan ada yang kata Sunan Kalijago iaitu salah seorang wali songo.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails