Jumaat, 24 April 2009

Rauhah Imam al-Haddad - Kewajipan Mengislahkan Hati

وجوب إصلاح القلوب
واصرف عنايتك إلى أمر القلب والباطن، فقد قال عليه الصلاة والسلام: " إن الله لا ينظر إلى صوركم و أعمالكم و إنما ينظر إلى قلوبكم و نياتكم " (حديث صحيح . رواه أحمد، ومسلم، وابن ماجه، وغيرهم عن أبى هريرة رضي الله عنه).وفي الحديث : " ألا إن في الجسد مضغة، إذا صلحت صلح سائر الجسد، وإذا فسدت فسد سائر الجسد، ألا وهي القلب " ( متفق عليه)
فوجب الاهتمام به وصرف العناية إلى إصلاحه وتقويمه، وهو– أعنى القلب – سريع التقلب كثير الاضطراب، حتى قال عليه الصلاة والسلام فيه: ” إنه أسرع تقلبا من القدر إذا استجمعت غليانها "
وكان عليه السلام كثيرا ما يدعو : " يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك " (رواه أحمد ، والترمذي ، والحاكم ، والطبراني ، وغيرهم)
ويقول: ” إن القلوب بين أصبعين من أصابع الرحمن ، إن شاء أقامها وإن شاء أزاغها" (حديث صحيح رواه الترمذي، وابن ماجه، والطبري، وغيرهم)
فاحرص كل الحرص – رحمك الله – على أن تأتى ربك بالقلب السليم، من الشرك والنفاق، والبدعة ومنكرات الأخلاق، مثل الكبر والرياء، و الحسد، والغش للمسلمين، وأشباه ذلك .

Kewajipan Mengislahkan (Memperbaiki) Hati

Hendaklah engkau menumpahkan perhatian pada hati dan batinmu. Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم telah bersabda : “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa dan perawakan kalian, tetapi Dia melihat kepada hati dan niat kalian.”(Hadits riwayat: Imam Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah dan selain mereka daripada Sayyidina abu Hurairah رضي الله عنه)

Dalam sebuah hadist Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم bersabda: “Ketahuilah, bahawa dalam jasad (tubuh) itu ada segumpal daging. Jika ia baik maka baik pula seluruh jasad itu, dan seandainya ia rosak maka rosak pula seluruh jasad itu. Ketauhilah, bahawa segumpal daging itu adalah hati.” (Hadits riwayat: al-Bukhari dan Muslim).

Kerana itu engkau wajib memperhatikan hati, serta tumpukanlah segala perhatian untuk memperbaiki dan meluruskannya sebab hati itu cepat berbolak-balik dan selalu berubah-ubah sebagaimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم berikut: “Sesungguhnya hati itu lebih cepat bolak-baliknya dari air yang sedang mendidih di dalam periuk.”

Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم sering berdoa :

يَامُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ ثَبِّتْ قَلْبِيْ عَلى دِيْنِكَ

Maksudnya: “Wahai Dzat yang membolak-balikan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.”(Hadits riwayat: Imam Ahmad, at-Tirmidzi dan lainnya)

Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم bersabda: “Sesungguhnya hati-hati manusia berada di antara dua jari dari jari-jari ar-Rahman, jika Dia menghendaki, Dia tetapkannya, dan jika Dia menghendaki, Dia belokkannya” (Hadits riwayat: at-Tirmidzi dan lainnya ) [maksud hadits “إن القلوب بين أصبعين من أصابع الرحمن” – menurut ulama khalaf adalah: Antara dua shifat dari shifat-shifatnya. Dan kedua shifat itu adalah Qudrat dan Iradat. Sila rujuk Hasyiah Imam al-Baijuri ‘ala Jauharah at-Tauhid. – tambahan dari abuzahrah]

Hendaklah engkau berhati-hati dengan penuh kesungguhan, semoga Allah merahmati-mu, agar kelak engkau menemui Allah Ta’ala dalam keadaan hati yang bersih dari syirik dan nifaq, suci dari bid’ah dan akhlak yang keji, seperti menyombongkan diri dan riya’ hasad dan tipudaya terhadap kaum muslimin, dan seumpamanya. - Nukilan daripada Mukhtasor an-Nashoih ad-Diniyah wal Washooya al-Imaniyah, karangan al-Imam al-Habib Abdullah bin ‘Alawi bin Muhammad al-Haddad رضي الله عنه yang diringkaskan oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjri al-Makki. Halaman 25]



0 komen:

Related Posts with Thumbnails