Rabu, 29 Oktober 2008

Majlis Haul

Alhamdulillah, hari ni badan dah ok. Deman pun dah kebah, sakit-sakit sendi dah berkurang, batuk pun dah reda. Alhamdulillah. Alhamdulillah …. Allahu Allah …umuq koi dok bertambah lagu tu lah …

Hari ni nak sentuh sikit tentang majlis haul ….. posting lain tangguh dulu. Bukan apa … ada suara-suara sumbang golongan ‘keribang rebus’ [pinjam kata-kata sidi abumuhd shohib Bahrus Shofa] yang dok komen tentang majlis haul. Maka inginku katakan disini bahwa, disisi ulama panutan kami, majlis haul tu ada sandarannya. Kalau golongan ‘keribang rebus’ tak mau terima dalilnya, itu terpulanglah. Kami ngak apa-apa! Cuma kata orang dulu-dulu, kalau tak mampu jadi garam untuk memasinkan ikan, jangan pulak jadi lalat-langau yang membuat ikan busuk berulat.

Makam Para Syuhada` Uhud

Antara sandaran panutan kami, sebagaimana hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi yang menyatakan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم pernah melakukannya. Kemudian diikuti oleh para shahabat yang utama seperti Sayyiduna Abu Bakar, Sayyiduna Umar dan Sayyiduna Utsman رضي الله عنهم.

Disebut didalam kitabnya Dala-ilun Nubuwwah oleh Imam al-Baihaqi dalam bab - mengenai firman Allah yang surah Aali ‘Imran: 169 dan juga mengenai kelebihan syuhada` Uhud dan ziarah kuburan mereka. - Daripada al-Waaqidi, beliau berkata:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يزورهم في كل حول وإذا تفوه الشعب رفع صوته فيقول : سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار - الرعد: 23 - ثم أبو بكر كل حول يفعل مثل ذلك ثم عمر بن الخطاب ثم عثمان، وكانت فاطمة بيت رسول الله صلى الله عليه وسلم تأتيهم فتكون عندهم وتدعو وكان سعد بن أبي وقاص يسلم عليهم ثم يقبل على أصحابه فيقول: ألا تسلمون على قوم يردون عليكم السلام......

Adalah Nabi صلى الله عليه وآله وسلم menziarahi makam/kuburan mereka (para syuhada di bukit Uhud) setiap tahun. Dan apabila sampainya di sana baginda mengucapkan salam dengan mengangkatkan (mengeraskan) suara baginda: “سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار” –Surah ar-Ra’d: 24– artinya: Keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.

Sayyiduna Abu Bakar رضي الله عنه juga melakukan hal yang sedemikian setiap tahun, kemudian Sayyiduna Umar ibn al-Khattab رضي الله عنه , lalu Sayyiduna Utsman رضي الله عنه. Sayyidah Fatimah رضي الله عنها juga pernah berziarah ke bukit Uhud dan berdoa. Sayyiduna Saad bin Abi Waqqash ضي الله عنه mengucapkan salam kepada para syuhada tersebut kemudian ia menghadap kepada para sahabatnya lalu berkata, ”Mengapa kalian tidak mengucapkan salam kepada orang-orang yang akan menjawab salam kalian?”

Makam Sayyidina Hamzah bin Abdul Mutthalib yang syahid didalam Peperangan Uhud


Hadits yang seumpama atau semakna dengan hadits diatas juga ada disebut oleh Imam al-Baihaqi didalam Syu’bul Iman, Imam Ibn Jarir ath-Thabari di dalam Jami` al-Bayan, as-Sayuthi dalam al-Durr Mantsur dan Syarhus Shudur dan al-Qurthubi didalam al-Jaami` al-Ahkam al-Qur’an.

Tersebut didalam al-Mustadrak oleh al-Hakim, bahwa Sayyidah Fathimah رضي الله عنها menziarahi pusaranya Sayyiduna Hamzah pada setiap hari Jum’at.

Inilah, antara yang menjadi sandaran bagi pelaksanaan peringatan haul atau acara tahunan untuk mendoakan dan mengenang para ulama dan sesepuh kita.

Jom pakat pi Majlis Haul Imam Abdullah al-Haddad di Masjid al-Falah USJ 9 pada 31 Oktober, Masjid Baitul Aman, Jalan Ampang, KL pada 1 November dan Masjid al-Bukhary, Jalan Hang Tuah, KL pada 2 November. … Mudah-mudahan kita beroleh keberkatan dari majlis tersebut.

~ sekian dari abu zahrah ~

0 komen:

Related Posts with Thumbnails