... SELAMAT DATANG KE LAMAN AL-FANSHURI ...Para pengunjung dibenarkan menyalin semula atau cut & paste (secara manual) artikel-artikel yang terdapat di blog ini tetapi bukan atas tujuan komersial dan sila nyatakan link laman ini untuk pertanggungjawaban artikel yang ditulis dan sebagai amanah ilmiyah. Terimakasih
Sewaktu ambo bermukim di bumi Tarim, dua orang ulama yang ambo kenali telah kembali kerahmatuLlah. Pertamanya, al-Habib Muhammad Najib bin Thoha as-Seggaf (meninggal dunia pada 21 Julai 2010) dan kedua adalah Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamad Milatu ( meninggal pada 12 Ogos 2010) رحمهما الله
Sewaktu menerima sms yang menkhabarkan pemergian al-Habib Muhammad Najib bin Thoha as-Seggaf, ambo seakan-akan tidak percaya khabar sedih tersebut. Ambo sememang telah merancang untuk menziarahi beliau ujung tahun ini. Allahu Allah … ternyata beliau telah pergi dahulu.
Beliau dikhabarkan meninggal dunia pada hari Rabu, tanggal 21 Julai 2010 dan dimakamkan keesokkan harinya. Di Tarem, sholat jenazah (ghaib) ke atas beliau dilaksanakan setelah sholat Jum’at di Masjid Raudhah dengan diimamkan oleh Guru Mulia al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz.
Al-Habib Muhammad Najib bin Thoha as-Seggaf sering menziarahi Malaysia terutamanya ke Yayasan al-Jenderami. Boleh kata setiap kali diadakan majlis-majlis besar di Yayasan al-Jenderami, beliau akan hadir. Dan ambo, secara peribadi sangat suka mendengar ceramah yang beliau sampaikan. Beliau berceramah seumpama seorang ayah memberi nasihat kepada anaknya atau seperti seorang guru memberi didikan kepada muridnya. Boleh dengarkan ceramah beliau disini
Al-Habib Muhammad Najib bin Thoha as-Seggaf adalah merupakan Ketua Yayasan Jami’ as-Seggaf. Dan beliau juga adalah merupakan adik ipar kepada Habib Anis bin Alwi bin Ali bin Muhammad bin Husain al-Habsyi رحمه الله.
Manakala khabar meninggalnya Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamad Milatu ambo dapat setelah pulang dari Tarem, melalui blognya al-Fadhil Ustaz Abu Muhammad. Ambo mengenali Ustaz Ahmad Sonhadji Mohamad Milatu melalui tulisannya yang terkenal iaitu kitab Abrul Atsir atau Tafsir al-Qur’an di Radio. Kitab ini adalah merupakan kitab tafsir 30 juzuk al-Quran. Alhamdulilah, ambo memiliki kesemuanya. Ambo beli pada tahun 1989/1990 dulu. Diterbitkan oleh Pustaka al-Mizan, KL. Dulu ambo beli kitab ini sebiji-sebiji dan sempat juga belajar sedikit sebanyak di Masjid Kg. Baru, KL. Sekarang ni rasanya kalau nak beli kena beli satu set. Kitab tafsir yang mudah dan menarik untuk dipelajari dan dibaca. Untuk mengenali beliau lebih lanjut, sila kesini.
Semoga Allah Ta’ala mengampuni, merahmati, memaafkan semua kesalahan, melipatgandakan kebaikan, menempatkan ruh kedua ulama ini di Syurga Firdaus yang tertinggi bersama para Nabi, Siddiqin, Syuhada’ dan Sholihin dan semoga Allah memberi ganti yang baik bagi kita dan kaum muslimin. Ameen….. al-Faatihah
أَحِبُّوا اللَّهَ لِمَا يَغْدُوكُمْ مِنْ نِعَمِهِ، وَأَحِبُّونِي لِحُبِّ اللَّهِ، وَأَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي
Ertinya: “Cintailah Allah dengan apa yang telah Dia berikan kepada kalian daripada nikmatNya, cintailah aku kerana cinta kepada Allah dan cintailah ahlibaitku kerana cinta kepadaku”
Abuya Maliki رضي الله عنه Akan Senantiasa Dikenang
-
أَحِبُّوا اللَّهَ لِمَا يَغْدُوكُمْ مِنْ نِعَمِهِ، وَأَحِبُّونِي لِحُبِّ
اللَّهِ، وَأَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِي لِحُبِّي “Cintailah Allah dengan apa
yang tel...
Syarh al Sowi 'Ala Jauharah al Tauhid 19
-
Kitab Syarh al Sowi 'Ala Jauharah al Tauhid
Pengajian 19 : vol 1 - 2 [image: Photobucket]
[image: masyaikh]
Syeikhuna Syeikh Dr Jamal Faruq al Daqqaq...
Wasiat Abuya Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki al-Hasani رضي الله عنه
Diantara wasiat beliau رضي الله عنه:
aku mewasiatkan orang yang telah aku ijazahkan dan diriku supaya senantiasa bertaqwa kepada Allah, membetulkan niat menuntut ilmu dengan ikhlas dan jujur kerana menuntut keredhaan Allah semata-mata
aku mewasiatkan juga supaya bersungguh-sungguh menuntut ilmu
aku mewasiatkan supaya menjadi al-Quran sebagai witid ,bertafakkur tentang kandungan ayat-ayatnya sesempurna yang mungkin dan mendalami mutiara-mutiara maknanya untuk mengeluarkan daripada perbendaharaan dan permatanya sesuatu yang melapangkan dada mu, menambahkan lagi keyaqinan dan agammu, menghadirkan kebesaran pemiliknya (Allah)
aku juga mewasiatkan supaya menjadikan bacaan kitab-kitab shufi sebagai wirid. Maka perkemaskan renangan kamu didalamnya.jadikan ia sebagai shahabat dan teman mesra pada waktu pagi dan petang dan pegangan kamu pada semua keadaan. Taklifkan diri kamu untuk beramal dengan isi kandungnya dan meninggalkan perkara-perkara yang ditegahnya.
aku juga mewasiatkan kepada kamu supaya berakhlaq baik terhadap semua manusia ….. jadilah kamu manusia yang paling lemah lembut dan bersopan santun, memaafkan orang yang menzalimi kamu, memberi kepada orang yang memutuskan hubungan dengan kamu dan membalas orang yang melakukan kejahatan terhadap kamu dengan kebaikan. Maafkan kesalahannya terhadap kamu sekalipin kesalahannya itu besar. Kasihilah orang-orang faqir dan lemah, duduklah bersama orang-orang miskin dan hadiri semua majlis mereka tanpa merasakan bahwa kamu mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada mereka, tetapi rasakanlah bahwa kamu merupakan orang yang paling hina dikalangan mereka.
aku juga mewasiatkan kamu dengan sifat wara’ kerana ia merupakan asas agama ini dan pegangan orang-orang yang matlamatnya untuk mennuntut redha Allah
aku juga mewasiatkan supaya bersangka baik terhadap Allah dan sekalian kamum Muslimin kerana sifat tersebut mengandungi segala keuntungan
aku juga mewasiatkan supaya bersungguh-sungguh menyebarkan ilmu dan mengajar manusia …
Beliau رضي الله عنه mengakhiri wasiatnya dengan wasiat yang dikhabarkan oleh ayahanda beliau, al-Habib as-Sayyid ‘Alawi ibn Sayyid ‘Abbas al-Maliki daripada al-Habib ‘Alawi ibn Thohir al-Haddad, sebagaimana wasiat beliau kepada ayahandanya:
Hendaklah orang yang diijazahkan menjadikan sebuah kitab tertentu sebagai rujukan dan peringatan terutama apabila sibuk berdakwah kepada Allah. Perkara pertama yang perlu dilazimi oleh orang yang ingin berdakwah selepas memahami hukum-hakam syariat ialah mengetahui segala janji baikNya bagi orang yang melakukan ketaatan dan janji burukNya bagi orang yang melakukan ma’siat yang terkandung di dalam al-Quran dan Hadits.
Maka kepadanya hati-hati sentiasa berasa rindu dan didalamnya terdapat cahaya iman. Untuk mengetahui semua perkara tersebut, memadailah dengan membaca kitab an-Nasho`ih ad- Diniyah wal Washoya al-Imaniyah (karangan al-Imam al-Habib Abdullah al-Hadddd). Sekalipun ia ringkas tetapi telah mengumpulkan perkara-perkara yang tidak dapat tهdak diperlukan oleh semua orang Islam. Sekiranya hendak mengetahui thariqat yang khusus dan adab yang telah disyariatkan, hendaklah melazimkan membaca kitab ad-Dakwah at-Tammah wat Tazkirah al-‘Ammah (karangan al-Imam al-Habib Abdullah al-Hadddd). Jangan membaca tujuan untuk mengambil berkat sebagaimana mereka katakan, tetapi berazam membacanya untuk mendapatkan kefahaman dan memberi kefahaman kepada orang lain. Maka keberkatan yang sebenar ialah apabila disertakan dengan amal. ……….. ……… berwaspadalah daripada menjadikan suatu kebiasaan hanya mengulang-ulang membaca permasalahan fiqih, siang dan malam, semasa tua dan muda tanpa membaca kitab agama yang lain seperti ilmu tafsir, hadits dan tasawuf. Dengan membataskan bacaan hanya kepada kitab-kitab fiqih adalah suatu kelemahan, kejumudan dan menjauhkan diri daripada akhlaq yang baik serta mewariskan kekerasan hati. Demikianlah telah diperkatakan oleh syaikh-syaikh kami dan lain-lainnya ……… …. Kemudian beliau berkata: Apabila zaman telah menjadi zaman bid’ah, fitnah, kesamaran, maka hendaklah penuntut-penuntut ilmu mempersiapkan dirinya untuk menjadi salah seorang daripada orang-orang yang mempertahankan agama Allah dan menegakkan hujjahNya di tas muka bumi. Seseorang itu tidak akan mampu menjadi seperti itu, jika tidak mengambil setiap ilmu dengan secukupnya. Sesiapa yang memohon pertolongan Allah, maka Allah akan membantunya …….
Kata-kata Hikmah Guru Mulia al-Habib Umar حفظه الله
Beliau حفظه الله تعالى berkata tentang dakwah: “Yang wajib bagi kita iaitu harus menjadi da’ie dan tidak harus menjadi qadhi atau mufti. (Katakanlah Wahai Muhammad صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم inilah jalanku, aku mengajak kepada Allah dengan hujjah yang jelas aku dan pengikutku), apakah kita mengikuti Baginda atau tidak? Arti dakwah adalah memindahkan manusia dari kejelekan menuju kebaikan, dari kelalaian menuju ingat kepada Allah, dan dari keberpalingan kembali menuju kepada Allah, dan dari sifat yang buruk menuju sifat yang baik.
إذَا صَحَّ الْخُرُوْج حَصَلَ بِهِ الْعُرُوْج
Bila benar keluarnya seseorang (di dalam berdakwah), maka ia akan naik ke darjat yang tinggi.
Barangsiapa yang tidak mahu duduk dengan orang beruntung, bagaimana mungkin ia akanberuntung dan barangsiapa yang duduk dengan orang beruntung bagaimana mungkin ia tidak akan beruntung.
Menyatunya seorang murid dengan gurunya merupakan permulaan di dalam menyatunya dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم.Sedangkan menyatunya dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم merupakan permulaan untuk fana pada Allah
Sesungguhnya di dalam sujud terdapat hakikat yang apabila cahayanya turun pada hati seorang hamba, maka hati tersebut akan sujud selama-lamanya dan tidak akan mengangkat dari sujudnya.
Keluarkanlah rasa takut pada makhluk dari hatimu maka engkau akan tenang dengan rasa takut pada Kholiq (pencipta) dan keluarkanlah berharap pada makhlukdari hatimu maka engkau akan merasakan kenikmatan dengan berharap pada Kholiq.
Alangkah anehnya bumi, semuanya adalah pelajaran. Kukira tidak ada sejengkal tanah di muka bumi kecuali di situ ada ibrah (pelajaran) bagi orang yang berakal apabila mahu mempelajarinya.
Tanpa menahan hawa nafsu maka manusia tidak akan sampai pada Tuhannya sama sekali dan kedekatan manusia terhadap Allah menurut kadar pembersihan jiwanya.
إذَا انْفَتَحَتِ الْقُلُوْبُ حَصَلَ الْمَطْلُوْبَ
Jikalau sebuah hati telah terbuka, maka akan mendapatkan apa yang diinginkan.
0 komen:
Catat Ulasan