Ahad, 22 November 2009

Kanz al-Minan ‘ala Hikam Abu Madyan - Siri 15

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Abi Madyan oleh al-Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni yang diberi nama Kanzul Minan

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyayikh tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.


(‘Alamat yang kedua), menilik ia akan ahwalnya tujuh puluh dakwa. (Kata Syaikh) ‘Abdul Qadir al-Jilani رضي الله عنه: Saudaraku, tiada aku sampai kepada Allah dengan berdiri malam dan tiada [dengan] puasa pada siang hari dan tiada [dengan] mengajar ilmu, dan disampaikan daku kepada Allah dengan karamNya [kemurahanNya] dan tawadhu dan sejahtera hati. Telah mengisyaratkan dengan kata aku sampai dengan karamNya itu ‘ibarat daripada difana’kan yang salik itu daripada dunia dan dengan tawadhu’, fana`daripada dirinya dan dengan selamat dadanya [hatinya] yakni sejahtera itu, sempurnalah mengajarkan dirinya dan disucikan dia dan ketiadaan syuhud akan ahwal kamal dan ditohmahkan dirinya pagi-pagi dan petang-petang seperti kata Khawajah an-Naqsyabandi [1]: Jikalau sampailah daripada suluk orang yang salik itu kepada yang terlebih tinggi martabat, jangan dilihat akan dirinya melainkan sekurang-kurang ia daripada nafsu fir’aun dengan seratus kali.

Maka jikalau tiada ditilik demikian itu tiadalah daripada [per]jalanannya dapat bahgiannya kerana adalah sebab demikian itu takut jatuh dalam ‘ujub yang membinasakan dia.

(Kata Ibn ‘Atho`) di dalam munajat [2]: Hai Tuhanku! Orang yang adalah kebajikannya kejahatan, maka betapa tiada ada kejahatannya itu kejahatan. Dan barangsiapa adalah haqaiqnya itu adalah dakwa jua, maka betapa dakwanya tiada dakwa


(‘Alamat yang ketiga) …………. bersambung di siri akan datang insyaAllah



[Transliterasi ini adalah berdasarkan kepada kitab Kanzul Minan ‘ala Hikam Abi Madyan; Terbitan Khazanah Fathaniyah, 1416H – 1996M. Untuk pengetahuan pengunjung al-Fanshuri, kitab ini diajar oleh Tuan Guru Haji Abdul ‘Aziz al-Fathani di Dewan Syaikh Daud bin ‘Abdullah al-Fathani, Taman Melewar, Gombak. Walaubagaimanapun jadual pengajiannya tidak tetap. InsyaAllah akan di’update’kan sekiranya telah ditetapkan jadualnya. InsyaAllah]

والله تعالى أعلى و أعلم

Notakaki:

[1] Beliau adalah Maulana Syaikh ‘Abdul Khaliq al-Ghujdawani. Beliau menerima thariqah Naqsyabadi daripada Syaikh Yusuf al-Hamdani. Maksud kata-kata beliau diatas, jikalau mencapai seorang salik didalam perjalanan kerohaniannya ke martabat yang tinggi, maka janganlah memandang kepada dirinya yakni merasa ujub, tetapi hendaklah merasa hina diri iaitu 100 kali lebih hina dari fir’aun.

[2] Beliau adalah Syaikh Ibn ‘Athoillah as-Sakandari. Beliau berkata di dalam munajatnya:

إلهي! من كانت محاسنه مساوي، كيف لا تكون مساويه مساوي؟ ومن كانت حقائقه دعاوى، فكيف لا تكون دعاويه دعاوى

Tuhanku! Orang yang kebaikannya, sebenarnya adalah kejahatan (kerana disertai dengan merasa dirinya yang berbuat, juga disertai dengan penyakit bathin seperti ujub, riya, sum’ah dan sebagainya), maka bagaimana pula tidak kejahatannya itu sememangnya adalah kejahatan. Dan orang yang hakikat sebenarnya adalah dakwaan (kerana apa yang didakwa itu tiada padanya), maka bagaimanakah pula tidak dakwaannya itu sememangnya adalah dakwaan.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails