Transliterasi Kitab Syarah Hikam Abi Madyan oleh al-'Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni yang diberi nama Kanzul Minan 'ala Hikam Abi Madyan
(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar dari saudara-saudari sekalian sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada tuanguru, ustaz atau mereka yang berkeahlian dalam mengajar kitab kanzul minan ini, seandainya anda tidak memahaminya atau terkeliru. Janganlah diandaikan dengan kefahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan maksud penulis kitab. Adapun Hikam Abu Madyan dan syarah Tok Syaikh Daud ini juga memerlukan pengupasan dan penjelasan yang halus lagi untuk memahaminya. Sekian.)
لاَيَصِحُّ سَمَاعُ هَذَا العِلمِ إِلاَّ لِمَنْ حَصَلَتْ لَهُ أَرْبَعَةٌ ، الزُّهْدُ وَالعِلْمُ وَالتَّوَكَلُ وَاليَقِيْنُ
Tiada patut mendengar bagi ilmu ini melainkan bagi orang yang hasil baginya, yakni ada empat (4) shifat. Pertamanya zuhud dan keduanya ilmu, dan ketiga tawakal dan keempat yaqin.…. sambung dari siri yang lalu.
(Yang keempatnya) yaqin iaitu i’tiqad yang putus dengan barang yang mengkhabarkan dia Allah dan RasulNya dengan dia itu sebenarnya, tiada syak padanya atas jalan putus sekira-kira ghaliblah atas hatinya. Dan jadilah segala yang ghaib itu seperti dilihatnya. Maka diketahui dengan perasanya bahwasanya Allah Ta’ala tiada menjadikan jin dan manusia melainkan kerana ibadat akan Dia. Maka tiada dijadikanNya akan segala pancainderanya melainkan kerana suruh mengerjakan taat dengan dia dan tiada dijadikan hati melainkan kerana tempat zikir akan dia dan jangan ia bimbangkan dengan yang lainnya.
Maka barangsiapa hasillah baginya yaqin yang dzauqi atas jalan ini tiada memalingkan lidahnya melainkan didalam dzikir akan Dia. Dan tiada memalingkan telinganya melainkan mendengar kalamNya dan kalam rasulNya dan kalam auliya`Nya. Dan tiap-tiap sesuatu itu menyampaikan dia kepada Tuhannya. Dan tiada dipaling matanya melainkan pada barang yang memberi manfaat dan menunjuk akan dia kepada jalan Allah. Dan demikianlah dikirakan dirinya pada segala ni’mat dengan dia oleh Maulanya hingga tercapailah akan maqam orang yang Syakirin iaitu orang yang memalingkan sekelian ni’mat yang diberi Allah dengan dia atasnya kepada barang yang dijadikan kerananya.
Maka adalah tatkala itu tercapailah ia akan bertambah pemberian seperti firman Allah Ta’ala:
لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ
[Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu. – Surah Ibrahim:7] – tambahan dari abuzahrah -
Bermula maqam yaqin itu iaitu diketahuinya bahwasanya Allah Ta’ala melihat atasnya pada tiap-tiap waktu dan ketika seperti kata syaikh رضي الله عنه: ….. bersambung ......
[Transliterasi ini adalah berdasarkan kepada kitab Kanzul Minan ‘ala Hikam Abi Madyan; Terbitan Khazanah Fathaniyah, 1416H – 1996M]
والله تعالى أعلى و أعلم
ْ
0 komen:
Catat Ulasan