Selasa, 8 September 2009

Kemuncak Ramadhan

Sepertiga akhir Ramadhan adalah merupakan kemuncak kepada bulan Ramadhan. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Sayyidatina ‘Aisyah رضي الله عنها, apabila masuk 10 terakhir Ramadhan, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم akan mengetatkan ikatan pinggangnya [1] dan menghidupkan malam tersebut dengan mengerjakan ‘ibadah sepanjang malam dan membangunkan ahli keluarga Baginda صلى الله عليه وآله وسلم untuk menghidupkan malam tersebut dengan mengerjakan ‘ibadah. Ada riwayat pula menceritakan bahwa Baginda صلى الله عليه وآله وسلم melipatgandakan atau lebih tekun beribadah pada 10 malam terakhir Ramadhan.

Pada sepertiga akhir Ramadhan, berlaku atau terdapatnya satu malam yang mana malam tersebut terlebih baik dari 1,000 bulan (83 tahun 4 bulan) iaitu malam ‘lailatul qadar’. Pada malam tersebut mukabumi dipenuhi dengan rahmat dan jumlah malaikat di bumi lebih banyak daripada bilangan batu kelikir.

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menyuruh kita mencarinya pada sepertiga terakhir Ramadhan sepertimana yang tersebut di dalam shohih al-Bukhari daripada Sayyidatina ‘Aisyah رضي الله عنها bahwa Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

تحروا ليلة القدر في العشر الأواخر

Ertinya: Carilah lailatul qadar pada 10 terakhir dari bulan Ramadhan. Dan di dalam riwayat yang lain dari Sayyidatina ‘Aisyah رضي الله عنها Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

تحروا ليلة القدر في الوتر من العشر الأواخر من رمضان

Ertinya: Carilah lailatul qadar pada malam yang ganjil dari 10 malam terakhir bulan Ramadhan. (Hadits riwayat al-Bukhari)

Sayyiduna ‘Ubadah bin Shomit رضي الله عنه menceritakan bahwa beliau telah bertanya kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم tentang lailatul qadar. Maka Baginda صلى الله عليه وآله وسلم menjawab: Ia (malam ‘lailatul qadar’) pada 10 terakhir Ramadhan iaitu pada malam-malam yang ganjil iaitu samada malam ke 21, 23, 25, ,27 atau 29.

Itulah keistimewaan malam ‘lailaltul qadar’, satu malam yang dianugerahkan Allah kepada umat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم . Sabda Baginda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah Ta’ala telah mengurniakan kepada umatku Lailatul Qadar dan tidak diberikan malam tersebut kepada umat sebelumnya”. (Hadits riwayat ad-Dailami daripada Anas رضي الله عنه)

Kisah: Para mufassir ada menyebut asbab dianugerahkan malam ‘Lailaltul Qadar’ kepada umat ini, antaranya sebagaimana yang tersebut di dalam tafsir Ibn Katsir:

وقال ابن أبي حاتم: أخبرنا يونس أخبرنا ابن وهب، حدثني مسلمة بن علي عن علي بن عروة قال: ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم يوماً أربعة من بني إسرائيل عبدوا الله ثمانين عاماً، لم يعصوه طرفة عين، فذكر أيوب وزكريا وحزقيل بن العجوز ويوشع بن نون، قال: فعجب أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم من ذلك، فأتاه جبريل فقال: يا محمد عجبت أمتك من عبادة هؤلاء النفر ثمانين سنة لم يعصوه طرفة عين؟ فقد أنزل الله خيراً من ذلك، فقرأ عليه: { إِنَّا أَنزَلْنَـٰهُ فِى لَيْلَةِ ٱلْقَدْرِ وَمَآ أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ } هذا أفضل مما عجبت أنت وأمتك، قال: فسر بذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم والناس معه

Dan telah berkata berkata Ibnu Abi Hatim: Telah mengkhabarkan kepada kami Ibn Wahb, telah menceritakan kepadaku Maslamah ibn ‘Ali dari ‘Ali ibn ‘Urwah, dia berkata: Suatu hari Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم telah menyebutkan kisah 4 orang lelaki dari kalangan Bani Israel. Mereka beribadah kepada Allah selama 80 tahun dan tidak sekali-kali mendurhakai Allah barang sekelip mata. Maka Baginda صلى الله عليه وآله وسلم menyebut nama-nama mereka iaitu Ayyub عليه السلام, Zakaria عليه السلام, Hizqiil ibn ‘Ajuuz عليه السلام dan Yusya ibn Nun عليه السلام.

‘Ali ibn ‘Urwah menceritakan lagi: Maka para shahabat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم merasa kagum dengan amalam mereka (Ayyub, Zakaria, Hizqiil ibn ‘Ajuuz dan Yusya ibn Nun عليهم السلام). Maka datanglah Jibril عليه السلام dan berkata: Wahai Muhammad! Umatmu merasa kagum dengan ibadah mereka selama 80 tahun itu tanpa mendurhakai Allah barang sekelip matapun. Sesungguhnya Allah telah menurunkan hal yang lebih baik daripada demikian itu. Kemudian Jibril عليه السلام membacakan firman Allah (yang bermaksud): Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam lailatulqadar (malam kemuliaan dan kebesaran); Dan apa jalannya engkaudapat mengetahui apa dia kebesaran malam lailatul qadar itu? Malam lailatul qadar lebih baik dari seribu bulan; (Surah al-Qadar: 1 – 3). Ini lebih baik daripada apa yang engkau dan umatmu kagumi. Maka bergembiralah dengan yang demikan itu Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan para shahabat yang bersama Baginda.

Bagaimana hendak mengetahui tanda terjadinya malam lailatul qadar? Imam Ahmad, Ibn Jarir, Muhamad ibn Nashr, al-Baihaqi dan Ibn Mardawaih meriwayatkan daripada Sayyidina ‘Ubadah bin as-Shomit, bahwasanya beliau telah bertanya kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم mengenai malam lailatulqadar. Maka Baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda (maksudnya): Ia terdapat pada bulan Ramadhan, pada 10 yang terakhir. Ianya pada malam-malam yang ganjil samada malam 21 atau 23 atau 25 atau 27 atau 29 atau malam terakhir Ramadhan. Barangsiapa mendirikan malam tersebut dengan penuh keimanan dan keikhlasan, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu [tersebut di dalam riwayat lain bahwa diampuni dosa terdahulu dan terkemudian]. Diantara tanda-tandanya, bahwa malam tersebut suasananya terang lagi bersih, tenang dan hening, suhunya nyaman tidak panas dan tidak sejuk, seolah-olah padanya bulan memancar terang, tiada dilemparkan bintang berapi (panah api bagi memanah syaithon), suasana malam tetap sedemikian sehingga shubuh. Dan tandanya lagi matahari terbit dipagi hari cahayanya tanpa sinar (cahaya putih dan redup), seumpama bulan mengambang, dan pada hari itu Allah mengharamkan syaithon naik bersama terbitnya matahari.

Adapun yang diceritakan sebahagian orang sholeh seperti air laut terasa manis, pepohonan rebah sujud kebumi, air telaga beku, kelihatan langit terbelah dan sebagainya ….. maka itu adalah pengalaman kerohanian individu untuk menunjukkan alamat pada malam tersebut dan alamat sedemikian yang tidak dapat dilihat atau dirasai oleh orang lain.

Kebanyakan ulama bahkan para shahabat mengatakan bahwa lailatul qadar jatuh pada malam 27 Ramadhan atau malam 7 likur berdasarkan kepada beberapa hadits yang diantaranya diriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan sanad yang shohih daripada Sayyidina Abdullah ibn Umar رضي الله عنهما dimana Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda:

من كان متحريها فليتحرها ليلة سبع وعشرين

Barangsiapa yang hendak mencarinya, maka carilah ia pada malam 27


Ada juga ulama yang mengira angkat 27 tersebut berdasarkan kalimat ليلة القدر sebagaimana tersebut di dalam kitab Jam’ul Fawaid oleh al-'Alim al-'Allamah Syaikh Daud al-Fathoni: (Kata) shohibul tanbih رضي الله عنه bahwa huruf ليلة القدر sembilan huruf, maka menyebut Allah Ta’ala, tiga kali [di dalam ayat al-Qadr] maka dipukul [didarab] tiga kepada sembilan, jadi 27.

Manakala di dalam kitab al-Jauhar al-Mauhuub wa Munabbihaat al-Quluub oleh al-'Alim al-'Allamah Syaikh Wan 'Ali bin Wan 'Abdur Rahman bin Wan 'Abdul Ghafur al-Kelantani @ Tok Wan 'Ali Kutan: Diriwayatkan dari Ibnu 'Abbas رضي الله عنهما bahwasanya malam lailatul qadar itu malam yang 27 kerana diambil daripada firman Allah Ta'ala إنا أنزلناه قي ليلة القدر hingga سلام هي maka bahwasanya kalimat itu itu 27 dariipada segala kalimat ini dan iaitu kinayah daripada malam 'lailatul qadar' dan atas perkataan inilah di'amalkan pada segala masa segala negeri dan iaitu mazhab kebanyakkan ahli ilmu.


Dan ada ulama yang menyimpulkan dengan formula yang berdasarkan kepada pengalaman yang mereka lalui, untuk mencari malam terdapatnya lailatul qadar, sepertimana yang telah masyhur kepada kita iaitu berdasarkan kepada hari permulaan puasa.

Jika awal Ramadhan hari Ahad atau Rabu, maka lailatul qadrnya malam ke-29; jika awal Ramadhan hari Jumaat atau Selasa, maka lailatul qadrnya malam ke-27; jika awal Ramadhan hari Khamis, maka lailatul qadrnya malam ke-25; jika awal Ramadhan hari Sabtu, maka lailatul qadrnya malam ke-23; jika awal Ramadhan hari Isnin, maka lailatul qadrnya malam ke-21.

Jadi apa yang hendak dibaca pada malam tersebut? Berdu’alah dengan apa-apa du’a yang diketahui dan yang terbaiknya adalah du’a ringkas yang diajarkan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم iaitu:

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Maha Pemberi Kemaafan (Maha Pengampun), suka memberi kemaafan (keampunan), maka maafkanlah (ampunkanlah) aku.

Maka perbanyakkanlah berdu’a sebagaimana du’a yang diajarkan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم tersebut. Dan hidupkan malam-malam Ramadhan keseluruhannya dengan memberi keutamaan kepada malam 10 terakhir terutama malam yang ganjil, dengan keimanan dan keikhlasan untuk mendapatkan keredhaan Allah. Andaikata tidak dapat menghidupkan keseluruhan malam, maka jangan ketinggalan untuk sholat ‘Isyak berjemaah, bertarawikh dan berwitir berjemaah dan seterusnya sholat shubuh berjemaah, kerana yang demikan itu seumpama mendirikan seluruh malam.

من صلى العشاء في جماعة فكأنما قام نصف الليل ومن صلى الصبح في جماعة فكأنما صلى الليل كله

"Sesiapa yang sholat 'Isya` berjemaah, maka seolah-olah dia telah berqiyam separuh malam; Dan sesiapa yang sholat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah bersholat sepanjang malam." (Hadits riwayat Sayyidina Utsman رضي الله عنه sebagaimana terdapat di dalam kitab Muwatho’ Imam Malik)

Untuk membaca lebih lanjut mengenai lailatul qadar ni, silalah ke Bahrus Shofa.


Notakaki;

[1] Sebahagian ulama mengatakan maksudnya tidak bersama dengan isteri-isteri Baginda, atau memisahkan tempat tidur atau tidak melakukan hubungan intim. Dan setengah ulama mengatakan bahwa maksudnya memang mengetatkan ikatan kain.


Salam Ramadhan dari
al-Faqir Abu Zahrah
Dhuhur, 18 Ramadhan 1430 (dikemaskni pada 19 Ramadhan 1430H)



2 komen:

RS berkata...

Baarakallaah

Maklumat yang bermanfaat dan mengesankan. Saya mohon menggunakan maklumat tersebut untuk dipanjangkan kepada kawan-kawan.

Terima kasih jua.

al-fagir abu zahrah berkata...

Tafadhal!

Related Posts with Thumbnails