Khamis, 22 Oktober 2009

Manaqib al-Imam al-Habib 'Abdullah bin 'Alwi bin Muhammad al-Haddad

Sempena Memeperingati Haul al-Imam al-Habib 'Abdullah bin 'Alwi bin Muhammad al-Haddad 1430H, ambo ada menulis sekelumit manaqib mengenai beliau رضي الله عنه . Bagi yang berminat untuk mengenali beliau رضي الله عنه, silalah kesini.

Faedah Membaca Manaqib dan Mengingati Orang-orang Sholeh

Dalam sebuah haFaedahdits riwayat ad-Dailami didalam Musnad al-Firdaus daripada Sayyidina Muadz رضي الله عنه


ذكر الأنبياء من العبادة وذكر الصالحين كفارة وذكر الموت صدقة وذكر القبر يقربكم من الجنة

Maksudnya: Mengingati para Nabi adalah ibadah, mengingati orang-orang sholeh adalah kaffarah (bagi dosa), mengingati mati adalah sedekah dan mengingati qubur mendekatkan kalian semua kepada syurga. (menurut Imam asy-Sayuthi didalam al-Jami’ asy-Shoghir dan al-Munawi didalam Faidhul Qadir, hadits ini dhoif)


Muhammad bin Yunus رحمه الله تعالى berkata: Tiada melihat aku akan sesuatu yang terlebih manfaat bagi hati daripada mengingati riwayat hidup orang-orang sholeh.

قال سفيان بن عيينة رحمه الله تعالى: عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة

Sufyan bin Uyainah رحمه الله تعالى mengatakan bahawa ketika menyebut orang-orang sholeh akan bercucuran rahmat.


Imam Junaid al-Baghdadi رحمه الله تعالى pula berkata: Hikayat (kisah orang-orang sholeh) itu adalah merupakan tentera dari tentera-tentera Allah Ta’ala dimana Allah menetapkan hati para auliyaNya dengan kisah-kisah tersebut. Maka ditanyai oleh orang kepada Imam Junaid: Apakah engkau mempunyai asas menyokong katamu itu? Maka beliau menjawab: Dalil atau penyokong bagi kenyataannya itu adalah firman Allah [bermaksud]: Dan semua kisah-kisah Rasul-rasul itu, kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), yang dengannya Kami teguhkan hatimu. (Surah Hud:120).

Moga-moga dengan menyebut kisah-kisah mereka, akan menambah kecintaan kita kepada mereka. آمين

Didalam sebuah hadits riwayat daripada Abu Dzar رضي الله عنه, dimana beliau berkata: Wahai Rasulullah! Seorang lelaki mengasihi suatu kaum sedangkan ia tidak mampu ber’amal dengan ‘amalan mereka? Maka baginda صلى الله عليه وآله وسلم bersabda: Engkau, wahai Abu Dzar bersama sesiapa yang engkau kasihi. Mudah-mudahkan kita digolongkan kedalam golongan auliyaNYA lantaran kerna cinta kita kepada mereka. آمين.

Didalam kitab Jala adh-Dholaam ‘ala ‘Aqidatil Awwam disebutkan: Ketahuilah, seyogia bagi setiap muslim yang menuntut kelebihan dan kebaikan (dari Allah Ta’ala) bahwa dia mencari baraakah, nafaahat, maqbulnya doa dan turunnya rahamaat pada auliya’ didalam majlis perhimpunan mereka, samada ketika mereka masih hidup atau telah wafat, ketika berada disisi kubur mereka atau ketika berziarah atau ketika menyebut keutamaan mereka dan membaca manaqib mereka.

Rabu, 21 Oktober 2009

Rauhah Imam al-Haddad: Jangan Terpedaya Dengan Keajaiban Seseorang Sebelum Melihat Bagaimana Dia Berpegang Kepada al-Quran dan as-Sunnah

Al-Imam Al-Habib Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad menyebut di dalam kitabnya Risalah al-Mu’awanah:


وكل من لم يبالغ في التمسك بالكتاب والسنة، ولم يبذل وسعه في متابعة الرسول صلى الله عليه وآله وسلم ، وهو مع ذلك يدعي أن له مكانة من الله تعالى، فلا تلتفت إليه ولا تعرِّج عليه، وإن طار في الهواء ومشى على الماء وطويت له المسافات وخرقت له العادات، فإن ذلك يقع كثيراً للشياطين والسحرة والكهان والرافين والمنجمين وغيرهم من الضُّلال


Dan tiap-tiap mereka yang tidak bersungguh-sungguh pada berpegang dengan al-Quran dan as-Sunnah, dan tidak mencurahkan segenap upayanya pada mengikut akan jejak Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم , dan dia serta yang demikian itu mendakwa bahwasanya adalah baginya [mendapat] pangkat kedudukan daripada Allah Ta’ala, maka jangan engkau berpaling kepadanya [mendengar dakwaannya] dan jangan engkau cenderung [memberi perhatian] atasnya, dan jika terbang ia di udara, dan berjalan ia di atas air dan dilipat baginya perjalanan [perjalanan yang jauh menjadi pendek/singkat] dan dicarik baginya akan adat [berlaku kepadanya perkara-perkara luarbiasa], maka bahwasanya demikian itu banyak jatuh [banyak terjadi] bagi [kepada] syaithan dan tukang sihir dan tok nujum dan lain daripada demikian itu daripada orang-orang yang sesat”

Selasa, 20 Oktober 2009

Pembahagian Hati

Al-Muttaqin TV | Saluran Ilmiah Anda : Pembahagian Hati



Kitab: Minhajul 'Arifin
Karangan: Imam al-Ghazali رضي الله عنه
Penyampai: Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki حفظه الله
Tempat: Puncak Jabal Humaisara. Disinilah terletaknya makam Syaikh Abu Hasan asy-Syadhuli رضي الله عنه.

Tetamu Undangan Majlis Haul al-Imam al-Habib 'Abdullah al-Haddad 1430H

Rabu, 14 Oktober 2009

Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Raslan - 2

Transliterasi Kitab Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Ruslan oleh al-‘Alim al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari

Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh al-Fagir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyayikh tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.

Pengenalan: Pengarang Kitab Risalah al-Wali ar-Raslan Yang Diberi Gantung Makna Di Dalam Bahasa Melayu – Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari. [biografi ini adalah berdasarkan kepada tulisan al-Marhum Tuan Guru Haji Wan Muhammad Shaghir Wan ‘Abdullah]

Beliau adalah al-‘Alim al-‘Allamah al-‘Arifbillah Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdulah al-Banjari. Beliau adalah seorang ulama Alam Melayu yang tersohor. Sehingga kini kitab fiqih karangan beliau, yang berjudul Sabil al-Muhtadin menjadi rujukan para ulama di Nusantara dan masih digunakan sebagai teks pengajian dipondok-pondok dan masjid-masjid. Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdulah al-Banjari dilahirkan pada malam Khamis, jam 3 pagi, 15 Safar 1122H/17 Mac 1710M. Dan beliau wafat pada tanggal 6 Syawwal 1227H/3 Oktober 1812M [bermakna pada 3 Syawwal yang lalu, genap haul beliau yang ke 203 mengikut kiraan kalendar Hijrah]. Makam beliau terletak di Martapura, Kalimantan, Indonesia. Di Indonesia beliau dikenali dengan nama Datuk Kalampayan.

Pendidikan: Beliau pernah menuntut ilmu di Mekah sekitar 30 tahun dan di Madinah sekitar 5 tahun. Diantara guru beliau adalah:
  • Syaikh ‘Abdurrahman bin ‘Abdul Mubin Pauh Bok al-Fathani
  • Syaikh Muhammad Zain bin Faqih Jalaluddin Acheh
  • Syaikh Muhammad ‘Aqib bin Hasanuddin al-Falimbani
  • Syaikh Muhamad bin Sulaiman al-Kurdi
  • Syaikh ‘Ataullah
  • Syaikh Muhammad Karim as-Samani al-Madani, dan ramai lagi.
Manakala rakan-rakan seperguruannya ketika menuntut di Mekah dan Madinah ialah:
  • Syaikh ‘Abdus Shamad al-Falimbani
  • Syaikh ‘Abdur Rahman al-Mashri al-Batawi (beliau adalah datuk kepada Sayyid Utsman, Mufti Betawi)
  • Syaikh ‘Abdul Wahhab Sadenreng Daeng Bunga Wardiyah @ Syaikh ‘Abdul Wahhab Bugis (menjadi menantu kepada Syaikh Arsyad)
  • Syaikh Muhammad Nafis bin Idris al-Banjari (pengarang kitab ad-Durr an-Nafis)
  • Syaikh Daud bin ‘Abdullah al-Banjari
  • Syaikh Mahmud bin Kinan al-Falimbani
  • Syaikh Muhammad ‘Asyiquddin bin Shafiyuddin al-Falimbani
  • Syaikh Muhammad Shalih bin Umar al-Samarani (dari Semarang, Indonesia) yang digelar Imam Ghazali Shaghir (Imam Ghazali Kecil)
  • Syaikh Utsman bin Hasan ad-Dimyathi
  • Syaikh ‘Abdur Rahman bin ‘Abdullah bin Ahmad at-Tarmasi
  • Syaikh Haji Zainuddin bin `Abdur Rahim bin `Abdul Lathif bin Muhammad Hasyim bin `Abdul Mannan bin Ahmad bin `Abdur Rauf al-Fathani.
  • Kiyai Musa Surabaya dan ramai lagi.

Penulisan: Selain dari mengajar, beliau juga aktif di dalam penulisan. Diantara kitab yang beliau karang atau terjemah adalah:
  • Tuhfah ar-Raghibin fi Bayani Haqiqah Iman al-Mu'minin wa ma Yufsiduhu Riddah ar-Murtaddin, diselesaikan tahun 1188H/1774M
  • Luqtah al-'Ajlan fi al-Haidhi wa al-Istihadhah wa an-Nifas an-Nis-yan, diselesaikan tahun 1192 H/1778 M.
  • Sabil al-Muhtadin li at-Tafaqquhi fi Amri ad-Din, diselesaikan pada hari Ahad, 27 Rabi` al-Akhir 1195H/1780M (merupakan kitab beliau yang paling terkenal)
  • Risalah Qaul al-Mukhtashar, diselesaikan pada hari Khamis 22 Rabi’ al-Awal 1196 H/1781 M.
  • Kitab Bab an-Nikah.
  • Bidayah al-Mubtadi wa `Umdah al-Auladi
  • Kanzu al-Ma'rifah
  • Ushul ad-Din
  • Kitab al-Faraid
  • Hasyiyah Fath al-Wahhab
  • Mushhaf al-Quran al-Karim
  • Fath ar-Rahman (kitab yang ditransliterasi ini)
  • Arkanu Ta'lim as-Shibyan
  • Bulugh al-Maram
  • Fi Bayani Qadha' wa al-Qadar wa al-Waba'
  • Tuhfah al-Ahbab
  • Khuthbah Muthlaqah Pakai Makna. Kitab ini dikumpulkan semula oleh keturunannya, Syaikh Abdur Rahman Shiddiq al-Banjari (Mufti Martapura). Dicetak oleh Mathba'ah Al-Ahmadiah, Singapura, tanpa dinyatakan tarikh cetak.
Keturunan: Hasil dari perkahwinannya, beliau mendapat zuriat yang ramai, iaitu 30 orang. Dan kebanyakan daripada anak-cucu beliau menjadi ulama. Diantara zuriat beliau yang pernah menjawat jawatan mufti dan qadhi:
  • Haji Jamaluddin bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari.
  • Haji Ahmad bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari.
  • Haji Muhammad As'ad bin Usman. Beliau ialah mufti yang pertama di Kerajaan Banjar.
  • Haji Muhammad Arsyad bin Mufti Haji Muhammad As’ad
  • Haji Syihabuddin.
  • Haji Muhammad Khalid bin Allamah Hasanuddin bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari.
  • Haji Muhammad Nur bin ‘Alimul ‘Allamah Kadi Haji Mahmud.
  • Haji Muhammad Husein bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari
  • Haji Jamaluddin bin Haji Abdul Hamid.
  • Syaikh Abdur Rahman Shiddiq bin Haji Muhammad Afif bin Qadhi Abu Naim bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari
  • Haji Muhammad Hussein bin Mufti Haji Jamaluddin
  • Haji Abdul Jalil bin Mufti Haji Syihabuddin
  • Haji Muhammad Yunan bin Mufti Haji Muhammad Amin,
  • Haji Sa’id bin Haji Abdur Rahman dan
  • Haji Mukhtar bin Qadhi Haji Hassan.
Adapun yang berpangkat Qadhi, iaitu:
  • Haji Su'ud bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari.
  • Abu Naim bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari.
  • Haji Mahmud bin Haji Muhammad Yassin.
  • Haji Muhammad Amin bin Mufti Haji Jamaluddin bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari
  • Haji Muhammad Ali al-Junaidi bin Qadhi Haji Muhammad Amin
  • Haji Muhammad Said al-Jazuli bin Qadhi Haji Su’ud
  • Haji Muhammad Amin bin Qadhi Haji Mahmud bin Haji Muhammad Yassin
  • Haji Abdush Shamad bin Mufti Haji Jamaluddin bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari
  • Haji Muhammad Jafri bin Qadhi Haji Abdush Shamad bin Mufti Haji Jamaluddin bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari
  • Haji Bajuri
  • Haji Muhammad As’ad bin Mufti Haji Muhammad Nur bin Qadhi Haji Mahmud.
  • Haji Ibrahim bin Mufti Haji Jamaluddin.
  • Haji Abu Thalhah bin Qadhi Haji Abdus Samad
  • Haji Muhammad Thayib bin Haji Muhammad Qasim.
  • Haji Muhammad bin Haji Muhammad Qasim.
  • Haji Zainal bin Lebai Darun.
  • Haji Abdur Rahman bin Qadhi Haji Muhammad Sa’id.
  • Haji Qasim bin Mu’min.
  • Haji Muhammad Sa’id bin Mu’min.
  • Haji Muhammad Arsyad bin Qadhi Haji Abdur Rahman.
  • Haji Hassan bin Mufti Haji Muhammad Sa’id.
  • Haji Abdur Rauf.
  • Haji Abdul Jalil bin Qadhi Haji Muhammad Arsyad.
  • Haji Ahmad bin Abu Naim.
  • Haji Muhammad Arsyad bin Qadhi Haji Abdur Rauf.

Risalah Fath ar-Rahman Syarah Risalah al-Wali ar-Raslan

اَلْحَمْدُ لِمَنْ تَفَّرَدَ بِالوَحْدَانِيَّةِ وَتَعَزَّزَ بِالنُّعُوتِ الرَّبَّانِيَّةِ وَالصَّلوةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ النَّيِيِّ وَصَحْبِهِ وَعلى آلِهِ وَحِزْبِهِ. وَبَعْدُ، فَإِنَّ عِلْمَ التَّوحِيْدِ مِنْ أَشْرَفِ العُلُوْمِ بَلْ هُوَأَشْرَفُهَا وَمِمَّا أُلِّفَ فِيْهِ الرِّسَالَةُ الرَّسْلاَنِيَّةُ لِلإِمَامِ العَارِفُ بِالله تَعَالى رَسْلاَنِ الدَّمْشِقِى طَيَّبَ اللهُ ثَرَاهُ وَجَعَلَ الجَنَّةَ مَأْوَاهُ

Segala puji bagi yang tunggal [1] dengan wahdaniatnya dan yang mulia ia dengan shifat ketuhanan rabbani [2] dengan shifat dan rahmat Allah dan salam Allah atas nama Nabi Muhammad dan segala shahabatnya dan atas segala keluarganya dan qaumnya. Adapun kemudian daripada itu [3], maka bahwasanya ilmu tauhid itu terlebih [4] mulia daripada segala ilmu tetapi ia terlebih mulianya bermula daripada yang dita’lifkan dalam Risalah Raslaniyyah yakni yang punya ta’lif matan kitab ini [5] bagi iman yang ‘arif bilLahi Ta’ala Wali Raslan, Damsyik nama negerinya, [semoga] diperbaikan [oleh] Allah Ta’ala kiranya akan quburnya dan dijadikan [oleh] Allah Ta’ala kiranya syurga akan tempatnya [6]

وَلمَّاكَانَتْ مِنْ أَبْدَعِ كِتَابٍ فِيْ عِلْمِ التَّوْحِيْدِ صُنِّفَ وَأُجْمِعَ مَوْضُوْعٌ فِيْهِ عَلَى مِقْدَارِحَجْمِهَا أُلِّفَ

Dan tatkala adalah ia daripada keindahan (seindah-indah) kitab pada ilmu tauhid itu yang ditashnifkan daripada selebih-lebih dan dihimpunkan dan diwadha’kan [dihantarkan] padanya atas sekira-kira besar jirimnya (iaitu miqdaatul matn) yang dita’lifkan.

إِسْتَخَرْتُ اللهَ تَعَلَى أَنْ اَشْرَحَهَا شَرْحًا يَّحُلُّ أَلْفَاظَهَا ويُبَيِّنُ مُرَادَهَا وَسَمَّيْتُهُ بِفَتْحِ الرَّحْمَانِ بِشَرْحِ رِسَالَةِ الْوَلِيِّ الرَّسْلاَنِ

Kupohonkan kepada Allah Ta’ala bahwa aku syarahkan ia (ya’ni al-matn - hikam Ibn Raslan) dengan sir, atas syarah yang menghuraikan segala lafaznya (ya’ni [lafaz] matan) dan menyatakan segala kehendaknya (ya’ni [kehendak]matan) dan kunamai akan dia dengan Fath al-Rahman pada syarah Risalah Wali al-Raslan.

Bersambung disiri akan datang, insyaALLAH



Transliterasi berdasarkan kepada kitab Risalah Fath ar-Rahman bi Syarh Risalah al-Wali ar-Ruslan oleh al-‘Alim al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari, terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 2006M/1427H.


Notakaki:

[1] Nota pinggir (tepi) oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari: Ya’ni tiada siapa-siapa yang bershifat tunggal itu hanya Haq Ta’ala jua

[2] Nota pinggir (tepi oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari: Iaitu yang kaya mutlak

[3] Nota pinggir (tepi oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari: Iaitu sesudah daripada basmalah dan puji-pujian kepada Allah dan sholawat ke atas Nabi صلى الله عليه وآله وسلم dan ahli keluarga Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dan juga shahabat Baginda صلى الله عليه وآله وسلم.

[4] Nota pinggir (tepi oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari: Yakni terlebih mulianya dan terlebih tingginya dan terlebih diatas daripada segala ilmu iaitu ilmu tauhid akan Haq Ta’ala.

[5] Nota pinggir (tepi oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari: Iaitu Syaikh Raslan namanya, maka dinamai akan dia matan kitab ini Risaalah

[6] Nota pinggir (tepi oleh Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari: Iaitu Wali ar-Raslan



Sekian dari
Al-Fagir Abu Zahrah
Gombak, Selangor Darul Ehsan

Kanz al-Minan ‘ala Hikam Abu Madyan - Siri 14

Transliterasi Kitab Syarah Hikam Abi Madyan oleh al-Arifbillah Syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni yang diberi nama Kanzul Minan

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyayikh tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri kerana ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Ampun maaf diatas segala kelemahan. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian.


Maka, hai orang yang menuntut akan tempat tuntut ini! Dan hai orang yang gemar pada pemberian ini! Sucikanlah olehmu akan ‘amal dengan memandang akan dia dengan pandang riya` dan ahwalnya dengan tilik kepadanya dengan ‘ain dakwa dan segala perkataan dengan ‘ain iftira’ yakni dusta hal keadaannya, engkau tahqiqkan dengan ‘ubudiah jua seperti kata Syaikh رضي الله عنه:

من تحقق بالعبودية ينظر أعماله بعين الرياء وأحواله بعين الدعوى وأقواله بعين الافتراء

Barangsiapa tahqiq dengan maqam ubudiyyah, menilik akan ‘amalnya itu ‘ain riya` dan halnya itu ‘ain dakwa dan perkataannya itu ‘ain iftira’ yakni adalah adalah ‘alamat ini menunjukkan orang yang bershifat dengan dia, orang itu sudah sebenar-benar ‘ubudiyyah.

(Pertama) iaitu orang yang menilik kepada segala ‘amalnya itu ‘ain riya` sebab yang demikian itu ketiadaan redha ia daripada nafsunya iaitu asal ‘ibadah, seperti firman Allah Ta’ala:

وَمَآ أُبَرِّىءُ نَفْسِيۤ إِنَّ ٱلنَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِٱلسُّوۤءِ
Dan tiada aku lepas daripada diriku daripada keinginan, bahwasanya nafsu itu sungguhnya sangat menyuruh dengan kejahatan [surah Yuusuf: 53]

Kerana asal ma’siat dan lalai dan keinginan itu sebab redha seorang akan dirinya. Dan demikian lagi asal tiap-tiap ta’at dan jaga dan memelihara pekerjaan suruh itu ketiadaan redha kamu daripada dirimu

Dan kerana inilah sungguhnya bershahabat engkau dengan orang jahil tiada mengikut akan hawa nafsunya terlebih baik, lagi banyak kebajikannya daripada bahwasanya bershahabat kamu akan orang yang ‘alim yang mengikut akan nafsunya dan redha akan dia. Maka dimana ada orang yang jahil yang tiada suka akan dirinya dan tiada mengikut akan kehendak tetapi ia ‘aim namanya dan dimana ada ‘alim bagi orang yang mengikut akan hawa nafsunya dan redha akan dia, iaitu hakikat jahil [1].

(Dan kerana inilah) adalah Nabi صلى الله عليه وآله وسلم apabila selesai daripada sembahyang mengucap istighfar tiga kali. Maka apabila adalah Nabi صلى الله عليه وآله وسلم mengucap istighfar kemudian daripada ‘ibadatnya iaitu yang terlebih besar ‘ibadat ‘ibadat sembahyang, sebab takut taqsir padanya dan sanya telah dijadikan Allah baginya [Nabi صلى الله عليه وآله وسلم] sejuk hatinya di dalam sembahyang. Maka betapa orang yang lainnya? Demikianlah kelakuan orang yang ‘arifin, tipa-tiap bertambah terang matahatinya, bertambah ma’rifat dengan ‘aib dirinya dan banyak tuduh bagi dirinya dan ketiadaan redha ia daripadanya.

(Kata Hasan al-Basri): Jikalau jernih yakni ikhlas bagiku dua raka’at, memada akan daku.

Dan kata Ibn ‘Athoillah [didalam hikamnya]: Gemar kamu kepada barang yang disembunyikan daripada ‘aib itu terlebih baik daripada gemar kamu kepada barang yang didindingkan daripadamu pada yang ghaib. Maka adalah karamah itu pada orang yang awwam iaitu mencarikkan ‘adat seperti berjalan di atas air dan terbang di atas hawa [terbang di udara], [dan karamah] pada orang yang khawas itu menukarkan shifat-shifat yang cela dengan shifat kepujian. [2]

(Kata) setengah daripada orang yang ‘arifin, tiada kelakuan yang dipuji itu bahwa dilipat akan perjalanan yang jauh jadi dekat, dan sanya kelakuan yang dipuji itu bahwa engkau lipat daripada engkau itu yakni shifat diri engkau yang basyariyyah yang melawankan shifat rububiyyah hingga ada Tuhan engkau. (Maka yang terlebih) hampir hamba itu daripada Tuhannya, tiada melihat ia baginya hampir.

Maka barangsiapa melihat akan dirinya itu hampir, maka iaitulah orang yang jauh, kerana melihat akan dirinya hampir itu keluar daripada redha ia daripada nafsunya dan menyebutkan dia, maka yang demikian itu menafikan fananya di dalam fana iaitu jalan sampai kepada TuhanNya.

(‘Alamat yang kedua) …………. bersambung di siri akan datang insyaAllah



[Transliterasi ini adalah berdasarkan kepada kitab Kanzul Minan ‘ala Hikam Abi Madyan; Terbitan Khazanah Fathaniyah, 1416H – 1996M. Untuk pengetahuan pengunjung al-Fanshuri, kitab ini diajar oleh Tuan Guru Haji Abdul ‘Aziz al-Fathani di Dewan Syaikh Daud bin ‘Abdullah al-Fathani, Taman Melewar, Gombak. Walaubagaimanapun jadual pengajiannya tidak tetap. InsyaAllah akan di’update’kan sekiranya telah ditetapkan jadualnya. InsyaAllah]



والله تعالى أعلى و أعلم

Notakaki:

[1] Kata-kata Syaikh Ibn ‘Athoillah di dalam Hikamnya:

أصل كل معصية وغفلة وشهوة الرضا عن النفس وأصل كل طاعة ويقظة وعفة عدم الرضا منك عنها

Bermula asal tiap-tiap ma’siat dan ghaflah [kelalaian] dan syahwat itu [adalah] redha daripada nafsu kerana redha itu menutup ia akan ‘aib nafsu dan menegah ia daripada nazor [menilik] kepada Haq Ta’ala dalam segala ahwalnya. Dan asal tiap-tiap taat, dan jaga akan ibadat dan memelihara dirinya itu [adalah] ketiadaan redha daripadamu nafsu.

Kata Shaikh Ahmad bin Muhammad az-Zarruq dalam mensyarahkan kata hikmah diatas: Redha pada nafsu itu tandanya adalah tiga iaitu:-
  • Melihat yang benar bagi nafsunya (رؤية الحق لنفسه) - melihat dirinya yang benar. Maka segala perkara dilakukan adalah bertitik-tolak dari dirinya.
  • Belas kasihan terhadapnya (والشفقة عليها) – memanjakan diri
  • Menutup segala keaibannya dengan mensucikannya (والإ غضاء عن عيوبها بتزكيتها) – iaitu dia melihat keaibannya sebagai baik dengan takwilan.


ولأن تصحب جاهلا لا يرضى عن نفسه خير لك من أن تصحب عالما يرضى عن نفسه
Kerana bahwasanya bersahabat engkau akan orang yang jahil yang tiada redha ia daripada nafsunya terlebih baik daripada bersahabat engkau akan orang yang ‘alim yang redha daripada nafsunya

فأي علم لعالم يرضى عن نفسه وأي جهل لجاهل لا يرضى عن نفسه
Maka mana ilmu yang memberi manfaat bagi yang ‘alim yang redha ia daripada nafsunya dan mana jahil yang memberi mudharat bagi jahil yang tiada redha ia daripada nafsunya serta diketahuinya pada segala ‘aibnya dan barang yang hampirkan dia kepada Tuhannya.

[2] Teksnya:
تشوفك إلى ما بطن فيك من العيوب خيرلك من تشوفك إلى ما حجب عنك من الغيوب
Penglihatanmu kepada yang ter[sem]bunyi dalam dirimu daripada segala yang ‘aib-‘aib itu [iaitu dari] sifat kecelaan dirimu dalam segala perangai dan segala af’al dan segala adab yang menuntut akan dikau daripada jalan istiqamah dan ikhlas terlebih baik bagimu daripada penglihatan kepada dinding yang daripadamu daripada segala ‘aib-‘aib iaitu asrar yang datang ia atasmu kemudian daripada angkat hijab dirimu

Berkata Shaikh Ahmad az-Zarruq [dalam mensyarahkan kata hikmah diatas] bahwa sifat nafsu itu mengabaikan akan keaibannya sebaliknya menuntut atau mencari yang ghaib. Sedangkan yang dituntut adalah sebaliknya, dan baginya tiga wajah iaitu:
  • Isytighal mengetahui keaiban-keaiban diri supaya beradab sedangkan menuntut yang ghaib itu membawa kepada kerosakan
  • Isytighal mengetahui keaiban-keaiban diri membawa kepada kesempurnaan sedangkan menuntut yang ghaib boleh jadi menyampaikan kepada kesesatan
  • Isytighal mengetahui keaiban-keaiban diri bermakna menunaikan hak rububiyah sedangkan menuntut yang ghaib-ghaib itu menghilangkan (melenyapkan) hak ubudiyah

Haul al-Imam al-Habib 'Abdullah al-Haddad 1430H

Rauhah al-Imam al-Habib 'Abdullah al-Haddad: Sifat Lemah-lembut Dalam Amar Ma'ruf dan Nahi Mungkar

Quthbul Da’wah wal Irsyad, Ghauts al-‘Ibaad wal Bilaad, al-Imam al-‘Allamah al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad رضي الله عنه, menyebut di dalam kitabnya yang terkenal bertajuk an-Nashoih ad-Diniyyah wa al-Washoya al-Imaniyyah tentang besarnya pengaruh sifat lemah-lembut tatkala menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran:


الأخذ بالرفق عليه مدار كبير
(واعلم) – أن الأخذ بالرفق واللطف, وإظهار الشفقة والرحمة عليه مدار كبير عند الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر, فعليك به ولاتعدل عنه, ما دمت ترجو نفعه وحصول المقصود به. وورد أيضا: إنه لايأمر بالمعروف وينهى عن المنكر إلا رفيق فيما يأمر به, رفيق فيما ينهى عنه.
وكذلك ينبغي للإنسان أن يكون عاملا بما يأمر به, مجتنبا لما ينهى عنه, فإنه يكون لكلامه وقع في القلوب, وهيبة فى الصدور. وقد ورد الوعيد الشديد في حق من يأمر بالخير ولا يأتيه, وينهى عن الشرّ ويأتيه, وهذا هو الأفضل والأولى, وإلا فعلى الإنسان أن يأمر وينهى وإن كان غير عامل بما يدعو إليه, فإن العالم الذي لايعمل بعلمه ولايعلِّمه الناس أخس حالا وأشدّ عقابا من الذي يعلم ولا يعمل. والله أعلم.


Sikap Lemah Lembut Sangat Besar Pengaruhnya

(Ketahuilah) bahawasanya bersikap lemah lembut dan menampakkan rasa kasih sayang mempunyai pengaruh besar dalam amar ma’ruf dan nahi mungkar. Oleh kerana itu hendaklah engkau bersikap sedemikian dan jangan berpaling darinya selama engkau masih mengharapkan manfa’at sikap itu dan tercapainya tujuan amar ma’ruf nahi mungkar.

Dalam sebuah hadits diriwayatkan bahwa tidak boleh menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar kecuali orang yang lemah lembut ketika menyuruh kepada yang ma’ruf dan ketika mencegah dari yang mungkar.

Oleh yang demikian, seharusnya bagi orang yang menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar itu mengamalkan dan menerapkan apa yang ma’ruf tersebut dan meninggalkan apa yang mungkar tersebut, sebab hal itu dapat membuat perkataannya lebih jatuh (meresap) ke dalam hati dan terkesan di dalam dada (orang yang mendengarnya). Bahkan ada riwayat yang menyebutkan ancaman keras bagi orang yang menyuruh kepada kebajikan namun dia sendiri tidak melakukannya dan mencegah dari yang mungkar namun dia sendiri melakukannya.

Ini adalah sikap yang lebih baik dan lebih utama. Akan tetapi setiap manusia berkewajiban menyuruh dan melarang sekalipun dia tidak mengamalkan apa yang dia sampaikan, sebab orang yang berilmu tetapi tidak mengamalkan ilmunya dan tidak mengajarkan atau tidak memberitahukannya kepada orang lain adalah lebih hina dan lebih berat siksaannya daripada orang yang mengajarkan atau memberitahukan ilmunya namun tidak mengamalkan. Allahu a’lam.

Terjemahan dari kitab “عيوب النفس ودواؤها” - Penyakit 55 - 57

Penyakit Kelimapuluh Lima: Melaksanakan ketaatan kepada Allah Ta’ala tanpa rasa kecintaan serta kerelaan.

Rawatannya: Ialah melazimi lapar serta dahaga (puasa), bermusafir dalam suasana yang panjang dan sukar dan melawan kehendak nafsu. Oleh itu saya mendengar Mansur bin Abu Yazid al-Bistami berkata: “Aku mendengar bapa saudaraku al-Bustami berkata kepada ayahku al-Bustami, apakah yang paing menyukarkan tuan disepanjang perjalanan menuju Allah Ta’ala? Dia menjawab: Bukanlah suatu yang mudah bagimu untuk memimpin jiwamu ke jalan Allah. Ya! Betul, aku telah mendidik nafsuku mentaati Allah dan ia tidak pernah patuh secara sukarela. Lantas akupun mengekangnya selama setahun.”


Penyakit Kelimapuluh Enam: Tamak dan rakus menghimpun harta benda dunia serta bersifat kedekut.

Rawatannya: Ialah sayugia difahami bahawa umur setiap manusia akan berakhir dan ajal akan menjelang tiba. Jadi berusahalah mencari harta-benda sesuai dengan kadar umur yang masih ada serta kawallah sifat kedekut itu supaya tidak berleluasa. Sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:

قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم: أيكم مال وارثه أحب إليه من ماله؟ فقالوا: ليس منا أحد إلا وماله أحب إليه من مال وارثه, فقال : مالك ما قدمت ومال وارثك ما أخرت

Maksudnya: “Sesiapa diantara kamu yang lebih sayang kepada harta yang diperolehi secara warisan daripada harta yang diusahakan sendiri? Para sahabat berkata: Tiada dikalangan kami yang lebih sayang pada harta yang diwarisnya daripada hartanya sendiri. Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menjawab: Harta yang kamu usahakan sendiri akan lebih kamu utamakan daripada harta yang kamu warisi.”


Penyakit Kelimapuluh Tujuh: Bergaul serta bersahabat dengan orang yang suka melakukan dosa serta menentang kebenaran.[1]

Rawatannya: Ialah membiasakan diri bersahabat dengan orang yang sentiasa patuh menunaikan perintah Allah Ta’ala dan mendapat keredhaanNya. Hal ini dinyatakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dalam hadith:

قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم: من تشبه بقوم فهو منهم

Maksudnya: “Sesiapa yang meniru-niru gaya hidup sesuatu kaum, mereka termasuk ke dalam golongan itu.” [Hadits riwayat Abu Daud dan Ahmad]

Sebahagian para salaf berkata: “Bergaul dengan orang yang melakukan dosa akan melahirkan sangka buruk terhadap orang sholeh.” Sebahagian yang lain pula berkata: “Hati yang tersisih daripada Allah Ta’ala akan merasa benci kepada orang yang melaksanakan suruhan Allah Ta’ala.”

Notakaki:
[1] Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, maksudnya;
Sesungguhnya, perumpamaan orang yang duduk bersama orang sholeh dan duduk bersama orang jahat ialah seperti pembawa minyak wangi dan tukang besi. Pembawa minyak wangi samada ia akan memberi minyak wangi kepadamu atau mungkin kamu membeli minyak wangi daripadanya ataupun paling tidak kamu dapat menghidu bau yang menyegarkan daripadanya. Adapun tukang besi, dia mungkin akan menghanguskan pakaianmu atau kamu akan mencium bau yang tidak menyenangkan. [Hadits riwayat al-Bukhari]

Dan sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم lagi, maksudnya:
Seseorang lelaki itu atas agama temannya, maka hendaklah seseorang diantara kalian memperhatikan dengan siapa dia berteman [Hadits riwayat Abu Daud dan at-Tirmidhi]

Selasa, 13 Oktober 2009

Risalah ‘Amal Ma’rifat Mengesakan Allah - Siri 5

Transliterasi Kitab Risalah ‘Amal Ma’rifat oleh Shaikh ‘Abdurrahman Siddiq bin Muhammad ‘Afif al-Banjari رحمه الله تعالى [keturunan Syaikh Arsyad al-Banjari رحمه الله تعالى] (1288H/1867M – 1358H/1939M) – Mufti Kerajaan Inderagiri

(Transliterasi dari tulisan Jawi kepada tulisan Rumi beserta dengan notakaki oleh: al-Faqir al-Haqir Abu Zahrah Abdullah Thahir al-Qedahi. Segala kesalahan dan kesilapan mohon dimaafkan dan dibetulkan. Pembetulan serta tunjuk ajar daripada para asatizah dan juga dari sekelian pengunjung al-Fanshuri sangat dialu-alukan. Dan sebagai peringatan: Bagi sesiapa yang membaca tulisan ini dinasihatkan supaya bertanya kepada masyaikh, tuanguru-tuanguru atau para asatizah yang berkeahlian dalam bidang ini, seandainya anda tidak memahami isi kandung kitab tasawuf ini. Janganlah diandaikan dengan pemahaman sendiri, ditakuti tiada muwafakat dengan apa yang dimaksudkan penulis kitab ataupun dengan ilmu tasawuf itu sendiri. Isi kandung kitab ini hendaklah dipelajari kepada tuanguru yang arif dan berkelayakan. Ampun maaf diatas segala kelemahan pentransliterasi. Al-Faqir hanya sekadar ingin berkongsi khazanah para ulama kita. Sekian


Maka nyatalah dengan yang tersebut itu bahwasanya makrifat ahlus sunnah wal jamaah, makhluk ini tiada sekali-kali mempunyai perbuatan [pada hakikatnya] barang perbuatan ada ia hanya sanya yang berlaku di dalam ‘alam ini semuanya af’aal Allah Ta’ala [pada hakikatnya]. Maka ketika itu tetaplah Allah Ta’ala Wahdaniyah pada af’aal. Mustahil padaNya kam muttasil pada af’aal dan kam munfashil pada af’aal melainkan yang ada pada makhluk ini usaha dan ikhtiar yang tiada memberi bekas keduanya dan keduanya itulah takluk hukum syarak. Maka barangsiapa yang mengusahakan amar (perintah) Allah Ta’ala, maka dibalas dengan syurga dan barangsiapa yang mengusahakan yang nahi (ditegah) Allah Ta’ala maka dibalas dengan neraka. Maka jangan sekali-kali engkau melampaui Syariat Muhammadiyah [syariat yang dibawa oleh Baginda رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم]. Jikalau engkau melampaui akan yang demikian itu nescaya jadi kafir zindiq engkau, seperti kata Sulthanul Auliya’ [Syaikh] ‘Abdul Qadir al-Jilani قدس الله سره:
كل حقيقة لا تؤيدها الشريعة فهي زيدقة

Ertinya: Tiap-tiap haqiqat yang tiada meneguhi akan dia oleh syariat iaitu zindiq.[1]

……… bersambung disiri akan datang, insyaAllah ….. والله تعالى أعلى و أعلم

[Transliterasi berdasarkan kepada kitab Risalah 'Amal Ma'rifat MengEsakan Allah oleh Syaikh Abdurrahman Siddiq bin Muhammad 'Afif al-Banjari. Terbitan Khazanah al-Fathoniyyah, Kuala Lumpur, Malaysia, 2005M/1426H]


Notakaki:

[1] di dalam kitab al-Fath ar-Rabbaani, Sulthanul Auliya asy-Syaikh ‘Abdul Qadir al-Jilani رضي الله عنه berkata:

كل حقيقة لا تشهد لها الشريعة فهي زندقة، طر إلى الحق عزوجل بجناحي الكتاب والسنة، ادخل عليه ويدك في يد الرسول صلى الله عليه وآله وسلم

Ertinya: Setiap haqiqat yang tidak disaksikan baginya dengan syariat, maka ia adalah zindiq. Terbanglah kepada al-Haq عز وجل dengan sayap al-Kitab dan as-Sunnah. Masuklah kepadaNya sedangkan tanganmu dalam gengaman tangan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم

Beliau رضي الله عنه juga berkata: Meninggalkan ibadah yang fardhu [kerana menyangka sudah terangkat taklif, kerana sudah mencapai maqam hakikat dan ma’rifat] adalah zindiq, melakukan perkara yang dilarang adalah ma’siat. Tidak gugur sautu kefardhuan daripada seseorang ketika ia berada di dalam satu hal di antara ahwalnya.

Selasa, 6 Oktober 2009

Majlis Haul Dan Wacana Pemikiran al-'Allamah Sayyid Muhammad bin 'Alawi al-Maliki al-Hasani

MAJLIS HAUL


WACANA PEMIKIRAN


Keterangan lanjut sila ke sini



Related Posts with Thumbnails